Bukefalos 28 år!

Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

daphna

Trådstartare
Jaha, så har veterinären varit och undersökt min halta häst, 9 arigt varmblod. Efter att ha röntgat 3 ben; båda bak och hö fram och naturligtvis innan dess gjort böjprov osv så kom diagnosen; artros pa alla 3 ben, lösa benbitar, och nagot som pa engelska kallas "hooks" och sag ut som krokar pa rontgen. Ingen aning vad det kan vara pa svenska. Nagon som vet? Dessa hooks växer tydligen in mot senan/ligamentet och gör att hästen har ont och gar tydligen inte att göra nagot at. Dom lösa benbitarna ingen idé att operera, artrosen kronisk = ingen bra prognos alls! Hästen kan användas till lätt ridning, absolut ingen mer dressyr, inte heller hoppning, men promenader. Nu till frågan; bade min stallägare och denne veterinar (som ar valdigt kompetent pa hältor men mycket for att ställa en hast i box och lata den stå dar) beordrade följande för resten av hästens liv: endast 1 el 2 tim i paddock ensam sa att han inte springer och gor galna saker. Jag har precis innan jag fick diagnosen tänkt att flytta honom till en bra utedrift med tillgang till box. Han star nu i ett dressyrstall dar utevistelsen ar minimal och han gar alltid ensam. Jag tror att han mar battre av att ga i hage med andra hela dagarna än att sta i box 22 av dygnets 24 timmar speciellt om han artros! Vad tycker ni? Nagon som har erfarenhet av liknande diagnos? Hur lever era hästar. Tack o förlat for utelämnade punkter over bokstaverna men har inte ett svenskt tangent bord.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

alltså, det är ju bara veterinären som kan tala om för dig hur mkt hästen lider av dessa skador och hur den, om den ska vara kvar i livet, ska behandlas för att inte gå runt och ha ont!
diagnosen du fått är ju så pass dålig. Det den säger är att hästen har så pass ont att den inte kan fungera som ridhäst. "Hooks" är ju grava pålagringar, dvs del av artros diagnosen, som växer och trycker på/stör leden. Det vetten säger är att hästen har så pass ont och är så pass skadad av sina påfynd i benen, att det endast är sån hantering som skulle göra det drägligt för den smärtmässigt. Med andra ord är det inte särskilt humant att hålla en sån häst vid livet, tyvärr, även om det låter krasst. Har ni ö.h.t diskuterat att låta hästen få somna in?

Nu bor du ju utomlands men skadan/diagnosen hästen fått är ju inte en skada som kan läka eller hästen kan bli frisk. Jag har därmed svårt att se att vetten skulle beordra en sån ordination som är så pass restriktiv, bara för att den har en beryktad förkärlek till boxvila för att behandla skador så att säga. Snarare skulle jag anse att en sån ordination i ditt fall, handlar om att hästen är så pass illa däran att den beordras en sån vistelse för att undvika smärta.
 
Senast ändrad:
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

nej det nämnde han inte alls. men han sa att det förvärras av att han springer mycket i hagen och gör tvâra kast osv. Men sen har jag hört andra som säger att det är bättre att ta av skorna och lata honom ga i hage i nagra manader och se.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

din häst har en diagnos som inte är ngt som läker ut. Dvs hästen kan aldrig bli bra från det som konstaterats. Om den har "hooks" har den dessutom aktiva pålagringar eller stagnerade pålagringar som ligger och retar leden. Dessa är permanenta, dvs de försvinner inte av behandling eller vila.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Om jag hade varit du så hade jag nog tänkt igenom om det är värt att hålla hästen vid liv.. Han har ju uppenbarligen ont och det är kroniskt, vad du än gör så kommer han alltid ha ont utan bedövning.

Att bara få vara ute i en padock 1-2 h per dag i resten av sitt liv låter inte som något roligt liv för en häst :(
Förstår att det är ett jobbigt beslut att ta, men är ju bättre att låta den somna in innan den har alldeles för ont än att gå och vänta på att det ska bli ännu värre..
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Om det ar sa att inte vila hjälper sa undrar jag varfor veterinaren sa att jag kunde rida lite langre fram om han inte har ont? Om nu artrosen ser ut pa ett satt som alltid kommer att gora ont for honom vad jag an gor, varfor sager han inte det da? I det stallet han tycker jag ska ha kvar min hast och bara lata honom ga i paddock max tva timmar om dagen och som kostar 600 euros/manad; verkar det ett vettigt alternativ? Ar det da inte battre att i alla fall forsoka ha honom pa utedrift och se hur han mar? Jag menar om det nu ar kört som det later pa er sa kan jag val i alla fall prova utedrift? Ar det inte sa att en hast som har artros och star mycket still till slut riskerar att inte kunna rora sig alls pga stela leder?
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Jag hade definitivt inte satt den hästen på utedrift den har alldeles för allvarliga skador för att orka gå på lösdrift, jag hade iofs inte satt den hästen någon annanstans än i himlen tyvärr för det där lät verkligen inte kul, jag tycker du skall ringa upp veterinären och be om ett ärligt svar om det verkligen är värdigt att behålla den hästen vid liv be om raka svar så att det inte har blivit något missförstånd med "skadorna" för som du presenterar dem här så finns det inget hopp alls och det är bättre att avsluta innan hästen lider bara av att stå på sina ben (om den inte gör det redan). Inget roligt beslut men den bittra baksidan av att ha djur tyvärr.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Är du insatt i vad svår artros innebär? Det är ett samlingsbegrepp för ledsjukdom som karaktäriseras av sviktande ledfunktion med varierande destruktion av ledbrosk och ombyggnad av lednära ben. Kortfattat så har hästen svåra pålagringar som trycker mot leden, eller pålagringar inne i leden, så skär det som knivar när du rör dig, eller molar och värker konstant.

Du måste ringa upp veterinären och klargöra nivån på hästens tillstånd och om den kan leva ett fullgott liv utan smärta och lidande. Av svaret du fått redan måste jag tyvärr säga att svaret på huruvida den kan det, är nej.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Jag tycker absolut inte att man ska gå emot en veterinärordination, dvs jag hade aldrig släppt min häst på lösdrift om veterinären gett mig de ordinationer du har fått.. däremot tycker jag det är en konstig ordination av en veterinär, menade han verkligen för resten av hästens liv? I så fall hade jag valt att låta hästen vandra till himlen.. 1 - 2 tim per dag ensam i en liten paddock och endast promenader eller möjligtvis lite promenadridning.. är som bäddat för att häststackaren inom snar framtid garanterat kommer att göra galna saker. Frågan är också om man som hästägare är villig att acceptera ett sådant liv för sin vän??
Artros, hooks och lösa benbitar är ju tyvärr inget som läker ut.. Jag tycker absolut att du ska diskutera igenom din hästs framtid med din veterinär igen, det verkar inte som du fått klarhet i vad diagnoserna innebär för din häst..
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

har den blivit behandlad i lederna för inflammation också? En tanke är att om den har aktiva inflammationer kanske boxvila och 1-2 tim utevistelse är tills inflammation läkt ut? Skadorna den har kommer inte läka men, är det ngt annat som kanske ska läka innan du får börja promenera och rida lätt längre fram?

Jag hade tagit bort hästen. De ska inte behöva ha ont när de bara går i hagen och bara är "häst". Klarar den inte lösdrift med kompisar även utan ridning är det synd om den. Inte kul att ha ständigt ont och dess skador riskerar ju att bli ännu värre med tiden :/
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Jag har talat med en annan veterinär och ska skicka röngenplatarna till honom, denne veterinär har redan sett min häst vid andra tillfällen och för andra saker. Hans spontana reaktion var som min: att göra som den första vet säger (ja han menade för livet, inget konstigt i det, alla hästar i det dressyrstall jag nu star i gar ut endast 2 timmar om dagen i sandpaddockar och 4 timmar i hage pa sommaren oftast ensamma) ar att plaga hasten samt forvärra hans skador. Efter nagra manader i box kommer hästen inte kunna röra sig alls. Jag kommer att prova ta av skorna och slappa hasten i hage. Vet n°1 ska dock forst fa ge honom den (svindyra)behandling han rekommenderade; ett preparat (minns ej namnet) som ges i dropp och som i bästa fall stoppar upp bentillväxten eller gör den langsammare.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

ja, han hade en liten inflammation men som sagt vet n°1 forsta ordination ar det som galler livet ut; dessutom gav stallagaren annu mer strikta order som vet inte alls sagt; hasten far ej ha broddar i sina specialskor och kan darmed inte ga ut alls nar det fryser, inte heller nar det ar lerigt, inte heller pa vatt gras. Dessutom ringde hon mig just for att saga att han far sta inne hela dagen idag eftersom det regnar och aven sand paddockarna ar blota och da kan han halka. Det här känns inte som rätt grej att göra, jag kommer flytta honom till utedriften som även har boxar, sa fort han fatt sin behandling.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

vad stallägaren har att göra med hur din häst efter diagnos ska behandlas eller inte behandlas har jag svårt att förstå.

faktum kvarstår att din häst diagnosticerats med skador som inte går att läka. Jag hade vänt mig till behandlande och diagnosticerande veterinär med följdfrågor i första hand, för att få mera klarhet i frågan om din hästs smärtnivå och framtida möjligheter till ett bra liv, innan jag hade tagit steg två och tagit råd från en annan veterinär som inte sett röntgen plåtarna eller diagnosticerat hästen. Detta hade jag gjort för din hästs bästa. Det är väldigt lätt i såna här situationer, då man som hästägare inte fullt ut fått grepp om diagnosen och hästens tillstånd, att man vidtar åtgärder i bästa välmening, men som tyvärr ibland kan orsaka extra lidande för hästen och inte alls blir den välmenta åtgärd man avsåg för hästens del.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Frånsett att jag faktiskt tycker att det nog är dags att låta din häst somna in. En häst som har den sjukbilden + visar upp symtom tycker jag inte ska behöva lida mer. Lösa benbitar kan många hästar ha utan att det ger symtom på ngt tex men på en häst som faktiskt har besvär av det + artros....

Men som sagt var frånsett det är nog lösdrift en bra ide, det viktigaste är att hästen får trevliga kompisar och inte blir jagad. Motion och rörelse är det bästa för artros och verkar ofta smärtstillande så visst fungerar lösdriften så är det ju bättre att du har den där medans du förbereder dig på att hästen förmodligen ändå har det bättre på de gröna ängarna....

Lycka till! Skaffa dig sedan en frisk häst som du kan ha kul med!
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

men en häst som diagnosticerats med sån påverkan att den inte anses kunna promenad ridas ens mer än ett par gånger då och då, och helst ska stå stilla i hagen. Hur får du ihop det med att hästen skulle må bra av att släppas ihop på ett nytt ställe med hag kompisar man inte vet hur mkt ansträngning det krävs att komma in i flocken osv? med smärta ovanpå det?
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

nej det nämnde han inte alls. men han sa att det förvärras av att han springer mycket i hagen och gör tvâra kast osv. Men sen har jag hört andra som säger att det är bättre att ta av skorna och lata honom ga i hage i nagra manader och se.

Fast man måste skilja på artros och artros. En artroshäst mår generellt bra av att röra på sig ja. Men i ditt fall så har hästen så grav artros att den har ONT av den, och får mer ont om den busar för mycket i hagen.
Dvs för DIN häst är inte nödvändigtvis mycket rörelse det bästa. Tyvärr.

Dessutom så innebär lösdrift att det finns kompisar som kan göra att hästen rör sig mer än den annars skulle valt/tvingas röra sig mer än den vill/kan/bör.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Som jag skrev, är det en vänlig flock och den inte blir jagad- så javisst. Har du ledsjukdom är det smärtsamt att tvingas stå still... Det gör mer ont att tvingas till stillhet och sedan ledas ut någon timme än att röra sig litet hela tiden...

Man har kommit fram vid artros att just rörelse är den bästa medicinen...sedan anser inte jag att en sådan häst ska ridas över huvud taget...det finns massa friska hästar som inte rids, ta en sådan istället.

Är valet att den ska stå på box i 6 mån för att sedan tas bort, eller släppas på lösdrift i 6 mån för att sedan tas bort så skulle jag valt lösdrift. Jag personligen skulle dock ha tagit bort hästen så fort som lantbrukstjänst kunde komma- typ innan jul.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Det beror på HUR illa ledsjukdomen är. Ta exempel från humansidan, så INGEN anser att personen som står i kö för höftledsoperation ska ´promenera två timmar per dag t ex. Helt enkelt för att ledartrosen är så illa att den dels innebär rörelsesmörta och dels att rörelse förvärrar.

Medan en lindrigare grad av artros så hjälper ´rörelse både mot smärtan och är av godo för leden. Men man måste skilja på artros och artros, det spänner över ett otroligt vitt spektra. Från de med röntgenfynd men som är helt opåverkade - till de som är handikappade av konstant smärta och får än mer ont av rörelse.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Till TS artros är smärtsamt, visst kan man via röntgen hitta artros förändringar och trots inte ha problem men då din häst har problem har den ont. Det går inte över genom att ta av skorna och låta den gå i hage på lösdrift...

Din första veterinär verkar inte klok om han har fått dig att tro att det går över med den behandlingen och att den ska kunna gå att rida litet lätt på, jag förstår ditt tänk, men ärligt talat lägg din energi på en annan häst - det finns friska hästar som slaktas varje dag.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Tack for era svar. "Flocken" min häst ska ga med är 2 st valacker, den ena ett 16 arigt fullblod som har artros och en ung häst som nu ska ridas in. Om det inte funkar att ha dom tillsammans sa ar hagen redan indelad i 4 hagar och i safall far min hast ga i hagen bredvid dom andra. Jag litar inte pa vet n° 1 prognos och han poängterade absolut inte att min häst har ont, det ar stallagarens egna tolkningar eftesom hon tycker att en hast inte behover mer utevistelse an 1 à 2 timmar per dag. OBS! Jag star nu i ett proffessionellt dressyrstall! Hennes vet, dvs han som rontgade min hast, ar av ungefar samma uppfattning och rekommenderar boxvila eller lite utevistelse nar helst han kan, han är ökänd för det samt att snabbt döma ut hastar men OBS han har INTE dömt ut min häst! Dessutom ar han otrevlig och om man fragar nagot sa fraser han av en ochs ager att han redan sagt det han har att saga sa jag har ingen lust att fraga honom igen. Han har INTE sagt att min hast kommer bli bra/battre, han har sagt att EVENTUELLT kan den behandling han rekommenderar göra att bentillväxten gar langsammare. Eftersom han nu ar sa kand for att vara den allra basta pa hälta och sagt att jag troligtvis kommer kunna rida promenedare och light work i ridhuset, varfor ska jag inte tro pa det da? Det ar ju han som stallt diagnosen? MEN jag foredar att i stället for att gora som han sager o min stallagare som vill ha kvar mig i stallet, dvs att stanga in hasten dygnets alla timmar, satta pa special skor och forsoka kunna rida honom lite, att istallet prova att ha honom i hage OCH box och se hur han mar. SJALVKLART later jag inte min hast ha ont! Och sjalvklart later jag en annan veterinar ge en 2 opinion innan jag eventuellt tar bort honom! Det sager ju sunt fornuft! Ni som verkar veta sa mycket om artros; hur ser man att han en hast har ont forutom halta?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: Disen
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: daphna
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp