Bukefalos 30 år!

Sanne97

Trådstartare
Jag har ett fullblod som gått löp tidigare och har nu sen ett år tillbaka stått pga vätska i strålbenet. Han hade även när det upptäcktes på MR mild artros på olika ställen i kota och hovled. Vid andra MR är vätskan borta från strålben och det har läkt men artrosen har blivit värre.. troligtvis påverkad av stillaståendet.
Såklart varit hos veterinär otaliga gånger men vill höra av andras erfarenhet med artros. Både bra och dåliga. Några tips o trix man kan testa innan man ger upp?
Just nu är vi i igång sättningsfas. Hand promenad 15-30 min per dag. Han är halt på volt i trav men inte på rakt spår. Enligt veterinär finns det inte jättemycket att göra utan bara att se efter hand vad han håller för.
Han har special skor för att avlasta och dämpa.
Han blir behandlad med rött ljus var o varannan dag, 15 min per gång.
Han har tidigare fått glukosamin men ska nu prova Athri Aid från Sweden Care.
Funkar back on track stallbandage? Nåt tillskott?
Jag vill som säkert många andra inte ge upp men jag förstår ju oxå att artros aldrig blir bra.

Tack på förhand!

Jag har ett fullblod som gått löp tidigare och har nu sen ett år tillbaka stått pga vätska i strålbenet. Han hade även när det upptäcktes på MR mild artros på olika ställen i kota och hovled. Vid andra MR är vätskan borta från strålben och det har läkt men artrosen har blivit värre.. troligtvis påverkad av stillaståendet.
Såklart varit hos veterinär otaliga gånger men vill höra av andras erfarenhet med artros. Både bra och dåliga. Några tips o trix man kan testa innan man ger upp?
Just nu är vi i igång sättningsfas. Hand promenad 15-30 min per dag. Han är halt på volt i trav men inte på rakt spår. Enligt veterinär finns det inte jättemycket att göra utan bara att se efter hand vad han håller för.
Jag vill som säkert många andra inte ge upp men jag förstår ju oxå att artros aldrig blir bra.

Tack på förhand!
Som du själv skriver blir artros aldrig bra, inte ens bättre. När det gäller artros tycker jag det är svårt att säga det alltid är si eller så. Men är hästen halt är den ju helt klart påverkad av det. Har hästen rehabat i ett år redan så skulle jag tyvärr inte vara hoppfull längre.

Tack på förhand!
Min gamla 23-åring har garanterat artros i sitt ena framknä.
Hon har i perioder gått på metacam men inte nu. Ger henne djävulsklo varje dag istället och hon mår fint just nu. Dock rids hon inte utan går bara i väldigt stor hage.
Tänkte börja lägga in promenader när hennes dotter flyttat. Går inte just nu eftersom de blir galna om de inte ser varandra. (Flyttar om en vecka)
Så länge man kan hålla hästen smärtfri och den har ett bra liv är det ok att ha kvar den.
Min har jag haft i över tjugo år så jag känner henne väl.
Travar o galopperar i hagen, glada ögon, belastar benen jämnt vid vila, fin i hullet. Då är det ok.
Om allmäntillståndet hos din häst är gott och den är ohalt i hagen och på raka spår så tycker jag att det är ok och får du anpassa motionen så det funkar.
Kanske bara håller för skritt i skogen men då får det vara så.

Liknande trådar

• Återkommande hältor
  • Hur mycket mer kan man göra
  • Allt känns jobbigt och behöver bolla med hästkunnig..
  • Metacam för artros

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar