Arbetslös

Jesusbarn

Trådstartare
Hej,
jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till förskollärare men har varit lönlöst eftersom ja aldrig fått jobb efter 3 1/2 år utbildning. Dock hoppade ja av sista terminen men har skrivit examensarbete som handlat om mobbning i förskolan.. har bara en vfu kurs kvar är i princip en färdig förskollärare men saknar just yrkesbehörighet. Eller snarare legitimation..
Ja har förlorat hoppet och har tröttnat på att ständigt jobba som timmis på förskolor och aldrig lyckas få fast anställning… livet är så trist å orättvist kan man väl tycka … ja ser inget ljus å ja tror inte ja kommer få fast anställning heller. Ja söker jobb hela tiden men får alltid besked om att de gått vidare me andra kandidater osv.. ja har sett över mitt cv och personligt brev och ja tycker att de ser fint ut och professionellt men av något märkligt skäl så får ja avslag gång på gång…
Hur länge ska man orka hålla på liksom… :(((((

Vänligen
Kristina
 
Hej,
jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till förskollärare men har varit lönlöst eftersom ja aldrig fått jobb efter 3 1/2 år utbildning. Dock hoppade ja av sista terminen men har skrivit examensarbete som handlat om mobbning i förskolan.. har bara en vfu kurs kvar är i princip en färdig förskollärare men saknar just yrkesbehörighet. Eller snarare legitimation..
Ja har förlorat hoppet och har tröttnat på att ständigt jobba som timmis på förskolor och aldrig lyckas få fast anställning… livet är så trist å orättvist kan man väl tycka … ja ser inget ljus å ja tror inte ja kommer få fast anställning heller. Ja söker jobb hela tiden men får alltid besked om att de gått vidare me andra kandidater osv.. ja har sett över mitt cv och personligt brev och ja tycker att de ser fint ut och professionellt men av något märkligt skäl så får ja avslag gång på gång…
Hur länge ska man orka hålla på liksom… :(((((

Vänligen
Kristina


Har du kollat med skolan om du kan få göra klart din vfu-kurs och göra klart din examen? Själv gjorde jag klart min examen med uppsats efter 20 års uppehåll det var tufft men har tagit mig vidare med hjälp av examen.

Förstår att det är tungt kram ❤️
 
Dina avbrutna studier ligger dig i fatet - helt klart.

Om jag vore du skulle jag söka vikariat och barnskötartjänster. För att visa att du verkligen vill jobba med barn. Inte bara som timmis.
Omtyckta vikarier får jobba mycket!
Det är ont om kompetent personal. Och så länge du inte är behörig är det barnskötare som är ditt yrke.
 
Jo men då måste jag skriva nytt examensarbete… lång historia kort ja hoppade av vid slutskedet av utbildningen å så höll ja på med uppsatsen.. om jag tar igen mina studier så kommer ja behöva skriva nytt arbete och göra vfu.. det har jag inte råd med både psykiskt och finansiellt ..

Tack för svar 🌷:(((
 
Har du kollat med skolan om du kan få göra klart din vfu-kurs och göra klart din examen? Själv gjorde jag klart min examen med uppsats efter 20 års uppehåll det var tufft men har tagit mig vidare med hjälp av examen.

Förstår att det är tungt kram ❤️
Va starkt gjort av dig ja har inte den psykiska kapaciteten att genomföra detta.. inte heller har ja råd me de… tack för svar 🌷🥹
 
Jo men då måste jag skriva nytt examensarbete… lång historia kort ja hoppade av vid slutskedet av utbildningen å så höll ja på med uppsatsen.. om jag tar igen mina studier så kommer ja behöva skriva nytt arbete och göra vfu.. det har jag inte råd med både psykiskt och finansiellt ..

Tack för svar 🌷:(((
Då får du leva med att jobba på timmar eller söka andra typer av jobb.
 
Va starkt gjort av dig ja har inte den psykiska kapaciteten att genomföra detta.. inte heller har ja råd me de… tack för svar 🌷🥹
Krasst råd från en gammal tant.
Rikta in dig på det du har kompetens för. Barnskötare.
Att sörja att du inte får förskollärartjänster leder ingen vart.

Med stadga i livet kan du antagligen ta upp studierna om några år. Min kommun har ekonomiskt och tjänstemässigt gett stöd till banskötare som vill läsa upp till fsl

/tanten, gammal politiker i den nämnden
 
Va starkt gjort av dig ja har inte den psykiska kapaciteten att genomföra detta.. inte heller har ja råd me de… tack för svar 🌷🥹
Vad vill du jobba med då?
Byta yrke är nog din bästa möjlighet.
Utbilda dig till bussförare med hjälp av AF t.ex.
Där har du nytta av att kunna hantera folk.
Carin Götblad sade en gång att hon hade nytta av sin utbildning till förskollärare varje dag.
 
Ja de har du alldeles rätt i… att älta saker leder ingenstans men vad tycker du ska ja återuppta mina studier eller ska ja söka barnskötarjobb istället?
 
Vad vill du jobba med då?
Byta yrke är nog din bästa möjlighet.
Utbilda dig till bussförare med hjälp av AF t.ex.
Där har du nytta av att kunna hantera folk.
Carin Götblad sade en gång att hon hade nytta av sin utbildning till förskollärare varje dag.
Ja har faktiskt funderat på de men ja är inte så bra på geografi har inte så bra lokalsinne kanske 🤔 tack för svar :)
 
Du kanske får tänka om?
Om du inte orkar ordna med sista kursen just nu så sätt det på paus i några år. Leta andra jobb, fundera över andra vägar framåt.

Sen om några år har livet förhoppningsvis stabiliserat sig lite och du mår bättre, då kan du -om du fortfarande vill- göra klart den där kursen och söka jobb som behörig :)
 
Jo men då måste jag skriva nytt examensarbete… lång historia kort ja hoppade av vid slutskedet av utbildningen å så höll ja på med uppsatsen.. om jag tar igen mina studier så kommer ja behöva skriva nytt arbete och göra vfu.. det har jag inte råd med både psykiskt och finansiellt ..

Tack för svar 🌷:(((
Varför måste du skriva nytt examensarbete? Hoppade du alltså av efter att du skrivit uppsatsen men innan du blev godkänd på den kursen?
Isf borde du väl kunna använda dig av det ofärdiga examensarbetet och bara göra vfu och sedan slutföra examensarbetet?

Jag tycker solklart att du ska göra färdigt dina studier så att du blir behörig förskolelärare. Kämpigt kanske men annars har du ju slängt alla studieår i papperskorgen?
 
Du kanske får tänka om?
Om du inte orkar ordna med sista kursen just nu så sätt det på paus i några år. Leta andra jobb, fundera över andra vägar framåt.

Sen om några år har livet förhoppningsvis stabiliserat sig lite och du mår bättre, då kan du -om du fortfarande vill- göra klart den där kursen och söka jobb som behörig :)
Ja låter som en bra plan… tack för svar 🌷😊
 
Ja har faktiskt funderat på de men ja är inte så bra på geografi har inte så bra lokalsinne kanske 🤔 tack för svar :)
Om man kör linjebuss, så är det ju samma väg om och om igen, så det löser sig nog med det.
Annars undersköterska eller något annat med människor där du har nytta av din utbildning.
Undersköterska på en barnklinik t.ex.
 
Varför måste du skriva nytt examensarbete? Hoppade du alltså av efter att du skrivit uppsatsen men innan du blev godkänd på den kursen?
Isf borde du väl kunna använda dig av det ofärdiga examensarbetet och bara göra vfu och sedan slutföra examensarbetet?

Jag tycker solklart att du ska göra färdigt dina studier så att du blir behörig förskolelärare. Kämpigt kanske men annars har du ju slängt alla studieår i papperskorgen?
Ja de va efter att ja skrev färdigt uppsatsen gjort allt å sen hoppat av . Har kontaktat lärosätet men de vägrar betygsätta mitt arbete lite surt dock :( mor tycker också som du att ja ska avsluta mina studier .. ja kanske ska göra de trots allt.. men ja känner mig inte motiverad och ja har inte råd att pendla fram och tillbaka till Eskilstuna för ja är bosatt i annan ort. Tack för ditt svar å för din uppmuntran 🌷
 
Ja de har du alldeles rätt i… att älta saker leder ingenstans men vad tycker du ska ja återuppta mina studier eller ska ja söka barnskötarjobb istället?
Jag tycker du ska söka barnskötarjobb om du vill jobba med barn, och under tiden kolla upp vad du har för möjlighet att göra klart studierna för att så småningom kunna gå vidare till förskollärartjänster. Min kommun har också gett stöd till anställda barnskötare för att plugga till behörighet inom ramen för anställning.
 
Om man kör linjebuss, så är det ju samma väg om och om igen, så det löser sig nog med det.
Annars undersköterska eller något annat med människor där du har nytta av din utbildning.
Undersköterska på en barnklinik t.ex.
Ja de låter bra men ja känner att ja är slutkörd nu efter drygt 4 års studier. Känner mig inte motiverad och har inte råd att plugga igen.. tack för ditt svar 🌷
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 254
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 856
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp