Arbetsmiljöproblem

MissFideli

Trådstartare
Varje år har vi samma problem. Bussar som är för kalla när vi tar ut dom, som inte får upp tillräcklig värme under färd. Eller som nu, inte tillgång till toalett på nästan 4 h eftersom den enda toaletten vi har är trasig. Det är dessutom på en ö, så det krävs liksom en färjetur fram och tillbaka för att kunna pinka...
Facket hjälper oss förstås, men hela tiden måste vi hota med facket för att dom ens ska följa arbetsmiljölagarna som finns. Vi ska helst vägra ta ut kalla bussar och vi har full rätt att ställa in turer för att kunna gå på toa när sån inte finns tillgänglig vid paus. Men det gör man ju inte. Man sitter och kör med benen i kors, eller kör trots att man fryser så man skakar eftersom man vill att resenärerna inte ska bli lidande. Det utnyttjar förstås företaget och det slutar ju med att vi biter oss själva i svansen. Hur kan man komma till det läget att man tänker på sig själv och sitt välmående före andras? Utan att må skit för det?

Vi kan inte ens kräva AC i bussarna eftersom dom inte räknas som arbetsplats. Hur bra förare är man vid 40 grader?

Detta kommer säkert missförstås, fråga om ni inte fattar.

Åh vad jobbigt för er. Men organisering, organisering och organisering.
Jag vet att jag blir en sämre bilförare när jag är kissnödig och skulle definitivt inte vilja åka med en kissnödig busschaufför.

Tänk som på flyget, du måste sätta på dig luftmasken själv först innan di hjälper annan.

Åh vad jobbigt för er. Men organisering, organisering och organisering.
Jag vet att jag blir en sämre bilförare när jag är kissnödig och skulle definitivt inte vilja åka med en kissnödig busschaufför.

Tänk som på flyget, du måste sätta på dig luftmasken själv först innan di hjälper annan.

Vi kommer aldrig få med alla, det kommer alltid vara förare som kör ändå.
Och jag gör ju det själv...

Nej, jag är inte heller en bra förare när blåsan nästan spricker :angel:

Jag är också nyfiken till hur dom kunde få en förarplats till att inte vara arbetsplats :confused:

Det hade nått att göra med att det måste finnas vissa saker för att få kallas arbetsplats. Tror pentry och toalett var grejerna. Så bussen är bara ett verktyg vi använder oss av för att kunna göra vårt jobb.

Ställ frågorna skriftligt och få skriftliga svar. Arbetsgivaren ska veta att frågan läggs dit och att deras namn figurerar i dem, facket likaså då de kan vara nog så undfallande.
Avvikelse rapporter - det är fan inte bara när chauffören tabbat sig som de ska skrivas - de ska skrivas så fort där är något. Tex var gång ni åker förbi den där trasiga toaletten.
Kan ni pissa på färgan? Får inte passagerarna vara kvar i bussen - jag ut dem med motiveringen att eran toa i land är trasig. Hinner ni inte innan färgan lägger ut igen - synd - anmäl i förväg så får arbetsgivaren ställa fram avlösning dit. Hota transportledaren med detta iallafall!

Att ställa upp för passagerarna funkar inte alltid - men informera dem noga om vad som händer! Trolla aldrig med knäna för att lösa ett påtalat problem som arbetsgivaren är informerad om men skiter i.

Räkna sen inte med att arbetsgivare ställer upp - de fattar troligen inte att det ni gör gör ni av lojalitet till arbetsgivaren - ser om era förutsättningar att göra ett bra och kostnadseffektivt arbete!

Det hade nått att göra med att det måste finnas vissa saker för att få kallas arbetsplats. Tror pentry och toalett var grejerna. Så bussen är bara ett verktyg vi använder oss av för att kunna göra vårt jobb.
Aha - intermittent arbete! Då ska bussen inte vara i samma område mer än högst två veckor eller hur det var! Annars får de väl hänga på en arbetsbod bakom - finns registrerade sådana som man för köra 80 med! Skulle se ut det - dass på hjul efter var buss.

Det skulle kunna gå att ställa upp en arbetarbod rätt av där det behövs och går - lätt att flytta när turerna ändras och andra vändplaner passar bättre.

Ställ frågorna skriftligt och få skriftliga svar. Arbetsgivaren ska veta att frågan läggs dit och att deras namn figurerar i dem, facket likaså då de kan vara nog så undfallande.
Avvikelse rapporter - det är fan inte bara när chauffören tabbat sig som de ska skrivas - de ska skrivas så fort där är något. Tex var gång ni åker förbi den där trasiga toaletten.
Kan ni pissa på färgan? Får inte passagerarna vara kvar i bussen - jag ut dem med motiveringen att eran toa i land är trasig. Hinner ni inte innan färgan lägger ut igen - synd - anmäl i förväg så får arbetsgivaren ställa fram avlösning dit. Hota transportledaren med detta iallafall!

Att ställa upp för passagerarna funkar inte alltid - men informera dem noga om vad som händer! Trolla aldrig med knäna för att lösa ett påtalat problem som arbetsgivaren är informerad om men skiter i.

Räkna sen inte med att arbetsgivare ställer upp - de fattar troligen inte att det ni gör gör ni av lojalitet till arbetsgivaren - ser om era förutsättningar att göra ett bra och kostnadseffektivt arbete!

Skrev en tillbudsrapport nu, facket får fasiken lägga en 6:6A imorgon om inte ag gör nått. Den har tydligen varit trasig i drygt 2 v.
Färjan är en vanlig bilfärja från Trafikverket, så ingen toa finns. Alternativet hade ju varit att åka över med färjan, pinka och sen åka över med nästa igen. Fullt görligt, men minst 1 tur får ställas in. Det går inte ens att köra med försening.

Aha - intermittent arbete! Då ska bussen inte vara i samma område mer än högst två veckor eller hur det var! Annars får de väl hänga på en arbetsbod bakom - finns registrerade sådana som man för köra 80 med! Skulle se ut det - dass på hjul efter var buss.

Det skulle kunna gå att ställa upp en arbetarbod rätt av där det behövs och går - lätt att flytta när turerna ändras och andra vändplaner passar bättre.

Det är typ en sån vi har på ön, det är den som inte funkar. Pumpen är trasig, det kommer inget vatten. Ställ gärna dit en uppvärmd bajamaja, bara vi har tillgång till toalett liksom.

• Gilla
Reactions: ptr

Det låter ju helt vansinnigt. Även om bussen ses som ett verktyg ska väl verktygen vara anpassade så att ni kan göra ett bra jobb.

I övrigt har jag inte mycket tips än att fortsätta dra det genom facket och försöka se till att kollegorna gör detsamma. Men det låter väldigt tröttsamt att behöva kämpa så.

Ställ en porta porti i bussen till allmän beskådan en dag när ni har lokaltidningen på besök!
Att spåna på galna idéer som kan läcka runt kan med ge eld i baken på de som har hand om et.

Det låter ju helt vansinnigt. Även om bussen ses som ett verktyg ska väl verktygen vara anpassade så att ni kan göra ett bra jobb.

I övrigt har jag inte mycket tips än att fortsätta dra det genom facket och försöka se till att kollegorna gör detsamma. Men det låter väldigt tröttsamt att behöva kämpa så.

Skitjobbigt! Visst, vi får ju igenom det till slut. Men det drar ut på tiden och arbetsmiljön blir ju lidande av att man blir trött, sur och känner sig illa behandlad.

• Gilla
Reactions: ptr
Brukar sitta nåt firmanamn eller servicenr nånstans på boden - ring direkt dit. Var lite dum mot chefen om det blir kommentarer - du gjorde ju "bara" en felanmälan.

Nej, alltså den nuvarande boden är våran. Den sköts av vår fastighetsavdelning. Eller sköts inte...

Facket är tyvärr väldigt flata och lata när det kommer till praktiska ting. Skulle där vara någon fackligt aktiv som gör själ för sig så blir de både av och till effektivt motarbetade av den egna organisationen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
13 400
Senast: Enya
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta... 2
Svar
37
· Visningar
2 653
Senast: Sol
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka