Artikel i Hästfynd

Dreamer

Trådstartare
Läste med förfäran en artikel i tidningen Hästfynd igår. Den handlade om hästar som döms ut för tidigt pga förslitningsskador som de åsamkats genom dålig och för hård ridning. Dessa hästar behövde bara lite vila och lite riktig och bra ridning på rätt nivå så blev de friska igen! (Det handlade om en man som tog emot uttdömda hästar från försäkringsbolaget Sveland.)

Hur kan detta få hända? Borde inte försäkringsbolagen vara mer restriktiva till godkännande av såna här beslut? Och hur kan veterinärerna döma ut en häst utan att först ha ordinerat en ordentlig vila med LUGN ridning?
Sen kan man även diskutera vissa hästmänniskor moral och brist på samvete, men det är en annan fråga.... :mad:
 
Förslitningar pga felaktig ridning kan ju vara ganska svårt att komma tillrätta med eftersom det oftast är samma person som sätter igång hästen som åsamkade skadan.
Det är ju rätt svårt att rida en häst rätt.

Märkligt dock att det är så pass "lätt" att få en häst utdömd. Men det handlar väl om pengar. Att ha en häst på långvila kostar och då kanske man som ägare vill ha ut livförsäkringen så att man kan köpa en ny häst...
 
Visst är det märkligt! :confused:
Att hästägare är så känslokalla, och att veterinärer så oetiska att de struntar i att kräva att hästägaren ger hästen en chans...

Försäkringsbolagen bryr sig ju inte, är det för många som utnyttjar försäkringen, så höjer de ju bara premien!
Så att DE inte bryr sig, det förvånar mig INTE...
 
Och jag läste en ännu mer förfärande insändare om en tjej som verkligen gjort ALLT för sin häst, vilat, behandlat osv i 1½ år eller därikring, och försäkringsbolaget (som artikeln handlar om) VÄGRADE att acceptera veterinärens försäkran om att hästen behövde tas bort.
 
Tänk vad mycket ridskolor som gör så här :cry: och där handlar det tyvärr ofta om pengar. Hästen kan inte säljar billigt för ridskolan behöver ha ut försäkringspengarna, annars har man inte råd med en ny häst. Det begärs hutlösa summor för skruttiga hästar och vissa ungar tjatar till sig en sådan häst. Bra för hästen, ofta mindre bra för föräldrarnas plånbok (=veterinärräkningar).

Står på en ridskola själv där hästar blir utdömda på löpande band. De är ofta fräscha efter sommarbetet och blir skraltigare när året går och efter jul är de dåliga igen.

Detta verkar mest hända hästar som är över 1,60 i mankhöjd hos oss.

mvh Jessica
 
Försäkrade ridskolehästar?! Brukar verkligen ridskolor ha hästarna livförsäkrade i något högre värde?
 
Som alltid finns det två sidor av myntet... Dels försäkringsbolagen som visst t ex höjt premierna (och det ganska rejält för vissa försäkringskategorier) de senaste åren.

Sen också vi människor; och här finns som sagt även alla kategorier representerade; vad gäller moral, etik och åsikter...

Visst blir en del hästar utdömda för lätt, och visst döms andra ut för lätt. Men inget system är ofelbart när vi människor är inblandade - för att om ovanstående två skall ha en samsyn och dessutom respektera varandras regler är en tämligen naiv önskan, är jag rädd. :(

Djur och pengar är tyvärr alltsomoftast en tuff ekvation.
 
På min ridskola är de försäkrade, tyvärr, får jag väl nästan säga, eftersom de säljs för hutlösa priser, ex ca 40 000 kr trots att hästen inte går igenom en veterinärbesiktning, eller har en placering eller härstamning så långt ögat når.

De är försäkrade för inköpsbeloppet. Jag har suttit med i styrelsen och vet att det är så.

mvh Jessica
 
Otroligt korkad person som har hand om ekonomin på er ridskola i så fall. De skulle kunna spara pengarna de lägger på livförsäkringen idag och lätt köpa en ny häst för de pengarna när någon behöver säljas av eller tas bort.
 
Hej,
Nu blev jag nyfiken över hur han behandlade hästarna. Hur länge t ex lät han dem vila och hur sattes de igång? Någon snäll själ som kan återge innehållet i artikeln?
 
Jag kan inte annat än hålla med, det är lite av ett kaos hela ridskolans ekonomi. :angel: Men jag har lärt mig blunda för det (ekonom som jag är), annars hade jag nog blivit knäpp, eller kanske utbränd!?!. :crazy:

mvh Jessica
 
Det trodde inte jag heller att ridskolehästar var högt försäkrade.
Men det blev jag varse för snart 10 år sedan.
Jag sålde en gång i tiden min duktiga hopphäst till en person som satt, och även nu sitter, HÖGT upp i ridsportens heriarki.
Hästen försäkrades upp i takt med att den blev ännu duktigare och vann många klasser.
Efter > 5 år fick jag höra att hästen skulle slaktas eftersom den hade en obotlig skada i ett ben.
Efter många om och men fick jag loss hästen som då var T-märkt.
Det dröjde inte många dagar innan vi insåg att någon obotligt halt häst var det inte som kom tillbaka.
Jag lyckades få fatt i en hästskötare som jobbat i denna persons stall, och fick då veta att parallelt med hästens rikliga tävlande användes den nästan varje dag även som lektionshäst. Vila var för dessa hästar ett okänt begrepp. Det var därför skötaren slutade. H*n stod inte ut längre med ägarens okänsla för hästarnas behov av rätt mat, vila och rätt ridning.
Nu är den riden och hoppad i snart 10 år till och är inte halt.
Och har inte varit det heler, om man borträknar en vrickning.
Under denna tid har vi och flera av landets veterinärer som försökt hjälpa oss, kommit underfund med att det döms ut hästar i parti och minut över hela landet.
Det går fort och smidigt utan någon annan undersökning än böjprov hemma.
Bara du är stor och känd.
Är du däremot liten och vanlig kan du få kämpa med din väl utredda kroniskt sjuka häst i åratal utan att något händer. Vem sa något om att vi lever i en demokrati?
P.s. Dom som gjorde detta försäkrings bedrägeri, gör det med försäkringsbolagets goda minne!! Och det är inte Sveland. Tvärtom så har dom utrett ärendet på min fråga om dom kunde kanske hjälpa oss. Hade hästen varit försäkrad hos dom och dom fått dom uppgifter som jag kom med, så hade dom polisanmält ägaren för försäkringsbedrägeri och hjälpt mej så mycket dom kunnat. Jag har nämligen nästan alla sjukjournalspapprena. Plus att jag ringt runt till olika kliniker och fått reda på vad som var gjort med min häst = Den är inte undersökt på någon klinik i sverige. Trots det blev den utdömd på 2 månader som obotligt halt!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag kan inte släppa tanken på att köpa denna älskade favorithäst som nu återigen tyvärr är halt. Visste inte riktigt om jag ville lägga...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 859
Senast: Cilla
·
Utrustning Jag sitter ofta och bläddrar i gamla tidningar och för all del även här på nätet. Igår hittade en artikel i Hästfynd, nr 10 2003...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp