Artros & pålagringar i översta karpalleden

varmisen

Trådstartare
Någon som har artros häst med pålagringar i framknä?
Veterinärens bedömning av röntgen: "Relativt kraftiga pålagringar i översta karpalleden HF. Evt ankylos i framtiden."
Samt att de sade: "Generellt sett kan knäleder vara mer "förlåtande" än andra leder...."
Ville dock ge hästen en chans eftersom den är ung ännu (7 år gammal endast) och detta har kommit av överansträngning (enl. vet.), för hårt pressad med bland annat mycket hoppning (är inte jag som har haft den tidigare, men känner till hästens historia).
Nu haltar hästen ingenting, busar i hagen, galopperar, travar mm. (i hagen) obehindrat, ingen värme, ingen svullnad, knät är "torrt" om man kan säga så, men knät är större än det andra (ska det vara så/blir det så med artros/pålagringar? :confused: ) Han är pigg, levnadsglad och vill alltid vara med, nyfiken och alert.
När hästen inte haltade mer och knät inte var svullet etc. så fick vi försöka lägga igång lite lätt, promenader vid hand/skritturer osv, men har inte vågat göra det ännu på grund av att knät är större än det andra, funderar lite över varför....? :confused: Har försökt nå veterinären men inte lyckats nu i juletider mm.
Någon? Hur såg det ut för Er häst? Hur gick det? Lever ännu/avlivad? Rids/skrotar i hagen/promenader vid hand? Tillskott? Sprutor/annan medicin?
Vågar jag lägga igång tycker ni?
 
Om hästen inte håller för ridning men håller för hage, är det då för dig ett alternativ att ha kvar en sjuåring som sällskapshäst i hagen? Om svaret på den frågan är nej, då har du ju bara ett alternativ egentligen - smyg igång hästen.

Artroshästar mår dessutom bra av regelbunden rörelse, så där är ännu en anledning att skritta igång den.

Att carpus är större kan bero på pålagringen, och om veterinären gett klartecken för att sätta igång, hästen är ohalt och dessutom busar runt i hagen så skulle jag inte bry mig om storleksskillnaden. Dessutom är fnatta i hagen större belastning på knäet än att skritta med en människa på ryggen.

Så, skritta igång den du =)

Jag har inte haft någon med artros och pålagring just i framknä, men andra leder. Och det är så otroligt individuellt, vissa har små förändringar på rtg och stora besvär, andra ser ut som rena mardrömmen på rtg och mindre besvär. Det enda man kan säga säkert är att själva förändringen och artrosen aldrig kan bli bättre, men att den kommer att bli sämre. Men om det är om 2 månader, 2 år eller 20 år är omöjligt att säga. Man får ta tillvara tiden man har och hoppas den blir lång.

Artroshästar mår bra av regelbunden rörelse, och ska stå stilla så lite som möjligt. Lösdrift är ofta ett mycket bra alternativ såvida man fått dem symptomfria. Jag gav min ledtillskott, för att om inte annat köpa tid/mota olle i grind.
 
Någon som har artros häst med pålagringar i framknä?
Veterinärens bedömning av röntgen: "Relativt kraftiga pålagringar i översta karpalleden HF. Evt ankylos i framtiden."
Samt att de sade: "Generellt sett kan knäleder vara mer "förlåtande" än andra leder...."
Ville dock ge hästen en chans eftersom den är ung ännu (7 år gammal endast) och detta har kommit av överansträngning (enl. vet.), för hårt pressad med bland annat mycket hoppning (är inte jag som har haft den tidigare, men känner till hästens historia).
Nu haltar hästen ingenting, busar i hagen, galopperar, travar mm. (i hagen) obehindrat, ingen värme, ingen svullnad, knät är "torrt" om man kan säga så, men knät är större än det andra (ska det vara så/blir det så med artros/pålagringar? :confused: ) Han är pigg, levnadsglad och vill alltid vara med, nyfiken och alert.
När hästen inte haltade mer och knät inte var svullet etc. så fick vi försöka lägga igång lite lätt, promenader vid hand/skritturer osv, men har inte vågat göra det ännu på grund av att knät är större än det andra, funderar lite över varför....? :confused: Har försökt nå veterinären men inte lyckats nu i juletider mm.
Någon? Hur såg det ut för Er häst? Hur gick det? Lever ännu/avlivad? Rids/skrotar i hagen/promenader vid hand? Tillskott? Sprutor/annan medicin?
Vågar jag lägga igång tycker ni?
Mitt gamla sto (snart 17 år) har artros i vänster framknä till följd av en spark på knät för snart 9 år sedan. Det är dock endast det senaste året som hon haft besvär och då endast efter hoppning. Hon pensionerades därför från hoppning för snart ett år sedan och har sedan dess varit helt symtomfri, trots att hon har en ful knöl på knät dom syns tydligt. Hon klarar av gymnastikhoppning på lägre nivå (max 50 cm) och får studsa över lite bommar och sådant då och då eftersom hon blir så himla glad! Tränas annars i dressyr numer.

Enligt equiterapeut har hon väldigt fin rörlighet i leden fortfarande och reagerar inte när man böjer eller stretchar den. Hoppning blir väl dock för stor belastning när det blir lite höjd.

Jag ger henne nypon i förebyggande syfte, masserar med liniment och salva mot blåmärken en gång i veckan. Använder BoT-knäskydd innan och efter ridning. Och håller tummarna för att hon håller sig fräsch många år till för hon är i väldigt bra form just nu och verkar må utmärkt just nu!
 
Vid en knäledsinflammation upptäcktes pålagringar i båda framknäna 2001 på min halvblodsvallack.Veterinären sa då att räkna med att han blir halt igen och han får inte gå på hårt eller ojämt underlag, inte gå i nedförsbackar eller hoppa. Ja ridhushäst helt enkelt. Jag vågade knappt sätta igång honom eller rida men vi tog det lungt i säkert ett halvår. Sen verkade det som han höll och jag körde på men har sedan dess varit noga med att han inte belastar sina framden förmycket och inte rids på olämpligt underlag.
Idag är han en pigg 24åring som fortfarande jobbar på bra och har inte haft några återfall. Peppar peppar ta i trä...
I början körde jag med glukosamin och BoT men märkte ingen skillnad.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 828
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
28
· Visningar
5 410
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 151
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 086
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp