Bukefalos 28 år!

Arg och nervös katt...

Tweety1985A

Trådstartare
Sitter nu kattvakt i tre veckor åt min styvpappas katt. Har här hemma 4 st kisar redan, å de går ju som vanligt runt å fräser lite åt nykomlingen. Men d e ju inget problem, d brukar ju ge sej, MEN däremot kan vi (min sambo å jag) inte komma i närheten av henne.

Inte så att hon springer, utan hon går till attack så fort man närmar sej. Givetvis blir d lite värre nu eftersom hon e på nytt ställe osv, MEN denna katt är sådan även när hon är hemma. Hon kan låta en klappa henne en stund, men går sedan till attack å hugger...Min styvpappa och halvbror försöker hon hugga ganska ofta, men jag vet ju oxå att de e ganska hårdhänta med henne, speciellt min bror, som jag anser e orsaken till att denna stackars katt blivit som hon är.. :cry:

Vi passade henne för ca 1 år sedan, och då kunde vi lyfta henne å så utan problem, men detta har nu blivit mkt värre, å d går som sagt inte å komma nära henne (även i hennes hem som sagt). Hon e nervös å rycker till för varje liten rörelse, å verkar tro att man ska skada henne så fort man närmar sej. Svansen rycker "nervöst" hela tiden, den e sällan stilla. Jag ser iaf detta som ett tecken på nervositet, då våra katter inte beter sej på det viset.

Men nu e frågan, hur ska vi hantera denna katt under de tre veckorna.. (blir eventuellt resten av hennes liv med, då min styvpappa funderar på att lämna bort henne). Tycker så fruktansvärt synd om denna lilla katt, hon kan ju inte hjälpa att hon är så nervös. Har många gånger tänkt tanken att det är ngt fel i skallen på henne, eftersom hon helt plötsligt kan gå till anfall, men vill ju samtidigt att det ska gå å hjälpa henne.

Jag har försökt idag å ge henne så mkt lugn å ro som möjligt, hon har fått ner sin korg i källaren, där hon redan i början valde att bosätta sej, å hon har mat precis bredvid, så att hon ska slippa gå å bli nervös för de andra katterna. Jag har inte heller tvingat mej på henne, utan försiktigt låtit henne lukta på min hand för att sedan försöka klappa henne. Detta resulterar dock bara i ett nytt anfall. Vi (jag å min sambo) försöker låta henne va så mkt som möjligt, men samtidigt vill man ju kunna ta in henne sen om nåra dar när hon ska börja gå ut tillsammans med de andra katterna... Vet inte hur vi ska hantera henne riktigt...

Nån som har erfarenhet av så här illa "miljöskadade" katter??? Hjälp mottages tacksamt!!!:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Arg och nervös katt...

Jag tycker du gör helt rätt i att ge henne lugn och ro. Gör dock inga närmanden alls. Låt henne ta initiativ till fysisk kontakt. Hon har uppenbarligen inte alls bra erfarenhet av människor och ser närmanden som ett hot så låt henne vara. Var i närheten av henne utan att göra närmanden så att hon lär sig att din närvaro inte är någonting dåligt.
 
Sv: Arg och nervös katt...

:bow: till dig och din sambo för att ni tar er an henne och försöker göra henne till en trygg kisse.
 
Sv: Arg och nervös katt...

:bow: blir lika glad varje gång folk ''räddar'' kissekatter!
eller vad man nu ska kalla de :confused:

hur går det med hon ?

hoppas det går bra ! :)
 
Sv: Arg och nervös katt...

Tack för alla svar! :bow:
Jodå, d går hyfsat, hon har lugnat sej lite nu, men e fortfarande lite nevös. Men vi låter henne va så mkt som möjligt, försöker va i närheten utan å tvinga oss på henne.
Hoppas att d går å få ordning på henne! MEn hon verkar va ett svårt fall... Vi har två hittekatter sen innan, men dem har d inte vatt så här stora problem med... MEn håll tummarna för oss!!!;)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 295
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 156
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 467
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp