Bra betesreducerare?

Linda_A

Trådstartare
Vårt bete är tydligen oerhört kraftigt just nu och min häst ser ut som en ballong på en dryg vecka trots att hon inte är ute dygnet runt och fortfarande både rids av mig och jobbar på ridskolan. Så det får bli en betesreducerare, men vad ska man satsa på? Skiljer ju lite i pris. En som man kan fästa i grimman känns ju smidigast eftersom hon behöver ha flughuva också.
 
Jag har använt greenguard men även köpt headcollar till. Headcollar har jag köpt på Börjes och flugpannband bör funka fint att ha på.
 
Jag har använt en vanlig "korg", men klippt upp lite större hål då min d-ponny a Irish cob blev för frustrerad med en vanlig. Hon var i vinterhagen utan den på nätterna och fick en högiva. Fungerade toppen!
 
Min ponny hade en Shires fodrad betesreducerare. Grimma ovanpå betesreduceraren för att hon inte skulle få av den.
Greenguard fick hon tyvärr väldigt mycket skav av men den satt på bra med headcollar till.
Idag hade jag testat en ThinLine om ponnyn funnits kvar.

Ponnyn gick på stripbete, var aldrig utan betesreducerare på sommaren och motionerades dagligen. Ändå var det en evighet kamp mot övervikten :(
 
Min ponny hade en Shires fodrad betesreducerare. Grimma ovanpå betesreduceraren för att hon inte skulle få av den.
Greenguard fick hon tyvärr väldigt mycket skav av men den satt på bra med headcollar till.
Idag hade jag testat en ThinLine om ponnyn funnits kvar.

Tack, googlar dessa. :)

Ponnyn gick på stripbete, var aldrig utan betesreducerare på sommaren och motionerades dagligen. Ändå var det en evighet kamp mot övervikten :(

Ja det är inte helt lätt. Har inte tillgång till någon hage med mindre bete heller, annars hade det nog fungerat på henne. Men hon äter konstant, så hoppas att en betesreducerare kan hjälpa till.
 
Vårt bete är tydligen oerhört kraftigt just nu och min häst ser ut som en ballong på en dryg vecka trots att hon inte är ute dygnet runt och fortfarande både rids av mig och jobbar på ridskolan. Så det får bli en betesreducerare, men vad ska man satsa på? Skiljer ju lite i pris. En som man kan fästa i grimman känns ju smidigast eftersom hon behöver ha flughuva också.
Efter att ha provat ett gäng som finns på marknaden så har jag nu Thin line betesreducerare, utan tvekan den bästa jag haft! Inget skav och den är lätt och smidig, hålet är väldigt litet från början så jag gjorde mitt lite större men han blev lite tjock nu ändå men försöker motionera bort det sista. Tror det kommer lugna sig efter midsommar lite. Jag köpte inte grimman som är tänkt till utan köpte en säkerhetsgrimma med ludd på granngården istället. Var väl lite meckigare att få dit stripsen som man sätter fast betesreduceraren med men med lite pill så gick det.
20230520_202442.jpg
 
Efter att ha provat ett gäng som finns på marknaden så har jag nu Thin line betesreducerare, utan tvekan den bästa jag haft! Inget skav och den är lätt och smidig, hålet är väldigt litet från början så jag gjorde mitt lite större men han blev lite tjock nu ändå men försöker motionera bort det sista. Tror det kommer lugna sig efter midsommar lite. Jag köpte inte grimman som är tänkt till utan köpte en säkerhetsgrimma med ludd på granngården istället. Var väl lite meckigare att få dit stripsen som man sätter fast betesreduceraren med men med lite pill så gick det.Visa bifogad fil 120886
Har köpt thin line med och hur nöjd som helst också. Min häst har mindre huvud så jag bara drog banden runt grimman och det verkar sitta bra.

Testade en vanlig betesreducerare först men den fick hon skav av efter en dag.
 

Bifogade filer

  • 20230531_184603.jpg
    20230531_184603.jpg
    228,5 KB · Visningar: 103
Efter att ha provat ett gäng som finns på marknaden så har jag nu Thin line betesreducerare, utan tvekan den bästa jag haft! Inget skav och den är lätt och smidig, hålet är väldigt litet från början så jag gjorde mitt lite större men han blev lite tjock nu ändå men försöker motionera bort det sista. Tror det kommer lugna sig efter midsommar lite. Jag köpte inte grimman som är tänkt till utan köpte en säkerhetsgrimma med ludd på granngården istället. Var väl lite meckigare att få dit stripsen som man sätter fast betesreduceraren med men med lite pill så gick det.

Om man inte köper grimman som är till, vad krävs av grimman man använder? Ska stripsen dras igenom grimman?
 
Om man inte köper grimman som är till, vad krävs av grimman man använder? Ska stripsen dras igenom grimman?
Jag köpte samma grimma som Super på granngården
Dom hade rea på fluff grimman från hansbo sport. Så jag vara drog dom plast bitarna runt. Dom verkar sitta bra men man kan säkert göra annorlunda med 😄
 
Jag köpte samma grimma som Super på granngården
Dom hade rea på fluff grimman från hansbo sport. Så jag vara drog dom plast bitarna runt. Dom verkar sitta bra men man kan säkert göra annorlunda med 😄

Hittar ThinLine på en affär på nätet. Gissar att inga butikskedjor har den?
 
Om man inte köper grimman som är till, vad krävs av grimman man använder? Ska stripsen dras igenom grimman?
Jag är livrädd för skav så tog en håltång och gjorde hål i luddet och drog stripsen genom hålen runt själva nylonet som är under luddet sas. Var lite pilligt men gick till slut. Det är bara en butik i Sverige som verkar ta in Thin line för tillfället. Tänk på att man bör ha en säkerhetsgrimma så den går sönder om hästen fastnar någonstans!
20230520_202448.jpg
 
Jag är livrädd för skav så tog en håltång och gjorde hål i luddet och drog stripsen genom hålen runt själva nylonet som är under luddet sas. Var lite pilligt men gick till slut.

Ah, då är jag med. Får se hur jag kan få till det.

Det är bara en butik i Sverige som verkar ta in Thin line för tillfället. Tänk på att man bör ha en säkerhetsgrimma så den går sönder om hästen fastnar någonstans!

Får skaffa det också, även om hon inte är sorten som brukar klia sig mot saker. Tack. :)
 
Jag är livrädd för skav så tog en håltång och gjorde hål i luddet och drog stripsen genom hålen runt själva nylonet som är under luddet sas. Var lite pilligt men gick till slut. Det är bara en butik i Sverige som verkar ta in Thin line för tillfället. Tänk på att man bör ha en säkerhetsgrimma så den går sönder om hästen fastnar någonstans!
Visa bifogad fil 120922
Hur lång tid tog det för din häat att lära sig att äta med den? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 891
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Jag har drabbats av riktig fångest,trots att jag har en ponny som inte ens haft fång.Jag läser och läser om alla hästar som...
Svar
4
· Visningar
1 214
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp