Bukefalos 28 år!

Årets havre ovanligt dålig?

Targa

Trådstartare
Jag fordrar med hel havre - har gjort så i många år. Men i år tycker jag att havren har väldigt dålig kvalitet (pga det taskiga skörde-vädret i södra Sverige i somras). Den är väldigt mörk i färgen och väldigt, VÄLDIGT dammig. Jag blandar den noga med ordentligt blöt betfor för att minska damningsrisken.

Hur ser det ut hos er?

Någon som vet om dålig kvalitet påverkar näringsinnehållet?
 
Sv: Årets havre ovanligt dålig?

Vår bonde kommer inte att sälja årets havreskörd som hästfoder pga dålig kvalité. Vi har tur och får köpa av förra årets skörd.
 
Sv: Årets havre ovanligt dålig?

Jag har samma kvalte på havren som jag brukar ha. = Bra kvalite
 
Sv: Årets havre ovanligt dålig?

Vår bonde kommer inte att sälja årets havreskörd som hästfoder pga dålig kvalité. Vi har tur och får köpa av förra årets skörd.

Bra tips - jag ska genast kolla runt om jag kan få tag på fjorårshavre!
 
Sv: Årets havre ovanligt dålig?

Jag tror absolut att näringsvärdet försämras.

Jag har iår fått köpa av Granngården pga att havren som stallägaren brukar köpa var alldeles grå och tråkig. En anings dyrare, med det är det värt!

Malin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: hoppsann
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 205
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 146
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp