Årets bantningstråd

Bukefalos 30 år!

Habina

Trådstartare
Ja, då var valacken installad och det är dags att banta. Eftersom även stoet behöver banta (men hon är ute på bete fortfarande) så tänkte jag skapa en tråd så jag kan följa processen. Alla är välkomna att lägga in om just deras hästars viktnedgång.

Ska fota efterbild på exteriören i helgen. Men försökte iaf få till nån slags jämförelse redan nu.

Bröstomfånget innan betet var 173 cm och igår kväll mätte jag till 178 cm. Upplever inte att han lagt på sig mycket, däremot är han väldigt bukig. Det känns sådär bra, så jag kommer inte släppa på bete nästa år. Delvis för att det inte blev det kompisgäng med bus jag räknat med, delvis för att det blev mycket mer arbete jämfört med när han står på box (dessutom bara 500 kr avdrag på hyran!) men främst för att jag märker på honom att han inte mår bra av viktuppgång varken fysiskt eller psykiskt.

Men nu ska det bantas. I och med installningen får han 10 kg hö första två veckorna, ihop med en liter betpellets. Sen minskar jag till 9 kg hö och 1 kg halm i två veckor innan det blir 8 kg hö och 1 kg halm framöver. Han får 1 kg till frukost, 2 kg till lunch och middag och 3-5 kg till kvällen. Kvällsgivan får han i en hökudde som ökar ättiden en del iaf.

När han flyttade till nuvarande stallet i december var han mycket mer överviktig än nu och jag upplevde honom då som väldigt lättbantad. Hoppas det blir så även denna gång.

incollage_save.webp

Det här får duga som jämförelse. Han har mer hängbuk än vad som känns okej på en så ung häst. Ska introducera bommar nu i höst får jag se om det hjälper bukmuskulaturen lite.

incollage_save.webp

Jag och Darwin är än så länge hangarounds till denna tråd pga jag släppte hästarna på sista förtorkade (och förvuxna) delen av betet idag. Det lär ta drygt en månad till installning här men det är ett ständigt projekt att han behöver gå ner i vikt och såklart mest på sommaren. Enda måttet så här långt är att sadelgjorden preciiiiis går att få i yttersta hålen när jag börjar spänna åt och det gick lättare och högre upp i våras.

Jag kan ju jobba parallellt med motion genom ridningen så jag försöker med lite försiktig konditionsträning där. Och om fyra veckor när jag själv sprungit mitt förbaskade stafettlopp så kan jag strunta i att slösa så mycket tid på att springa själv, och lägga fler km på hästpromenader vid sidan av ridningen.

Pål har gått ner 1 cm i omfång till 177 cm. Men det är svårt att banta, de har en del att äta i vinterhagen fortfarande och då han inte vill äta halm har jag accepterat att han får 9 kg hö per dygn. Men nu vill en hagkompis öka på höet ute. :(

De äter 2+2 kg ute och det tyckte jag var okej. Men om det blir 2+3 kg som föreslogs så kommer Pål bara få 3 kg hö mellan 20-7. Det känns på tok för lite även om han har halm i en hökudde. Inväntar analysen också…

Jag har tänkt att lillponnyn ska gå ner en del i vikt i höst.

Hon går bara några lugna pass i veckan och det kan inte utökas för tillfället så det är främst foderintaget jag tänkte fokusera på. Just nu får hon måttligt med hö nattetid och lite krubbskrammel, men står på halm och äter en hel del av det.

Kommer få hem hösilaget om någon vecka och lär då skicka iväg på analys, sen blir det lättare att räkna på lämplig foderstat :)

Jag har en ponny på bantning. Grushage och hö plus halm i nät. Mätte igår men borde såklart skrivit upp det..

Lösdriftshästarna är i huvudsak lättfödda och i bra hull, så där är fokus mest att snåla lite med hö så länge jag kan så att de inte går feta in i vintern. De går på gräs, får lite hö och halm.

Mätte Darwin till stadiga 213 cm bröstomfång häromdagen, skrev inte upp senast före det tyvärr. Betet har ju varit knapp tillväxt lång tid pga torka och nu fått lite kraft igen så om ett par veckor lite mer reglerbart när de går in på box över natten igen.

Men sadelgjorden är lättare att spänna och den värsta ”ölkaggen” har krympt en del jämfört med juni/juli.

Halle och islandshästen behöver gå ner i vikt. Så vi har en grind ner till ängen som vi öppnar vid lunchtid varje dag. De går där nere till 16-17 ca sen kommer de upp, får en tuss hö och sen fri tillgång på halm. På morgonen får alla hästar 0,5 kg hö. Den minsta tjejen tar jag in och ger extra mat till eftersom hon fortfarande växer. Detta funkar för oss och Halle har gått ner ca 5-10 kg på en månad. Han började på 450 kg på måttbandet och är nu på 426 kg +-0. Jag går efter en siffra på måttbandet så riktiga vikten kan vara annat. Jag är nöjd i alla fall ☺️

Mina behöver ju alltid banta så jag kan ju hänga här 😅 Eller ja, den stora är ett pyssel för han är kräsen och jag är rädd om hans mage, både vilka fiberfraktioner han mår bra av, foderbyten och pro/prebiotiksvis balanserar jag mot mindre energi in. Han är också väldigt känslig mot damm och stallet har ingen bra förvaring av torrhö så det är gräs hela sommarhalvåret som gäller. Köpte jättefin storbalshalm som han knappt ätit en tugga av, efter att han sopat rent varje strå halm efter ponnyns fångfängelse 🙃 Han är dock i ok hull nu tycker jag, lite depåer (22 år, PPID och lindrig insulindysreglering) men annars ok.

Den lilla sällskapsponnyn har måttlig insulindysreglering och har/hade någon typ av subklinisk fång I somras och stod på box en månad. Är ju nästa pussel att få ihop deras liv tillsammans. Hon går med munkorg större delen av året och det funkar iaf fint, hon gick ner bra I vintras och är ju i överhull nu men inte som tidigare. Har också börjat klippa henne redan för året och klipper mer än förra året för att hon ska bränna lite energi den vägen. Är också numera tillräckligt bra I kroppen och utbildad att jag faktiskt kan få till lite mer av något som liknar motion.

Det är verkligen ett pyssel med hästar! Står själv i detta stallet så har ju viss frihet men samtidigt några mil dit så inte riktigt att jag enkelt kan ha den stora I hage med mer gräs några timmar per dag o dyl. Ska heller inte sticka under stol med att den lilla får anpassa sig till den storas förutsättningar. Han har varit med mig hela sitt liv och ska ha en trygg och anpassad vardag med sina ålderskrämpor. Gissar den lilla kommer behöva medicineras till våren/sommaren eller om jag hittar en lösning där hon kan ha egen liten hage delar av dygnet längs med den storas. Äter de halmen hade det också underlättat 😅 Fördelen är att de funkar bra med vinterbete så jag har många månader framför mig där jag enklare får begränsat I mat och att den stora ändå brukar vara stabil I sin matsmältning och de kan röra sig över hela ytorna tillsammans och känna sig trygga ihop. Båda hade säkert mått toppen insulin o viktmässigt av gräsfri paddock paradise och grovfoder men det finns liksom inte som alternativ, jag har dock alltid de tankarna i huvudet när jag testar mig fram i deras vardag.

Jag har förresten som rutin att försöka mäta varje månadsskifte med ett sådant viktmåttband och skriver upp på whiteboarden. Så ser typ ett år bakåt där samt intervallet från tidigare år (sparar rådatan digitalt men för mig behöver det vara visuellt i vardagen). Lägger till extra mätningar när hästen tex vägts på klinik, vid klippning eller boxvila eller dyl. Ger åtm ett hum över tid tycker jag!

Här är skillnad. Nedre bild från 10 aug och övre bild från idag. Hade hästvakter i två veckor men det gör jag nog inte om igen… blev inte riktigt så mycket motion som jag hade tänkt för Halle. Men men man lär sig och de gjorde säkert sitt bästa med vaktandet😇❤️ sakta men säkert försvinner magen.

IMG_3613.webp

Och min stora:
1000045073.webp

Ingen av dem får liksom någon mage direkt och den stora känns som sagt helt ok över revben och så men har lite depåer. Har dock också haft lite problem med kliande så kroppen är ju inte helt I balans. Men han är nöjd och glad.

Den lilla är I vissa vinklar som en liten säl 😅 Men börjar bli lite bättre ordning på hennes kropp och rörelser och även lymfsystemet så jag tror det kommer hjälpa till att hålla henne i form. Hon var mer som en liten knut både på in o utsidan tidigare. Inte heller haft typiskt hård mankam utan blir mer tokstopp vid station 1 på halsen (så att det kliar på henne) och vid station 4, eller rättare sagt precis hela bakdelen. Från hasen till mitt på ryggen svällde hon upp första våren förra året, såg ut som en tjock liten gorilla. Kom I jättefint hull till mig året innan så varken jag eller ägaren var beredd på det men blivit vuxen i ålder och uppenbarligen höll ägarens hästar henne mer från maten och I rörelse än min gör så blev det så.

Här är skillnad. Nedre bild från 10 aug och övre bild från idag. Hade hästvakter i två veckor men det gör jag nog inte om igen… blev inte riktigt så mycket motion som jag hade tänkt för Halle. Men men man lär sig och de gjorde säkert sitt bästa med vaktandet😇❤️ sakta men säkert försvinner magen.

Visa bifogad fil 190635

Jag tycker det är så svårt med bilder (antagligen därför jag är så dålig på att ta dem regelbundet 😅) men ser ju mycket mer harmonisk ut i hals/mankam också, skönt!

Ja alltså han är ju inte lika tjock där som han var förut. Så den där kaggen är inget i jämförelse till hur det såg ut förut. Då vägde han närmare 500 kg plus 😱 Vi hade inte bra förutsättningar att hålla igång vintertid på förra stallet och ett högt energi foder. Inte bra 🙈 Men nu är vi inte där, men om jag någon gång tycker min är tjock brukar jag titta på den här bilden för att komma ihåg vad tjock innebär 🤣
temp_image_400D9C9E-8EBA-4001-9765-E50FF42570B4.webp

Storm ska också gå ner i vikt. Det är dock ännu svårare då hon delar hage med en swb som behöver mycket foder. De äter dessutom alltid ur samma hög. Vi provade i våras med en foderlåda högt upp, så Storm inte skulle nå. Men hennes kompis puttade ut höet direkt och så åt de tillsammans. ;)

Just nu får hon 0,5 kg till morgonen, runt 1 kg vid lunch och middag samt 2 kg till natten. Hökudde till natten och oftast har hon nån tuss kvar, så hon har att äta hela natten. Väntar spänt på analysen.

Det är dåligt med exteriörbilder men det här är iaf målbilden.

IMG_9581.webp

Nu har årets analys kommit. 7,7 MJ och 36 g smb. rp. Hanterbart, jag ska sätta mig och räkna strax.

Men vad är lagom nivå WSC?

Liknande trådar

• Bygga hovhälsa innifrån på vanvårdad häst.
  • Grovfoder 2023
  • Bra betesreducerare?
  • Vettig bantning av katt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka