Bukefalos 28 år!

Arv,f-kassan och soc

A-kassa och av inkomst baserade bidrag, påverkas inte av ett arv såvida inte arvet i sig är stort och därmed ger en ränteinkomst från bankkontot.
 
Jag är inte ute efter att lura staten för att få bidrag och kunna leva lyxliv samtidigt.

Eftersom du skrev i trådstarten om att flytta över pengarna till din mamma istället så kan det lätt tolkas som att du vill luras.

Hästen kan för övrigt bli ett problem om du behöver försörjningsstöd, om det är du som äger den.
 
Det jag fått höra när jag fått ut på en försäkring är att aktivitetsersättning inte har något med andra inkomster/tillgångar att göra utan helt och hållet gäller just arbetsoförmåga. Och ptja man kan ju inte jobba för att man ärvt pengar liksom, det enda som kan påverka då är ev ränta på pengarna.

Är du säker på att det är bostadsbidrag och inte bostadstillägg du har? Många blandar ju ihop de tänker jag. Har själv noll koll på bostadsbidrag men bostadstillägg kan påverkas nämnligen, men de går tydligen efter de tillgångar som finns vid årsskiftet. Själv fick jag ut en hög summa pengar på min försäkring i år men jag har kvar mitt bostadstillägg ändå. Vid årsskiftet får jag helt enkelt ansöka på nytt när det skickas ut årsbesked från banken och då kan det påverkas av förmögenhetstillägg. I mitt fall blir jag förmodligen av med bostadstillägget helt men det är fullt möjligt att man får behålla det eller bara får lite mindre också, det beror på hur mycket pengar det rör sig om. Tror det fanns nån gräns på 100.000 kr för ensamstående (+25.000 kr för nåt avdrag?) och 200.000 kr för sambos som får finnas på banken utan att det görs något som helst avdrag från bostadstillägget men jag kan minnas fel här.

tl;dr Ring Försäkringskassan, de har bäst koll när det är ersättning/bidrag därifrån som gäller :)
 
Enbart om den betingar nått penningvärde, men folk får inget extra från soc för att de har husdjur eller sånt.

Ja, jag skrev "kan bli". Jag hade en häst när jag behövde försörjningsstöd (var utan inkomst 2-3 månader) och då frågade handläggaren vad den var värd, jag ba eh "80-100 000:- ungefär" (hade ju kunnat svara 10 000:-, de kanske inte skulle kolla upp saken men nä, jag sitter inte där och ljuger). Men det var lugnt för dels var hästen utlånad (jag hade ju ett kontrakt och kunde inte bara ta hem den och sälja utan vidare) och dels var det redan klart att jag skulle ha en inkomst igen några månader senare, så de sa att de inte tänkte tvinga mig att sälja hästen för ett par månader typ. Sen löste det sig så att jag inte behövde nåt försörjningsstöd ändå.
 
Om du har aktivitetsersättning + bostadsbidrag så ska det inte dras något minus på något av dem förrän du har 100.000 på konto. Man får ha upp till 100.000 innan bostadsbidraget minskar. Aktivitetsersättningen ändras aldrig, den är samma oavsett förmögenhet.

Soc kan nog ha synpunkter ifall du sätter in din del av arvet på din mammas konto som betalning av lån. Be att de betalar ut med utbetalningsavi istället, sån där man går och hämtar ut pengarna på bank eller i butik. Du kan stänga kontot du har, så måste de betala ut så. Det är ju inget bedrägeri. I så fall måste din(a) ersättning(ar) från soc/förskassa betalas ut på samma sätt.
 
Soc kan nog ha synpunkter ifall du sätter in din del av arvet på din mammas konto som betalning av lån. Be att de betalar ut med utbetalningsavi istället, sån där man går och hämtar ut pengarna på bank eller i butik. Du kan stänga kontot du har, så måste de betala ut så. Det är ju inget bedrägeri. I så fall måste din(a) ersättning(ar) från soc/förskassa betalas ut på samma sätt.

Fast TS måste ju ändå berätta om den "inkomsten", så det spelar ju liksom ingen roll hur pengarna betalas ut.
 
Det räknas inte som inkomst utan enbart som förmögenhet @Niyama
En kompis till mig var i samma sits för ett år sen så då kollade vi. Nu var det mer än 100.000 så det rök en del av bostadsbidraget p g a förmögenheten.
 
Det räknas inte som inkomst utan enbart som förmögenhet @Niyama
En kompis till mig var i samma sits för ett år sen så då kollade vi. Nu var det mer än 100.000 så det rök en del av bostadsbidraget p g a förmögenheten.

Sen spelar det ju ingen roll vad det räknas som, om man får pengar som kommer påverka något bidrag och avslutar kontot i syfte att dessa pengar inte ska synas så lär det ju vara bedrägeri.
 
Ett arv är aldrig en inkomst, man betalar ingen inkomstskatt på det. Tills för några år sedan kunde man få betala arvsskatt och/eller förmögenhetsskatt om beloppet var jättestort, men det gör man inte längre.

Kontot avslutar man för att man inte vill ha konto eftersom det är tomt.
 
Ett arv är aldrig en inkomst, man betalar ingen inkomstskatt på det. Tills för några år sedan kunde man få betala arvsskatt och/eller förmögenhetsskatt om beloppet var jättestort, men det gör man inte längre.

Kontot avslutar man för att man inte vill ha konto eftersom det är tomt.

Jag skrev "inkomst". Det spelar alltså ingen roll varför en fått pengar, har man pengar får man inte försörjningsstöd. Flyttar man över pengar på någon annans konto för att dölja för soc att man fått in pengar så lär det ju vara nån form av försök till bedrägeri (jag vet inte brottsrubricering).
 
Men jag har aktivetsersättning fram till 18e dec. Arvpengarna kommer komma innan det. Så om jag betalar skulden till mamma och följer med dom bort över jul. Jag kommer ju inte behöva söka soc (om jag nu inte får förlängt) förens i januari. Kan jag då bli nekad bidrag för att jag haft ett arv?
 
Men jag har aktivetsersättning fram till 18e dec. Arvpengarna kommer komma innan det. Så om jag betalar skulden till mamma och följer med dom bort över jul. Jag kommer ju inte behöva söka soc (om jag nu inte får förlängt) förens i januari. Kan jag då bli nekad bidrag för att jag haft ett arv?

Ja, man går tillbaka några månader, har för mig att det är tre. Kan man då se att du fått ut ett arv som du använt till annat än att försörja dig kan det leda till att du nekas bidrag. När du ansöker om socialbidrag måste du också medge att socialtjänsten får kolla upp din ekonomi ordentligt. Nekar du det får du avslag för att du inte samarbetar.

Att ta ut pengar via utbetalningskort och sätta in på annat konto alternativt förvara hemma eller liknande är en mycket dålig idé eftersom soc kan polisanmäla dig för bedrägeri om det uppdagas. Förutom att betala tillbaka pengarna kan du bli skadeståndsskyldig och hamna i straffregistret.
 
Men jag har aktivetsersättning fram till 18e dec. Arvpengarna kommer komma innan det. Så om jag betalar skulden till mamma och följer med dom bort över jul. Jag kommer ju inte behöva söka soc (om jag nu inte får förlängt) förens i januari. Kan jag då bli nekad bidrag för att jag haft ett arv?

Ja det kan du. Socialen kommer kontrollera dina inkomster minst tre månader tillbaka i tiden. Allt som är utöver norm under de tre månaderna anses det att du ska ha sparat och leva på innan du har rätt till socialbidrag. Om du t ex har 10000 kr/månad i inkomst nu och normen för dig är 5000 kr/månad så anser socialen att du ska lägga undan 5000 kr varje månad och leva upp dem innan du får hjälp till din försörjning ifrån dem. Det spelar ingen roll om det är arv, gåva eller aktivitetsersättning. Så länge du behöver hjälp med din försörjning får du inte ha några sparade pengar eller ha levt upp en massa pengar innan du söker hjälp.
 
Men jag kommer inte ha soc när arvet kommer in och jag räknar med att allt kommer gå som planerat och att jag får förlängt a-ersättning. Tycker att det känns pissigt att soc då ska tvinga mig leva på arvet ett par månader, jag har ju inte direkt planerat att behöva gå på soc-bidrag.

Eftersom arvet är långt under 100k så kommer alltså mina andra ersättningar inte att påverkas. Så om jag hade fått arvet tidigare i somras så hade jag alltså kunnat spendera det hur som helst utan konsekvenser? Det är alltså bara en riktigt dålig tid att få in pengar på kontot nu...
 
Ja det kan du. Socialen kommer kontrollera dina inkomster minst tre månader tillbaka i tiden. Allt som är utöver norm under de tre månaderna anses det att du ska ha sparat och leva på innan du har rätt till socialbidrag. Om du t ex har 10000 kr/månad i inkomst nu och normen för dig är 5000 kr/månad så anser socialen att du ska lägga undan 5000 kr varje månad och leva upp dem innan du får hjälp till din försörjning ifrån dem. Det spelar ingen roll om det är arv, gåva eller aktivitetsersättning. Så länge du behöver hjälp med din försörjning får du inte ha några sparade pengar eller ha levt upp en massa pengar innan du söker hjälp.

Men a-ersättningen är större än bidraget. Eftersom jag har häst går varje krona åt varje månad. Planen är ju inte att behöva gå på soc. Kan dom seriöst neka bidrag för att jag har gjort över med a-ersättningen varje månad?
 
Men jag kommer inte ha soc när arvet kommer in och jag räknar med att allt kommer gå som planerat och att jag får förlängt a-ersättning. Tycker att det känns pissigt att soc då ska tvinga mig leva på arvet ett par månader, jag har ju inte direkt planerat att behöva gå på soc-bidrag.

Eftersom arvet är långt under 100k så kommer alltså mina andra ersättningar inte att påverkas. Så om jag hade fått arvet tidigare i somras så hade jag alltså kunnat spendera det hur som helst utan konsekvenser? Det är alltså bara en riktigt dålig tid att få in pengar på kontot nu...

Jösses. Det är pissigt att man i det här landet får försörjningsstöd som sista utväg?! Jag tycker det är något att vara väldigt tacksam för. Soc tvingar dig inte, soc skiter i vad du gör med dina pengar så länge du inte behöver försörjningsstöd.

Nej, du har inte planerat att gå på socbidrag men du vet ju redan nu att det kan hända = du har chans att planera för att få arvet att räcka så länge som möjligt.

Och ja, jag har levt på försörjningsstöd en period (långt efter den gången jag skrev om när jag hade häst) och jag vet att det är jävligt jobbigt med alla kontroller av allt men med tanke på att en sån här tråd genast ger tips om hur man ska lura myndigheterna så är det inte så jäkla konstigt att man måste redovisa allt. Jag var och är tacksam för hjälpen jag fick och känner mig lyckligt lottad som föddes i det här landet.
 
Det gäller för alla, oavsett varifrån pengarna kommer. har man egna medel så att man kan försörja sig själv ska man också göra det.

De kan seriöst neka dig bidrag. Nämner du att du har häst kan du bli uppmanad att sälja den, alternativt att dens värde räknas bort från den bidragssumman du ev blir beviljad.
 
Jösses. Det är pissigt att man i det här landet får försörjningsstöd som sista utväg?! Jag tycker det är något att vara väldigt tacksam för. Soc tvingar dig inte, soc skiter i vad du gör med dina pengar så länge du inte behöver försörjningsstöd.

Nej, du har inte planerat att gå på socbidrag men du vet ju redan nu att det kan hända = du har chans att planera för att få arvet att räcka så länge som möjligt.

Och ja, jag har levt på försörjningsstöd en period (långt efter den gången jag skrev om när jag hade häst) och jag vet att det är jävligt jobbigt med alla kontroller av allt men med tanke på att en sån här tråd genast ger tips om hur man ska lura myndigheterna så är det inte så jäkla konstigt att man måste redovisa allt. Jag var och är tacksam för hjälpen jag fick och känner mig lyckligt lottad som föddes i det här landet.

Fast nu var det ju inte så jag mena. Meningen är ju ändå att jag ska få vård och rehabiliteras för att kunna komma ut i arbetslivet igen. Men sen har det stött på saker under året som gjort att andra saker dragit ut på tiden. Så bara för att det strular med läkare kan jag ev bli av med min ersättning och behöva gå på soc. Så om soc blir inkopplad kommer jag inte kunna fira jul med min familj eller ha råd till min häst, det kommer ju inte direkt att bidra till bättre mående. Snarare att jag kommer komma djupare ner i depressionen. Jag kommer inte ens få möjlighet att betala av lånet till mamma. Det är ju hela den situationen som är pissig.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 827
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp