Arbetsplats utan kollektivavtal

Du kanske menar avtal om sk pensionsväxling, de som har lön över ca 37500 kan själva sätta undan en summa av sin bruttolön och på så vis öka på sin tjänstepension.

Alla arbetsgivare erbjuder inte det, men många ger den möjligheten.

Nej, det jag menar är att det brukar vara 7% upp till gränsen för när allmän pension går i taket och sedan betydligt mer för överskjutande belopp.

Den här modellen:
7% upp till 7,5pbb 20% på överstigande del

Inser att 7,5pbb inte har alls att göra med när allmän pension går i taket....

Senast ändrad:
Finns som sagt ingen lag eller nåt annat som tvingar företag att betala in pension. Du kan välja att lita på arbetsgivarens ord, men finns ju ingen säkerhet i det. Finns fall där personer jobbat ett helt liv åt samma arbetsgivare och inte fått en krona inbetalt i pension. Men kollektivavtal garanterar det. Det medför större eget risktagande att jobba utan kollektivavtal.

Finns som sagt ingen lag eller nåt annat som tvingar företag att betala in pension. Du kan välja att lita på arbetsgivarens ord, men finns ju ingen säkerhet i det. Finns fall där personer jobbat ett helt liv åt samma arbetsgivare och inte fått en krona inbetalt i pension. Men kollektivavtal garanterar det.

Hur garanterar kollektivavtal det bättre? Pengarna hanteras nämligen på exakt samma sätt.

Ett pensionsavtal med arbetsgivaren är minst lika bra.

Hur garanterar kollektivavtal det bättre? Pengarna hanteras nämligen på exakt samma sätt.

Ett pensionsavtal med arbetsgivaren är minst lika bra.
Jag skrev inte bättre. Även om mina efarenheter säger mig att så är fallet. Kollektivavtal ger garanti. Skulle inte arbetsgivaren betalat finns det försäkringar som går in.

Vissa arbetsplatser har haft kollektivavtal, andra inte. Kollektivavtal behöver inte betyda bättre, men man vet mer vad man har å vänta sig gällande rättigheter och skyldigheter (dock har jag varit med om en arbetsplats där det fanns kollektivavtal som varken ville betala ob eller övertidsersättning trots att det fanns i kollektivavtalet och jag påpekade det)

För mig är inte kollektivavtal avgörande. Det mesta kan man komma överens om ändå om det är viktigt för en och en del företag ger bättre villkor än kollektivavtalen.

Pension, tillägg vid föräldraledighet/sjukskrivning och ersättningar vid obekväm arbetstid och övertid är väl sånt som ofta regleras till det positiva i kollektivavtalen.

Finns som sagt ingen lag eller nåt annat som tvingar företag att betala in pension. Du kan välja att lita på arbetsgivarens ord, men finns ju ingen säkerhet i det. Finns fall där personer jobbat ett helt liv åt samma arbetsgivare och inte fått en krona inbetalt i pension. Men kollektivavtal garanterar det. Det medför större eget risktagande att jobba utan kollektivavtal.

Jag skrev inte bättre. Även om mina efarenheter säger mig att så är fallet. Kollektivavtal ger garanti. Skulle inte arbetsgivaren betalat finns det försäkringar som går in.
Men om det skulle visa sig att så är fallet så måste jag ju kunna luta mig på anställningsavtalet? Det skulle vara om företaget går i konkurs som det kan bli jobbigt att komma på i efterhand att inget blivit betalt.

Men jag antar att eftersom man får prata med företagets försäkringsrådgivare (som vad jag tror borde vara extern) så borde ju denne bli uppmärksam på om det inte kommer in några pengar.

Mvh Miks

Nej, det jag menar är att det brukar vara 7% upp till gränsen för när allmän pension går i taket och sedan betydligt mer för överskjutande belopp.

Den här modellen:
7% upp till 7,5pbb 20% på överstigande del

Inser att 7,5pbb inte har alls att göra med när allmän pension går i taket....
Jag misstänker att det är någon sådan modell jag är ute efter. Även om jag kommer ha svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt när jag väl får det presenterat. En vän pratade om 10taggar lösning men jag klarar inte av att sätta mej in i det. Jag har för dåliga baskunskaper så det är som att gå E kursen i matte när man precis avslutat A.

Alltså jag lovar, jag är svinduktig på andra grejer :o :D

Mvh Miks

Men om det skulle visa sig att så är fallet så måste jag ju kunna luta mig på anställningsavtalet? Det skulle vara om företaget går i konkurs som det kan bli jobbigt att komma på i efterhand att inget blivit betalt.

Men jag antar att eftersom man får prata med företagets försäkringsrådgivare (som vad jag tror borde vara extern) så borde ju denne bli uppmärksam på om det inte kommer in några pengar.

Mvh Miks
De har en extern försäkringsrådgivare, men inget kollektivavtal. Varför då?

Asså va? Hon har ett avtal. Sen är det inte svårt att logga in och kolla hur ens tjänstepension ser ut, där syns vad företaget sparar åt en.

När man börjar får man dessutom kontakt med en företrädare för pensionsföretaget som går igenom hur man vill spara/satsa sina pengar osv.

Jag kommer att vara anställd i stabsbolaget som äger de andra bolagen. Jag kan välja att vara anställd i något av de andra bolagen med det blir lite konstigt. Bolaget är ett börsnoterat aktiebolag så det är inget oseriöst :)

Mvh Miks

Lite uppdatering:
Jag har pratat med unionen som hjälpt mig att formulera om lite i avtalet. Några väl avvägda delar. Rådgivaren har läst igenom hela avtalet och tyckte att det var ett bra avtal. Jag har pratat med min "boss to be" och jag drog till med en lön som jag fick skriva in som ett förslag i avtalet som han skulle tänka på. Han skulle nu involvera HR chefen som än så länge varit utanför processen för att se att allt såg fint ut.

Vi har tillsammans en sista puck kvar att lösa och det är parkeringsplats. Tills den är löst får jag lägga parkeringskostnaden på min reseräkning så det känns ok!

Fingers crossed nu :) Tack alla som kommit med input!

Mvh Miks

För att man kanske vill lägga mindre pension på en massa säsongsarbetare, men större pott på de anställda? För att företaget själv vill bestämma löneutvecklingen?

Sämsta löneutvecklingen har jag - utan undantag - haft i företag med kollektivavtal. Där måste man ju ge en viss slant till alla, hur illa de än skött sig. Hellre större kaka till de som verkligen förtjänar det.

För att man kanske vill lägga mindre pension på en massa säsongsarbetare, men större pott på de anställda? För att företaget själv vill bestämma löneutvecklingen?

Sämsta löneutvecklingen har jag - utan undantag - haft i företag med kollektivavtal. Där måste man ju ge en viss slant till alla, hur illa de än skött sig. Hellre större kaka till de som verkligen förtjänar det.

Det är inte säkert, alla avtal ger inte garanti.

Förklaringen jag fick av rådgivaren från unionen var att kollektivavtalet är inte bara något man tecknar med fackförbundet. Det är dyrt för företaget att gå in. Därför väljer vissa företag att hantera sitt företag enligt ett kollektivavtal men utan att det är signat.

Mvh Miks

Teckna själva kollektivavtalet kostar nästan ingenting. Det som kostar är ju försäkringarna och pensionerna företaget förbinder sig att betala då. Och så att de måste följa kollektivavtalet förstås.

Teckna själva kollektivavtalet kostar nästan ingenting. Det som kostar är ju försäkringarna och pensionerna företaget förbinder sig att betala då. Och så att de måste följa kollektivavtalet förstås.
Ah ok! Så lät det inte som på rådgivaren på unionen. Företaget får ju ganska mycket "på köpet" såsom avtalsmallar osv så det var rätt kostsamt enligt henne.

Mvh Miks

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 308
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka