Artros - wtf?

Nja, just nu är det rätt ok faktiskt.
Senaste kortisonsprutan för knappt ett år sen tog bättre än de tidigare. Hältan skyller jag på hälsporren. ;)

Värst faktiskt att skritta och det är väl det jag gjort mest det sista året.
Förresten, gör kortisonspruta så ont som de säger?
 
Med övningar och tid. Mest tid tror jag. Fortfarande ett mysterium vad som delades, kommer tillbaka ibland men försvinner då med övningar.
Hm. Jag ska inte få övningar av sjukgymnasten, utan träning på deras gym. Inför första passet har hon sagt till mig att jag ska cykla i 10 minuter så att jag är uppvärmd, det får mig att undra om hon fattat hur ont jag har.
 
Jag har en kompis född 1972 vars sjukgymnast misstänkte att hon hade artros i en höft.
Hon fick gå på artrosskolan och blev bättre, men inte så bra som hon borde ha blivit, så då blev det röntgen som visade att leden var jätteful och behövde bytas ut. :o
Så skedde också och hon är heelt lyrisk över sitt nya liv! Hästen är också mycket nöjd med sin betydligt rakare matte. Hon lämnade smärtan på operationsbordet!
En annan kompis född -70 har också fått konstaterat artros vid röntgen men är inte aktuell för operation eftersom hon kan hålla smärtan i schack med rätt övningar.

(Kom på att jag inte har en susning om hur gammal @mandalaki är, men ville berätta att det går att få artros före 70 års ålder.)
 
Jag har en kompis född 1972 vars sjukgymnast misstänkte att hon hade artros i en höft.
Hon fick gå på artrosskolan och blev bättre, men inte så bra som hon borde ha blivit, så då blev det röntgen som visade att leden var jätteful och behövde bytas ut. :o
Så skedde också och hon är heelt lyrisk över sitt nya liv! Hästen är också mycket nöjd med sin betydligt rakare matte. Hon lämnade smärtan på operationsbordet!
En annan kompis född -70 har också fått konstaterat artros vid röntgen men är inte aktuell för operation eftersom hon kan hålla smärtan i schack med rätt övningar.
Tack, bra input! Och särskilt tack för uppgifterna om födelseår :laugh:
 
Det slutgiltiga ålderstecknet - jag har fått ARTROS (enligt sjukgymnasten). :arghh:

Dessutom i höften och jag har alltid tänkt att höfterna, det är sånt där som gamla får problem och så opereras de och sen slutar det ändå med rullator :cry:

Har inte röntgats men hon lät trovärdigt säker så jag får börja träna med henne som hon säger. Och gå ARTROSSKOLA 😤

Finns det någon mer här som har den här skiten och har lyckats göra något åt det?

Jag har artros i knän och flera fingerleder. Det började någonstans i 38-årsåldern...
Men det kan ju vara viss tröst att mängden symtom kan komma och gå, så att smärtorna faktiskt försvinner med rätt belastning.
 
Jag har en kompis född 1972 vars sjukgymnast misstänkte att hon hade artros i en höft.
Hon fick gå på artrosskolan och blev bättre, men inte så bra som hon borde ha blivit, så då blev det röntgen som visade att leden var jätteful och behövde bytas ut. :o
Så skedde också och hon är heelt lyrisk över sitt nya liv! Hästen är också mycket nöjd med sin betydligt rakare matte. Hon lämnade smärtan på operationsbordet!
En annan kompis född -70 har också fått konstaterat artros vid röntgen men är inte aktuell för operation eftersom hon kan hålla smärtan i schack med rätt övningar.

(Kom på att jag inte har en susning om hur gammal @mandalaki är, men ville berätta att det går att få artros före 70 års ålder.)
Även jag har en kompis med höftledsartros. Under 50 år. Fått en ny höft, problem med den andra.
 
Nu vet jag inte vilka besvär du har, men jag hoppas du får en röntgentid så det klargörs om det är artros eller ej. Här är min historia, för vad den är värd:

Jag kunde knappt gå, pga huggsmärta i ljumsken; försökte vila mig i form över sommaren, försökte med rörelse enligt artrosskolan.... inget hjälpte. Läkaren (dock ej ortoped) samt sjukgymnast var överens om att jag hade artros i höften, trots att mina besvär inte stämde enligt mig själv ( t ex hade smärtan uppstått ganska plötsligt). Röntgen bekräftade visserligen . "begynnande artros" i den höften, men under tiden hade naprapaten fått ordning på problemet. :D Hen hittade, efter några gånger, rätt muskler och idag, nästan ett år senare, är jag besvärsfri.
 
Nu vet jag inte vilka besvär du har, men jag hoppas du får en röntgentid så det klargörs om det är artros eller ej. Här är min historia, för vad den är värd:

Jag kunde knappt gå, pga huggsmärta i ljumsken; försökte vila mig i form över sommaren, försökte med rörelse enligt artrosskolan.... inget hjälpte. Läkaren (dock ej ortoped) samt sjukgymnast var överens om att jag hade artros i höften, trots att mina besvär inte stämde enligt mig själv ( t ex hade smärtan uppstått ganska plötsligt). Röntgen bekräftade visserligen . "begynnande artros" i den höften, men under tiden hade naprapaten fått ordning på problemet. :D Hen hittade, efter några gånger, rätt muskler och idag, nästan ett år senare, är jag besvärsfri.

Din första mening antyder att du tror att röntgen faktiskt är facit.
Så är det dessvärre inte.
 
Nu vet jag inte vilka besvär du har, men jag hoppas du får en röntgentid så det klargörs om det är artros eller ej. Här är min historia, för vad den är värd:

Jag kunde knappt gå, pga huggsmärta i ljumsken; försökte vila mig i form över sommaren, försökte med rörelse enligt artrosskolan.... inget hjälpte. Läkaren (dock ej ortoped) samt sjukgymnast var överens om att jag hade artros i höften, trots att mina besvär inte stämde enligt mig själv ( t ex hade smärtan uppstått ganska plötsligt). Röntgen bekräftade visserligen . "begynnande artros" i den höften, men under tiden hade naprapaten fått ordning på problemet. :D Hen hittade, efter några gånger, rätt muskler och idag, nästan ett år senare, är jag besvärsfri.
Röntgen är ju inte aktuellt än eftersom jag inte fick läkartid.

Jag har också huggsmärta i ljumsken och den har spridit sig som molande värk i yttersidan av skinkan och även på framsida benet ända ner till knät.

Jag är fundersam precis som du var, eftersom jag har en 15 år gammal sträckning just på det stället i ljumsken. Den har tidigare bara besvärat mig när jag sträckt för mycket där igen - men sedan flera månader har jag huggsmärtan som bara kommer oftare och oftare.
 
Både jag och min man (båda 60+) har höftledsartros plus att jag jobbar på en ortopedklinik, och jag kan bara säga att JA, rätt träning hjälper. Och om/när du blir opererad hjälper det om du är igång och tränar, för det krävs träning efter OP också!

Sen är inte röntgenfynd det enda man går på. Ortopeden/sjukgymnasten går på helhetsbilden. Rtg, rörlighet, rörelse- och vilosmärta mm.

Resultatet brukar bli jättebra efter operation, även om det är jobbigt första tiden. Man är inte alls dömd till rollator.
 
Äh. Det går ju alltid att pimpa den lite med blinkers, tuta, eldflammor och smatterpryttlar mot ekrarna. Cool tant.
giphy.gif
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 286
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 676
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 347
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp