Årets sommarvärdar

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 180
  • Visningar Visningar 8 132

Bukefalos 30 år!

Det var det värsta sommarpratet någonsin. Stängde av när hon plågade sin häst (till döds?) och mår fortfarande dåligt när jag tänker på det.
Stängde också av då och kom av mig helt med sommarprat. Det var ärligt talat alldeles för jobbigt att lyssna på och jag får fortfarande ångest av att tänka på den stackars hästen som förutsåg katastrofen och inte ville gå, men blev tvingad ändå.

Men jag lyssnade på Ebba Årsjö igår kväll och det var bra! Det var personligt, känslosamt men också ganska mysigt emellanåt. Låter också som att det finns några fler som är värda att lyssna på :)

Tror jag hoppar över det sommarpratet med hästen som går ner sig. Har fortfarande mardrömmar från när Ariel gick ner sig (bara med frambenen) i mossmark hos en fd kompis ridväg. Minns hur jag flög ur sadeln och försökte hjälpa henne upp. Så nä, den sommarprataren får inte min tid.

Linda Lampenius idag var tillsammans med Ebba witt Brattströms den här sommarens bästa och viktigaste. Kanske på flera år. För ärligt är det sällan jag kommer ihåg sommarpraten länge även om jag tycker de är bra när jag lyssnar.
Lap-see Lams för några år sedan var verkligen ett bra program som stack ut. Och för väldigt många år sedan överraskade Birgitta Dahl med ett sommarprat jag fortfarande minns delar av. Var inte en person jag hade förväntat mig det av.
Generellt tycker jag det är svårt när folk pratar om sig själva. De behöver kunna placera berättelsen ”utanför” sig själva för att det ska bli intressant. Eller ha levt ett exceptionellt liv

Amanda var också riktigt bra! Ett tydligt tema genom hela pratet och musik som matchade. Blev inspirerad av hennes ”gör det som är kul” och har nu tänkt om träningen med unghästen utifrån det. Såklart ska vi göra det bägge tycker är kul!

Ligger återigen efter i sommarpratarna men avverkat några under dagen och konstaterar att Elham rostami neurokirurg var lika (mycket) intressant som konstnären och koreografen Alexander Ekman var helt hopplös att lyssna på, så himla irriterande sommarprat!

Tragglat mig igenom Martins sommarprat. Han sa säkert massor med bra saker. Men det gick liksom inte in i mitt huvud. Väldigt blandad musik också. Borde kanske lyssna en gång till, men jag släpper det och går vidare i livet.

Ebbas prat var också lite spretigt (om än med två teman; hennes uppväxt och kungahus) men jag kunde inte sluta lyssna! Så nu ska jag ta tag i att lyssna på Monarkerna också. :)

Lite roligt att hon fått just kronprinsessans födelsedag som sändningsdag.

Oklart bara hur jag ska hitta tiden att lyssna på allt…

Jag har nu helt satt sommarpratet på paus och sträcklyssnar på Monarkerna istället. Så det kan bli. :crazy: Lyssnat på 17 avsnitt redan och då försöker jag verkligen låta bli att lyssna när jag kör bil eller jobbar, så huvudet får den tystnad den behöver. Men det är svårt...

Ebbas prat var också lite spretigt (om än med två teman; hennes uppväxt och kungahus) men jag kunde inte sluta lyssna! Så nu ska jag ta tag i att lyssna på Monarkerna också. :)

Lite roligt att hon fått just kronprinsessans födelsedag som sändningsdag.

Oklart bara hur jag ska hitta tiden att lyssna på allt…

Monarkerna är en väldigt trevlig podd! Det finns många avsnitt så bara börja lyssna från första avsnittet :)

En vecka sedan sommarpratarna tog slut och i år är första året jag lyssnade igenom hela listan!
De allra flesta bra och intressanta att lyssna på (och en på norska 😊), några tämligen ointressanta. Absolut sämst var Alexander Ekman som pratade och "höll på" på ett riktigt störigt sätt och Ewa Frölings prat var ju bara i en enda jäkla röra.
Absolut bäst (utan inbördes ordning) tyckte jag Jonas Gren, Emil Hansius, Elham Rostami och Anders Rosengren var 😊. Jonas Gren låg verkligen i tiden över vårt liv med ständig uppkoppling till en mobil/dataskärm. Emil Hansius om psykisk ohälsa och om hur han säger att det han lär ångra mest på dödsbädden är att han oroat sig för mycket som har förstört många stunder och dagar. Rostami om hjärnan och neurokirurgi var mycket intressant. Och så Rosengren som är läkare och professor i molekylär medicin som tog upp om hälsa. Tex att vi ska uppmärksamma istället för att rusa förbi, att man ska uppleva stunden och inte bara avverka den, att vi behöver bli bättre på att njuta av stunden istället för att hela tiden vara på väg till nästa och hur viktigt det är med hjärnvila ☺️.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka