Årets matbluff 2024

Vem ska vinna?

  • Ica hembakat

    Röster: 6 4,3%
  • Frebaco kvarn rostad granola

    Röster: 16 11,6%
  • Latitude 65 norrsken

    Röster: 7 5,1%
  • Ica lakritspinne

    Röster: 29 21,0%
  • Coop kalvfond

    Röster: 37 26,8%
  • Eldorado äppelkaka

    Röster: 43 31,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
För mig känns detta inte så unikt utan tycker det är så här med väldigt många matvaror när man läser innehållsförteckningen på matvaror. Känner mig mest uppgiven inför hela matindustrin och kan jag så väljer jag helst närproducerat och småskaliga producenter där jag vet att maten innehåller det den lovar . Men det är långtifrån alltid jag kan det nu har vi till exempel tagit många beställningar från e-handel när jag varit för dålig för att ens ta mig ur lägenheten.

Men jag har väl mest blivit blase och uppgiven för mat producerad i industrin. Det är uselt såklart att det är så. Tycker det är sorgligt för jag vet att det är långtifrån alla förunnat att kunna välja vad de ska köpa i affären utan kämpar för att överhuvudtaget kunna ställa mat på bordet hela månaden. Då är det tråkigt att man är hänvisad till dåliga produkter.
Precis. Köpta maränger innehåller inget ägg men skummjölkspulver 🤷‍♀️
 
Min röst får Lakrits Pinnen. Den visar ju sig innehålla Lakrits men haft fel innehållsförteckning :crazy:

ingrediensförteckningen nämns inte lakrits, men sedan röstningen startat har Ica hört av sig och meddelat att produkten är felmärkt och att den innehåller 1,2% lakritspulver. Produkten har varit felmärkt sedan den lanserades hösten 2022 och upptäcktes enligt företaget inte trots flera korrekturläsningar. De meddelar att rättade förpackningar kommer att finnas i butikerna om ca 8 månader. ÄKTA VARAS KOMMENTAR: Det är unikt i Årets matbluff med en produkt som visar sig innehålla MER av en råvara än vad som uppgivits på förpackningen. Det är också anmärkningsvärt att Ica under mer än ett års tid har missat att deklarera en av huvudingredienserna i produkten.
 
Min röst får Lakrits Pinnen. Den visar ju sig innehålla Lakrits men haft fel innehållsförteckning :crazy:

ingrediensförteckningen nämns inte lakrits, men sedan röstningen startat har Ica hört av sig och meddelat att produkten är felmärkt och att den innehåller 1,2% lakritspulver. Produkten har varit felmärkt sedan den lanserades hösten 2022 och upptäcktes enligt företaget inte trots flera korrekturläsningar. De meddelar att rättade förpackningar kommer att finnas i butikerna om ca 8 månader. ÄKTA VARAS KOMMENTAR: Det är unikt i Årets matbluff med en produkt som visar sig innehålla MER av en råvara än vad som uppgivits på förpackningen. Det är också anmärkningsvärt att Ica under mer än ett års tid har missat att deklarera en av huvudingredienserna i produkten.
Känns lite obehagligt ur allergisynpunkt!
 
Det har varit väldigt mycket fusk med olivolja, färgad, smaksatt och ommärkt olja har sålts som "toppkvalitet Italiensk extra virgin". Numera tror jag att de större märkena med gott renommé har okej koll på sina råvarukedjor.
Har dom gjort något fejk på lukten med? Enligt mig luktar olivolja lite specielt.
 
Har dom gjort något fejk på lukten med? Enligt mig luktar olivolja lite specielt.

När jag varit på provningar av "konnässörsoljor" har de luktat extremt olika, så jag vet inte om jag skulle landa i samma fälla som när folk som "inte kan" provar öl eller cider; är den dålig, eller är det jag som inte förstår? :angel::rofl: De helt smaklösa oljorna kan man ju utesluta, men en som ska vara mild och lite gräsig? Vette sjutton om jag skulle kunna skilja en som fått tillsatt klorofyll från en som är pressad så?

I de EU-föreskrivna testerna provar man doft och smak, vilket kan göra att analysmässigt utmärkta oljor får underkänt för att just den smakpanelen anser att de smakar för lite. Gissningsvis utgår jag ifrån att man kryddar fuskoljorna också då, precis som man gör med många av våra billigare viner. En hel del vin som smakar "mycket fatkaraktär" har ju aldrig varit i närheten av en trätunna liksom.
 
Kan du utveckla? Honung köper jag från reko-ring, men olivolja är det vanlig affär som gäller. Vad ska jag akta mig för?
Olivoljan förklarade @Sassy .
Köper du från biodlaren så är det mest troligt inte fusk.
På ena skalan så har stora bigårdar i Asien där bina matas med majssirap eller rissirap så "honungen" är inte från nektar. Det finns även majssirap och rissirap där det tillsätts pollen och enzymer för att lura kontroller.

På andra sidan så produceras ca 1700 ton munkahonung varje år men varje år säljs det ca 10 000 ton munkahonung.

Var en svensk förra året som dömdes när hen sålde kinahonung till en honungsuppköpare som svensk honung.
 
Kan du utveckla? Honung köper jag från reko-ring, men olivolja är det vanlig affär som gäller. Vad ska jag akta mig för?
Hörde på p1 för ett tag sedan om olivolja. De gav tips om vad man ska kolla efter för att få 'riktig' olivolja. Skrev upp lite snabbt:

Man ska titta efter *året för skörd (ej buteljering) *att det är samma namn på den som har producerat och buteljerat *att det är ekologiskt (då är chansen större att det är okej).
Om man vill ha olja att 'äta' (dvs ej steka i) ska man välja DOP-märkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp