Bukefalos 28 år!

Årets nya ord

Inte riktigt samma :) Lite kort så är bisexuell att vara intresserad av både män och kvinnor. Pansexuell är att vara intresserad av alla oavsett könstillhörighet.
Så på sätt och vis är pansexuell en "bredare" bisexualitet, typ.

Det är inte samma grej! :)
Jag viste väl att någon skulle korrekta mig :D förstår att det inte är samma nu men om man säger bi är mer att vara intresserad av en man och kvinna medans pan är lite allt möjligt som är en människa.
 
Tonåringar :banghead::banghead: Jag håller på att gå upp i atomer ibland här hemma när ungarna drar igång, men kommentaren efter julavslutningen på skolan var: "Det var så cringe, lärarna dabbade, fattar de inte att det är helt ute? " :arghh: Mina egna barn har dock lärt sig att använda svenska när de pratar med mig... :angel:
Men det är lite skrämmande att de nästan har ett större ordförråd på engelska än på svenska, dottern väljer hellre att läsa böcker på engelskan än svenska för att de känns enklare. :crazy: Så jag skulle säga att svenskundervisningen behöver utökas i skolan och det rejält! (inte alls partisk som blivande svensklärare. :angel:)
I språkforskning används ordet domäner för att beskriva att man kan ha ett starkare språk i vissa fält/områden. Ett exempel är att många invandrande barn kan ha sitt modersmål som stark domän när det gäller ord som står för känslor och hemmaliv men ett annat språk, målspråket, när det gäller skolspråket.

Det är inte ovanligt att det inte finns svenska i smala intressen/yrkesutövningar. Då blir det ofta engelska. Det innebär att yrkesutövarna inte ens har svenska ord för det de gör på jobbet, eller kan uppdatera sig med forskning på svenska.

Detta kan, typ, jämföras med spelande på nätet. Det är dock inte ett rikt språk med nyanser osv. Språket som används är instruerande, uppmaningar mm. Inte vad som kan jämföras med vad som kan läsas i en skönlitterär text.

Anledningen till att många språk försvinner i världen är för att de inte är utbredda på flera domäner. Det finns inte ord för myndighetsutövning, skolord, yrkesord osv.

Jag håller inte alls med dig om att ungdomar är bättre på engelska än svenska utifrån detta. Däremot möter de ju engelska på ett naturligt sätt och interagerar i språket tidigare än vad jag gjorde. Och det kan säkert ge många barn en lägre tröskel att börja prata språket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp