Arbetsgivarintyg, hjälp!

denjagar

Trådstartare
Nu har jag bråkat närmare 3 månader med min a-kassa och idag kom ett brev som säger att jag har rätt att överklaga beslutet men vet inte hur jag kan bevisa?

Vi tar det från början.

Jag jobbar var 4:e helg på en matvarubutik, ibland blir det mer jobb också men väldigt sällan.
sedan 12 veckor tillbaka så anser a-kassan att jag inte har rätt till ersättning de veckor jag är arbetslös. Jag har förbrukat mina 75 deltidsdagar men det är ett bra tag sedan.

Min arbetsgivare är inge vidare kunnig på att skriva arbetsgivarintyg så jag tror felet ligger där.
Jag hoppas någon här är kunnig nog att hjälpa mig!

På arbetsgivarintyget står det att jag jobbar 5 timmar/vecka, vilket ju inte stämmer utan jag jobbar 20 timmar var 4:e helg.

Visst borde det stå att jag jobbar 0 timmar/vecka också de timmar jag jobbar per månad skrivas som övertid?

Eller tänker jag fel där?

Snälla hjälp mig, klarar mig inte så länge till utan mina pengar :cry:
 
Nu har jag bråkat närmare 3 månader med min a-kassa och idag kom ett brev som säger att jag har rätt att överklaga beslutet men vet inte hur jag kan bevisa?

Vi tar det från början.

Jag jobbar var 4:e helg på en matvarubutik, ibland blir det mer jobb också men väldigt sällan.
sedan 12 veckor tillbaka så anser a-kassan att jag inte har rätt till ersättning de veckor jag är arbetslös. Jag har förbrukat mina 75 deltidsdagar men det är ett bra tag sedan.

Min arbetsgivare är inge vidare kunnig på att skriva arbetsgivarintyg så jag tror felet ligger där.
Jag hoppas någon här är kunnig nog att hjälpa mig!

På arbetsgivarintyget står det att jag jobbar 5 timmar/vecka, vilket ju inte stämmer utan jag jobbar 20 timmar var 4:e helg.

Visst borde det stå att jag jobbar 0 timmar/vecka också de timmar jag jobbar per månad skrivas som övertid?

Eller tänker jag fel där?

Snälla hjälp mig, klarar mig inte så länge till utan mina pengar :cry:
Börja med att kolla vad det står i ditt anställningskontrakt? Det kan stå att man är anställd på 5 timmar/vecka men att det i verkligheten är förlagt till 1 hel helg var 4:e vecka. Det är det som står i anställningskontraktet som gäller.
 
Nu har jag bråkat närmare 3 månader med min a-kassa och idag kom ett brev som säger att jag har rätt att överklaga beslutet men vet inte hur jag kan bevisa?

Vi tar det från början.

Jag jobbar var 4:e helg på en matvarubutik, ibland blir det mer jobb också men väldigt sällan.
sedan 12 veckor tillbaka så anser a-kassan att jag inte har rätt till ersättning de veckor jag är arbetslös. Jag har förbrukat mina 75 deltidsdagar men det är ett bra tag sedan.

Min arbetsgivare är inge vidare kunnig på att skriva arbetsgivarintyg så jag tror felet ligger där.
Jag hoppas någon här är kunnig nog att hjälpa mig!

På arbetsgivarintyget står det att jag jobbar 5 timmar/vecka, vilket ju inte stämmer utan jag jobbar 20 timmar var 4:e helg.

Visst borde det stå att jag jobbar 0 timmar/vecka också de timmar jag jobbar per månad skrivas som övertid?

Eller tänker jag fel där?

Snälla hjälp mig, klarar mig inte så länge till utan mina pengar :cry:
När jag hade en diskussion med min A-kassa för ett antal år sedan (reglerna kan alltså ha ändrats) så sa de att det inte spelade någon roll hur jag jobbade. Grejen var att jag accepterat att inte jobba heltid.
Accepterat att inte jobba heltid= jobba deltid.
Deltidsjobb ersätts bara i 75 dagar.

Så istället för att hugga alla jobbtillfällen jag kunde, fick jag avstå allt som inte var heltid.

Är det samma regler idag så innebär det att efter de där 75 dagarna får du ingen ersättning
 
När jag hade en diskussion med min A-kassa för ett antal år sedan (reglerna kan alltså ha ändrats) så sa de att det inte spelade någon roll hur jag jobbade. Grejen var att jag accepterat att inte jobba heltid.
Accepterat att inte jobba heltid= jobba deltid.
Deltidsjobb ersätts bara i 75 dagar.

Så istället för att hugga alla jobbtillfällen jag kunde, fick jag avstå allt som inte var heltid.

Är det samma regler idag så innebär det att efter de där 75 dagarna får du ingen ersättning

Som jag förstått så får man jobba efter de där 75 dagarna men jobbar du tex en timme på måndagen så får du inga stämpelpengar för den veckan. Men är man arbetslös en hel vecka så ska man få stämpelpengar.
 
Fast ersättningen är veckovis så
Som jag förstått så får man jobba efter de där 75 dagarna men jobbar du tex en timme på måndagen så får du inga stämpelpengar för den veckan. Men är man arbetslös en hel vecka så ska man få stämpelpengar.
Så är det.
 
Börja med att kolla vad det står i ditt anställningskontrakt? Det kan stå att man är anställd på 5 timmar/vecka men att det i verkligheten är förlagt till 1 hel helg var 4:e vecka. Det är det som står i anställningskontraktet som gäller.

Det blir ju uppdelat på 5 timmar/vecka fast jag jobbar 20 timmar en helg
 
Som jag förstått så får man jobba efter de där 75 dagarna men jobbar du tex en timme på måndagen så får du inga stämpelpengar för den veckan. Men är man arbetslös en hel vecka så ska man få stämpelpengar.
Aha!

Då är det betydligt bättre numera!!
 
Jag hade att välja på att sluta stämpla eller säga upp mig från min deltid efter 75 stämplingsdagar. Det stod tydligt. Dock använde jag knappt hälften på ett år och slipper tack och lov att stämpla fram till sommaren i alla fall.
 
Jo, genom ett genomsnitt per månad.

Hmm dem skriver att "enligt intygen som vi fått in jobbar du 5 timmar/vecka eftersom du har förbrukat dina deltidsdagar i vecka 201508 så kommer inga pengar utbetalas för dess dagar"

Hur sjutton gör man då?

Tanken är att jag tillsammans med min arbetsgivare ska försöka lösa det här med arbetsgivarintyget imorgon. Men då går det alltså inte att lösa?
 
Hmm dem skriver att "enligt intygen som vi fått in jobbar du 5 timmar/vecka eftersom du har förbrukat dina deltidsdagar i vecka 201508 så kommer inga pengar utbetalas för dess dagar"

Hur sjutton gör man då?

Tanken är att jag tillsammans med min arbetsgivare ska försöka lösa det här med arbetsgivarintyget imorgon. Men då går det alltså inte att lösa?


jag blir väldigt förvirrad av det du skriver måste jag säga. du säger att du arbetar 20 timmar och då är det en hel helg. r det inte detta du själv fyllt i och skickat inpå dina kassakort??
 
jag blir väldigt förvirrad av det du skriver måste jag säga. du säger att du arbetar 20 timmar och då är det en hel helg. r det inte detta du själv fyllt i och skickat inpå dina kassakort??

Jo, exakt. Jag fyller i lördag+söndag = 20 timmar. Den veckan får jag ingen a-kassa vilket jag förstår då deltidsdagarna är slut.

Resterande 3 veckor fyller jag i arbetslös, då skickar a-kassan ut brev om att jag enligt inskickade intyg jobbar 5 timmar/vecka och därmed inte har rätt till a-kassa dem 3 veckorna!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 540
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 416
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok 55 minuters telefonkö på Unionens rådgivning, vill du bli uppringd... Jag hoppas att de ringer upp nu och sen inte kopplar mig vidare...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp