Artros i rygg och si-led?

Sv: Artros i rygg och si-led?

Min nu 8-åriga häst fick diagnosen artros i h och v intervertibralled samt kraftig SI-ledsinflammation för ca 1 år sedan. Hans symptom (kort h bak, pass i skritten, dålig framåtbjudning, samt ovilja att bära vikt bak, gick undan vid uppsittning mm) diagnosticerades först med ev neurologisk skada samt kotledsinflammationer v f. Det tog flera år innan han fick rätt diagnos och behandling (2x cortison). Sedan var det till att tömköra- mycket m bommar under lång period samt efter ca 2 månader träna för duktiga tränare. Hästen skulle efter tömkörningen ridas 6 dagar i veckan på vet's ordination. Rid 3 -vila 1-rid 3. Jag vävde fortfarande in mer tömkörning till en början men han fick ALDRIG VILA. Det har nu gått 9 månader och han är riden minst 5 dagar/vecka under den perioden. Dressyr- skritt - och skogspass. Har gett Glucosamin+MSM under en längre period men tveksamt om det hjälpt. Han blev mycket sämre efter sommarbetet så kalla Sverige-somrar utan täcke och arbete är inte att rekommendera. Jag stretchar och masserar själv. Fick nyligen akupunktur. Jag inbillar mig att att han mår sämre av kylan trots täcken och jag orkar inte med en behandlingsperiod till om det skulle bli aktuellt trots att hans huvud är värt en miljon. Han har ont i ryggen igen...
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om någon av er här har erfarenhet av häst med konstaterad artros i SI-led och vad ni isåfall haft för upplägg för att...
Svar
8
· Visningar
3 980
Senast: valvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp