Bukefalos 28 år!

Årets nya ord

Visst, men du bortser från stt ordet redan finns. Vad snyggt du textar. Jag ska texta i stället för att skriva skrivstil. Det är det jag menar. (Ordet är dock på intet vis livsviktigt för mig så jag sätter punkt där för min del.)
Nja, jag bortser inte från att det redan finns, jag ser det bara inte som ett problem. :)

Ringa funkar ju att använda om telefonsamtal, trots att det även kan betyda liten/obetydlig.
 
Ja men det är ett jättebra exempel :) Nu kan jag visserligen nästan ingenting om varken katter eller öronskabb, men om vi nu låtsas att jag kan det.
Då skulle jag kunna sitta och prata med min svenska vän om att hens katt har problem med öronen, att de kliar osv, och så skulle jag kanske säga "den kanske har... eh... vad heter det nu på svenska? Ear mites?"
Då kanske min vän säger "ja, öronskabb!" och jag säger "ja så heter det ju!"
Alltså att det engelska ordet är det som kommer naturligt, och det inte blir mer exakt av att jag kan det på svenska. Utan att jag vet exakt vad ear mites är, men det svenska ordet ligger dolt i dimma i mitt huvud.
Fast det tycker jag mer är att få tillfälligt hjärnsläpp, man kan lika gärna tillfälligt tappa öronskabb som ear mites. Som man lätt gör även med namn, rätt som det är kommer bara på det trots att man så väl vet vad någon heter. Och lika rätt som det är så kommer man på det igen.
 
Serieotrohet är ett ord jag inte vet vad jag ska tycka om. :p Jag har under de senaste 20 åren känt mig endera lite pinsam eller lite otrogen om jag ens tittar på tv utan min partner. Så jag kan nog relatera till det, fast min grej är större än att gälla enbart serier.

Killgissa är ju superbra, extremt användbart! Hur är det med mansplaining? Har det status som (låne)ord?

Renovräkning är faktiskt bra, tycker jag. Det pekar på ett tydligt och identifierbart problem som finns idag.

Metoo är väl ett rätt bra ord? Om det blir långlivat eller inte, återstår ju att se. Just nu har det ju haft en enorm spridning.

Inrymning - kan någon ge ett exempel på det?
 
@Petruska - hotande skolskjutning, man utrymmer inte skolan för att inte skicka eleverna i famnen på gärningsmannen, man inrymmer = typ barrikaderar sig.

(Det har alltså inget med indrömme att göra, du kanske associerade dit)
 
Senast ändrad:
Jag måste erkänna att jag regelbundet (nästan varje dag faktiskt) måste fråga min bror vad vissa ord heter på svenska eller hur man översätter ett visst engelskt uttryck till svenska

Jag tycker att det där är jättevanligt. Ju fler språk jag använder desto svårare brukar det bli att hitta ord på "rätt" språk. Det gäller de flesta jag känner, tur att de allra flesta i min bekantskapskrets är åtminstone tvåspråkiga :D
 
Men det står ju klart och tydligt att hon tagit det från nätet?
Menar du att om någon snattar någon annans intellektuella arbete för egen vinnings skull, och sedan skyler över det efter att ha inkasserat en del krititik, då har snattandet aldrig inträffat?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp