Bukefalos 28 år!

Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Jag går väl emot alla andra och tycker absolut att du ska prova.

Jag har själv en 16 årig halvblodsvalack (tävlad msv dressyr/körning) som "dömdes ut" förra sommaren.
Vid röntgen upptäcktes pålagringar på halskotpelaren och båda framkotorna. Till följd av detta hade han hov och kotinflammation. Han behandlades 3 gånger i benen och gick sen under en längre tid på butta tills han var ohalt på rakt spår.
Det min veterinär sa var att han INTE fick bli stillastående för då skulle han bli mycket sämre pga pålagringarna på halskotpelaren MEN han fick inte överanstränga benen pga pålagringarna där. Promenadridning rakt fram på bra underlag i lagom mängd skulle funka för att hålla igång kroppen men skulle han röra på sig för mycket så kommer inflammationerna komma tillbaka.

Jag skrittade honom 30 min 2-3 dagar i veckan i 3-4 månader, la sen till trav och galopp de dagar han kändes ok.
När sommaren kom släppte jag honom på bete och fortsatte att promenera med honom. Han blev bättre och mer rörlig för varje vecka. I mitten av sommaren slutade jag att ge honom Chondrogen, ett tillskott som "smörjer" lederna. Hösten kom och han fick gå kvar ute dygnet runt, flyttade bara in i en vinterhage med ligghall.

Å han mår fortfarande bra!! Fin i formen och är ohalt!!
Han går förresten barfota nu och är inte riden sen i september (pga att jag var gravid då)
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Din häst har inte en utan flera allvarliga diagnoser som dessutom är belagda genom röntgen. Den har uppenbarligen ont, du hade väl inte ute veterinären för en rutingenomgång/hälsoundersökning?

Hästen kommer inte att bli bättre, bara sämre. Den har ont och kommer att få mer ont. Den har så ont att den inte längre kan vara häst (göra det hästar behöver för att må bra psykiskt och fysiskt, vandra, vara ute). Jag hade inte ens funderat två gånger på att försöka hålla liv i den med konstgjord andning (begränsad utevistelse livstid) och jag hade ALDRIG I LIVET tänkt tanke att ha den på lösdrift!!

Att släppa en häst med dessa diagnoser på lösdrift ser jag faktiskt inte som annat än vanvård och egentligen djurplågeri. Hade jag känt till ett fall hade jag omgående anmält det.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Jag antar att alla fall är olika och jag vill absolut inte uppmuntra någon att göra något som förvärrar situationen för en häst!!

Hoppas du inte anmäler mig för jag lovar att min häst älskar livet som pensionär på lösdrift.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Du pratar om DIN häst som har EN! diagnos. TS har en häst med tre olika problem. Du tycker inte det är rätt stor skillnad?
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Jo precis, därför skrev jag att alla fall är ju olika.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Det känns lite vanskligt att med så svåra diagnoser uppmuntra till att prova att gå emot veterinärs uttryckliga instruktioner?

Enligt djurskyddslagen får man inte låta ett djur lida. Om hästen har ont och det innebär smärta och stora permanenta inskränkningar i dess liv att hålla den levande - är det då inte just att låta hästen lida?
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Jag förstår precis.
Kanske lika bra du tar bort mitt inlägg så det inte blir några missförstånd.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Om du vill ha ditt inlägg bortplockat rekommenderar jag att du rapporterar det och sedan får moderator för Hästvård bedöma om det ska plockas bort. Strider det inte mot forumreglerna så kommer det sannolikt att ligga kvar.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Men herregud! Vi lägger ner detta, nu är ju hysteriska!
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Lovisaeleonora, VEM har sagt att hasten har stor smarta?
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Hur menar du, att du inte låter din häst ha ont? samtidigt ställer du ju en fråga hur man ser att den har ont? Har man inte koll på hur man ser smärta utöver hälta så blir det lite märkligt att påstå att andra är hysteriska och att man vet bäst själv.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Vet n° 1 har INTE sagt det! Sa lek inte amatörveterinär och kom med helt fel slutsatser. TACK! Annars ar det jag som anmäler er!
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Vad ska du anmäla exakt? Detta är ett diskussions forum och du bestämmer inte hur tråden tar sin utveckling eller om den slutar.
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Lovisaeleonora, VEM har sagt att hasten har stor smarta?

Du själv, i första inlägget:
"Dessa hooks växer tydligen in mot senan/ligamentet och gör att hästen har ont och gar tydligen inte att göra nagot at."

Att hålla liv i den hästen enbart för sin egen skull är grymt, det är i klass med folk som kör runt hunden i barnvagn för att den inte kan gå promenader längre.

En död häst lider inte
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

DU har ju själv skrivit det! Vi behöver inte göra mer än att läsa vad du skriver för att bilda oss en uppfattning. En häst som enligt veterinär inte ens kan gå ute i hage mer än ett par timmar - och då bara på preparerat underlag - kan knappast betecknas som frisk och smärtfri.

Dessa hooks växer tydligen in mot senan/ligamentet och gör att hästen har ont och gar tydligen inte att göra nagot at. Dom lösa benbitarna ingen idé att operera, artrosen kronisk = ingen bra prognos alls!
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Till TS om du ändå läser igen...Jag är i den åldern där flera av mina människo bekanta har svår artros, tom så svår att någon fått höftled ersatt i svensk sjukvård utan extra försäkring..., någon opererat ben/knä, någon en axel...vissa går på starka medeciner, vissa ha andra åkommor så att de inte kan ta sin artros medicin...

Självklart är det bättre för en häst att få vara häst, gå med andra hästkompisar och kunna röra sig, men om det inte fungerar för din häst i den nya flocken då tycker jag det är elakt att låta den stå i egen hage...Att det inte är ett värdigt liv för den att stå på box 22 h tycker jag helt som du.

Det är ett jättesvårt beslut att fatta, men om det inte skulle fungera för din häst så kan du ju rädda livet på en frisk häst istället som du kan rida och njuta över att den rör sig utan smärta. Att en häst har så ont att den haltar är ett allvarligt symtom, när ljuset slocknar i dens ögon och livslussten är borta då har man låtit det gå för långt....

Din häst är 9 år den kan leva i 21 år till, jag hoppas du slipper uppleva kronisk smärta själv år ut och år in... Visst en häst tänker inte den bara är- men återigen var beredd att rädda livet på en frisk häst istället! Din häst har en kärleksfull matte som vill göra det bästa för den jag hoppas det går bra för er!
 
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

En sak som jag brukar tänka på när det gäller att avgöra om en häst ska leva eller inte är att jag vill att hästen ska kunna vara just häst. Kan dra min fångis som exempel, henne vägrar jag sätta i en sandhage. Aldrig! Jag anser inte att det är ett värdigt hästliv varför hon har gått i skogshage under våren och försommaren för att sedan flyttas till gräshage i annat stall.

Om din häst hade varit min hade jag kanske provat att se hur det skulle gå att hålla hästen på den där lösdriften du hittat förutsatt att den inte lidit av massa smärtor, behållit kontakt med veterinär om jag varit osäker på eventuella smärtor. Funkar det inte hade jag tagit bort. Att hålla hästen inne 22-23h/dygn resten av livet är inte ett alternativ som finns på min karta, då behåller man ju hästen mer för sin egen skull än för hästens. Mitt samvete hade varit riktigt dåligt. Antar att det är det du själv funderar på men prova lösdriften och se hur det går om det känns bra men var uppmärksam i så fall. Benbitarna låter läbbiga dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Artros, pålagringar, lösa benbitar (och hooks?)

Ni som verkar veta sa mycket om artros; hur ser man att han en hast har ont forutom halta?

Kortat steg, ändrar rörelsemönster, avlastning, humörförändring, hästen rör sig mindre i hagen, står still mer osv. Eller så biter hästen ihop och visar inte mycket utåt.

Ett ganska bra sätt att få svart på vitt är att bedöva bort området förändringarna sitter i. Visar hästen förbättrat rörelsemönster, blir piggare eller liknande så HAR den besvär/smärta från området även om det är för ögat ohalt.

Min började landa tå först, förlorade en del av frambensgesten och sänkte tempot lite när han hade ONT av sin artros. Han var pigg och glad i hagen osv, och ohalt. Men likförbaskat hade han ONT, han är dock så tålig - så den dag han visar initialhälta pga ledproblem är det med största sannolikhet bara en enda sak att göra.

Jag har tack och lov en lyhörd veterinär, som tar vad djurägaren säger på allvar. Så trots att det h*n såg var en ohalt, hyfsat pigg ponny som rörde sig helt okej så trodde hon på mitt att han 'ska' röra sig bättre, han är seg för att vara honom, han är kort fram för att vara honom osv. Och - när vi bedövade bort kotlederna så kolla, pigg ponny med mycket finare frambensgest osv. Böjprov var han 2 - 3 grader halt (massor för att vara honom), och röntgen visade lindrig, aktiv artros i båda framkotorna.
(Dock bra prognos såvida man fick hejd på det, men långsiktsprognosen är ju ett stort frågetecken, just för det bara kan gå åt ett håll... Han behandlades 2 ggr med kortison men svarade bara ett kort tag, och behandlades då 3 ggr med IRAP och har *peppar peppar* sen dess hållit sig fräsch. Han specialskos och rids med stor tanke på kotorna, underlag osv. Han har dock mycket, mycket mindre problem än Daphnas häst, alltså omfattningsmässigt, artrosens placering osv)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: Disen
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: daphna
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp