Snurrfian
Moderator
Jag tror att du missar poängen, vi pushar inte vårat barn att läsa matte i förväg, däremot vill vi behålla hans glädje med matte, att inte få nya utmaningar utan traggla saker man har kunnat länge dödar det mesta. Mitt förslag till skolan var att ge honom olika problem som han skulle lösa och klura på vilket sätt som var enklast att räkna ut saker, men det fanns det inte resurser till. Något som skulle ha varit kanonbra för honom då han behöver stärka sin läsning och skrivkunskaper. Använda matte i praktiken helt enkelt för att det ska fortsätta vara roligt och öppna upp ännu mer användningsområden. Fördelen med skolbytet är att han kan öka på farten i matte och lägga mer tid på andra ämnen där han faktiskt behöver jobba, matte som han får tänka på är en belöning för honom i stort sett. Det betyder inte att han kommer att läsa universitetmatte utan att han slipper bli tillsagd att inte svara på några frågor eftersom han redan kan det de går igenom, han slipper känna att han är besvärlig som blir klar tidigare än de andra osvGrundskolan är inget vidare när det gäller naturvetenskapliga ämnen, fast å andra sidan kanske det på sätt och vis också är en fördel. Risken finns att man bränner ut sig och det kan vara bättre att upptäcka den världen först på universitetet eller möjligen gymnasiet - inget av de så kallade underbarn jag känner till som pushats att läsa matematik i förväg under grundskolan har lyckats särskilt bra på universitetet.
Undervisningen i matematik på universitetsnivå börjar från den allra första grunden och det räcker i princip med de fyra räknesätten som förkunskap. Visst, en elev som läst i förväg kanske kan ha inhämtat någon enstaka grundkurs i förväg men det spelar i praktiken ingen roll, det väsentliga är tillgången till den kunskap som finns hos lärare på universitetet och som med få undantag går att finna på lägre nivåer och jag tror inte det vore särskilt lyckat att låta tolv-trettonåringar börja på universitet. Inte för att matematiskt begåvade barn inte skulle kunna klara av undervisningen utan för att det är en vuxenvärld och barn behöver få vara barn.