Årets bantningstråd

Bukefalos 30 år!

Jag har också ett kreatursmåttband. Har bara kollat mot våg på klinik en gång, då skilde det 80 kg. Jag är inte jättenöjd med mitt. För våra hästar av sporthästtyp visar bandet ingen skillnad förrän fetman gått ganska långt. De lägger liksom inte på sig runt bröstkorgen först, utan mer nacken, rumpan och revben. Först därefter kommer det svullnader under måttbandet, men om man låtit det gå så långt har vi en jobbig tid framöver... :meh:
Vi har bara två, så vi kan inte öppna hösilage än. Vi måste anpassa hagarna till deras hull, och har de blivit feta är det jättejobbigt! De måste ju ändå ha mat.
Kretursmåttband? Aldrig hört om. Men en snabb googling säger att det är till för kreatur och grisar. Det här är ett måttband för häst. Jag har använt det i många år. Samma som man använder på klinik. Det har alltid stämt även om hästen har depåer. Jag har tidigare köpt en häst med EMS och där stämde bandet alltid mot vågen så jag vågar faktiskt lita på det jag har.

Jag har upplevt allt från att måttbandet stämt på pricken till att det diffat nästan 100 kg (visat för lite). Så det gäller - anser jag - veta hur fel det slår på ens egen häst om man vill använda det för vikt. Däremot så oavsett hur fel det visat mot våg så visar det ju om hästens omkrets ökat eller minskat. Vilket är nog så värt när man försöker banta.

På nuvarande visar Viktmåttband över 50 kg för lite

Jag har upplevt allt från att måttbandet stämt på pricken till att det diffat nästan 100 kg (visat för lite). Så det gäller - anser jag - veta hur fel det slår på ens egen häst om man vill använda det för vikt. Däremot så oavsett hur fel det visat mot våg så visar det ju om hästens omkrets ökat eller minskat. Vilket är nog så värt när man försöker banta.

På nuvarande visar Viktmåttband över 50 kg för lite
Jag tycker man kan använda dom ungefär lite som riktlinjer precis som analyserna på foder. Men i slutändan är det ögat som får avgöra när hästen är i lagom hull precis som ögat får avgöra om hästen får tillräckligt eller för mycket att äta och vad som blir resultatet av det.

Jag tycker man kan använda dom ungefär lite som riktlinjer precis som analyserna på foder. Men i slutändan är det ögat som får avgöra när hästen är i lagom hull precis som ögat får avgöra om hästen får tillräckligt eller för mycket att äta och vad som blir resultatet av det.
Håller med er båda, att man måste titta på hästen man har framför sig.
Ja, det kallas kreatursmåttband, och har markeringar för häst, ko och gris! 😁 Jag köpte det på Hööks för mer än 20 år sedan.
(Ursäkta slarvet med knapplån...)

Liknande trådar

• Bygga hovhälsa innifrån på vanvårdad häst.
  • Grovfoder 2023
  • Bra betesreducerare?
  • Vettig bantning av katt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka