Arbetslös

Ja bor med mina föräldrar :)
Varför har du valt att inte skriva in dig på AF?
Är du och dina föräldrar helt ok med upplägget?

Jag tror det är viktigt för känslan av att "vara sin egen" att man har egen inkomst oavsett om den är från a-kassa, csn eller arbete. Jag hade personligen mått ganska dåligt av att behöva vara fast i rollen som "barn" i vuxen ålder.
 
@Jesusbarn Jag såg nu att du gjorde ett avbrott. Det kan vara det som trasslar till det. Vid tidigt avbrott (inom tre veckor efter kursstart) så gör du en ny ansökan för att kunna återuppta studierna. Vid sent avbrott så kan du inte söka kursen på nytt utan behöver höra med institutionen om du kan få omregistrera dig. Det brukar dock endast göras i mån av plats. Hör med studievägledaren vad som gäller för dig och hur du ska gå tillväga.
Tack för ditt svar. Jag har kollat med studievägledaren och det går bra att registrera sig på kursen nu till höst så ja ska kunna gå kursen iaf
 
Varför har du valt att inte skriva in dig på AF?
Är du och dina föräldrar helt ok med upplägget?

Jag tror det är viktigt för känslan av att "vara sin egen" att man har egen inkomst oavsett om den är från a-kassa, csn eller arbete. Jag hade personligen mått ganska dåligt av att behöva vara fast i rollen som "barn" i vuxen ålder.
Jag vet men jag är fattig jag har ingen inkomstkälla och jag har tidigare varit inskriven på arbetsförmedlingen men har dock inte fått aktivitetsstöd eller någon form av ersättning. Jag vet hur de känns p va barn i vuxen ålder de känns hemskt… är arbetslös och har svårt att få jobb därför tänker jag nu ta upp mina studier och få min legitimation/YB.
 
Jag vet men jag är fattig jag har ingen inkomstkälla och jag har tidigare varit inskriven på arbetsförmedlingen men har dock inte fått aktivitetsstöd eller någon form av ersättning. Jag vet hur de känns p va barn i vuxen ålder de känns hemskt… är arbetslös och har svårt att få jobb därför tänker jag nu ta upp mina studier och få min legitimation/YB.
Det låter jättebra att du bestämt dig för det. Kör på! Kom ihåg att gå med i en a-kassa också bara. Om det är svårt att få jobb även efter utbildningen har ju arbetsförmedlingen en hel del program för att göra klyftan till jobb mindre.
 
Det låter jättebra att du bestämt dig för det. Kör på! Kom ihåg att gå med i en a-kassa också bara. Om det är svårt att få jobb även efter utbildningen har ju arbetsförmedlingen en hel del program för att göra klyftan till jobb mindre.
Måste man inte ha jobbat en viss tid för att få a-kassa?:)
 
sen vill jag bara flika in att alla jobb som ger en vit lön är riktiga. Oavsett om det är ens livskall eller ej, oavsett om det är 10, 50 eller 100% Allt är lite, lite bättre än inget och a-kassan kräver typ att man jobbat ungefär 14h i snitt i veckan i ett halvår. Plocka varor i butik, köra tidningar eller vara springvikarie, allt funkar för att samla de där timmarna.
 
sen vill jag bara flika in att alla jobb som ger en vit lön är riktiga. Oavsett om det är ens livskall eller ej, oavsett om det är 10, 50 eller 100% Allt är lite, lite bättre än inget och a-kassan kräver typ att man jobbat ungefär 14h i snitt i veckan i ett halvår. Plocka varor i butik, köra tidningar eller vara springvikarie, allt funkar för att samla de där timmarna.
Ja :)
 
Ja de va de ja tänkte på… har aldrig varit medlem i a-kassa förut så ja vet inte hur de blir i mitt fall… tror inte ja får ersättning iaf men tack för tipset ändå
Kolla in https://alfakassan.se/ om du har jobbat och inte varit med i en akassa. Hur gammal är du? Många kommuner har kommunala arbetsmarknadsinsater där man kan få lite snabbare och mer nischad coaching än genom Arbetsförmedlingens första stadier Är man vuxen, har minst gymnasieutbildning och inga andra större problem brukar AF räkna med att man klarar att söka arbete, ersättningar och så rätt mycket på egen hand tills man tuggat på där en lite längre period. Och det verkar onekerligen som du skulle behöva lite mer coaching.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 256
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp