sms:a?
Jag säger "skriva" rätt ofta också, om jag typ ska säga att jag ska ta kontakt med någon och fråga en sak, men det egentligen inte är relevant om jag gör det på sms, messenger etc. Gör inte så stor skillnad på VAR jag skriver, liksom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sms:a?
Nä det är för moderntsms:a?
Personligen gillar jag sekundärkränkning, känns som ett väldigt användbart ord. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som plockar skräp och joggar samtidigt. Är det verkligen en så stor grej att det behövs ett ord för det?![]()
Smsa.Vad säger du då? "Skriva ett textmeddelande"![]()
Smsa.
Jag fann ordet cachat 2001.02.01Lite snabb efterforskning säger att ordet dök upp i Knappnytt avsnitt 4. Fjortisar. Som är från typ 2005 eller nåt sånt![]()
Det är så fult och ute tycker jag! Typiskt ord som typ pappa eller mamma använder och tror fortfarande är inne.
Detta ord är verkligen inte könsspecifikt.Möjligen följs det nästa år av tupprepa, svenska för hepeat (= en man stjäl en idé från en kvinna och lanserar den som sin egen)
Lite gott och blandat med orden men förstår verkligen inte varför man skulle vilja introducera könade beteendeord om vi nu vill gå bort från könande.
Som jag förstod är det en slags skämtnyordslista, alltså inget som är direkt sanktionerat av språkrådet.
Nej, ingen av orden nyheter, fakta, fejkade eller alternativa är med i årets nyordslista.Men tillsammans är de med. Det står ju det på länken i första inlägget.