"Arvtagarna", SVT

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Ser ni på "Arvtagarna" på SVT? Jag såg första avsnittet och googlade lite, så nu ger mig algoritmen precis alla inlägg i debatten. Nåväl. Det är väl egentligen inget konstigt att det finns olika åsikter om en så omsusad skola som Lundsberg, men det som förvånar mig lite är hur supersvartvita åsikterna verkar vara. De kändismammor som gått ut och försvarar skolan låter ju fanatiska i sin entusiasm. Varför går det inte att medge att det finns problem, samtidigt som det finns saker som också funkar bra och som passar det egna barnet? Ingår det liksom att bli helt blind för all kritik när man köpt en utbildning till sitt barn för 400 000 per läsår?

Ingen av de skolor som mina barn gått på har varit perfekta, vissa saker har varit usla men vissa saker har funkat bra. Jag skulle skämmas ihjäl om någon förälder vars barn hade haft problem på skolan gått ut med det, och jag fick för mig att offentligt gå ut med "men för oss var det jättebra där!"

Är det bara att de vill ha lite gratis PR eller vad handlar de om?

Ser ni på "Arvtagarna" på SVT? Jag såg första avsnittet och googlade lite, så nu ger mig algoritmen precis alla inlägg i debatten. Nåväl. Det är väl egentligen inget konstigt att det finns olika åsikter om en så omsusad skola som Lundsberg, men det som förvånar mig lite är hur supersvartvita åsikterna verkar vara. De kändismammor som gått ut och försvarar skolan låter ju fanatiska i sin entusiasm. Varför går det inte att medge att det finns problem, samtidigt som det finns saker som också funkar bra och som passar det egna barnet? Ingår det liksom att bli helt blind för all kritik när man köpt en utbildning till sitt barn för 400 000 per läsår?

Ingen av de skolor som mina barn gått på har varit perfekta, vissa saker har varit usla men vissa saker har funkat bra. Jag skulle skämmas ihjäl om någon förälder vars barn hade haft problem på skolan gått ut med det, och jag fick för mig att offentligt gå ut med "men för oss var det jättebra där!"

Jag tänker att man krishanterar.

Tänk att ha betalt 1,2 miljoner för barnets utbildning och sen får skolan ett rykte om sig att uppfostra rasister och våldsutövare. Då blir det en riktigt dålig investering. Man vill inte ha slängt pengar i sjön och man vill till varje pris göra det som är bäst för sina barn.

Jag har tittat på första avsnittet och är väll lite förvånad över vilken ensidig bild som visades upp. Att låta två föräldrar ha så mycket taltid känns lite skevt. Inte för att misstro dem två, men tycker nog SVT borde ha mer på fötterna. Det kanske kommer i nästkommande program.

Nej jag ser inte på det.
Men nog är det så att man vill sopa problemen under mattan, om det nu är problem, så att fler söker sig dit. Det verkar ju poppis att studera där

Jag tänker att man krishanterar.

Tänk att ha betalt 1,2 miljoner för barnets utbildning och sen får skolan ett rykte om sig att uppfostra rasister och våldsutövare. Då blir det en riktigt dålig investering. Man vill inte ha slängt pengar i sjön och man vill till varje pris göra det som är bäst för sina barn.

Jag har tittat på första avsnittet och är väll lite förvånad över vilken ensidig bild som visades upp. Att låta två föräldrar ha så mycket taltid känns lite skevt. Inte för att misstro dem två, men tycker nog SVT borde ha mer på fötterna. Det kanske kommer i nästkommande program.
Håller absolut med om att de föräldrarna självklart ger en partsinlaga. Samtidigt tyckte jag det framgick att reportern verkligen försökte få personer på skolan att uttala sig, men fick kalla handen upprepade gånger. Gissningsvis är det andra föräldrar som uttalar sig i kommande program.

Lundsberg är ju en skola som haft de här problemen upprepade gånger genom historien och jag tycker det framgick i första avsnittet att SVT har försökt få både skolledning och andra föräldrar att uttala sig. Men ingen vill ställa upp och göra det.

Om ingen gör det blir det ju ensidigt två föräldrar som får mycket tid . De kan ju inte visa något annat om varken skolledning eller andra föräldrar vill berätta.

Dessutom känner jag att om någon har något att förlora på att ställa upp och berätta är det Gunilla själv.

Hon rör sig och har kontakter i näringslivet med de som har barn på Lundsberg. Som hon själv framför i programmet vet hon inte vilka effekter det hör kommer ha på hennes egna affärer.

Förövrigt är det ju en hund begraven här Skolinspektionen hade nog dragit in tillståndet för vilken annan skola som helst med de problemen som Lundsberg uppvisar gång på gång. Men eftersom eliten i samhället styr skolan finns det väl ingen som vågar fatta det beslutet.

Man kan, i alla fall om man bor i kommunen, gå där som dagelev.
Angående att det inte är problem med rasism på skolan så stämmer det säkert. Namnet Mohammed lär inte tillhöra topp 10 på klasslistorna.
Men i första avsnittet visades videor som lagts upp på sociala medier, med helt vidriga rasistiska "skämt".

Med tanke på videobevisen så gör det enligt mig inte så mycket att ena parten får komma till tals såpass mycket i granskningen, det är ju dokumenterat att de problem som föräldrarna hävdar finns faktiskt finns, det är inte bara ord mot ord här.

Men i första avsnittet visades videor som lagts upp på sociala medier, med helt vidriga rasistiska "skämt".
Jag har inte sett programmet. Är det så finns det ju helt klart problem. Jag syftade på att risken för att bli utsatt för rasism inte lär existera då klientelet är mycket homogent. Det kokar nog ner till vad de som uttalat sig tycker är rasism.

Jag har inte sett programmet. Är det så finns det ju helt klart problem. Jag syftade på att risken för att bli utsatt för rasism inte lär existera då klientelet är mycket homogent. Det kokar nog ner till vad de som uttalat sig tycker är rasism.
Fast rasistiska uttalanden förekommer ju även i miljöer som är helt etniskt homogena?

Just de här uttalandena var dels rasistiska i allmänhet åt lite olika håll, dels antisemitiska.

Med tanke på videobevisen så gör det enligt mig inte så mycket att ena parten får komma till tals såpass mycket i granskningen, det är ju dokumenterat att de problem som föräldrarna hävdar finns faktiskt finns, det är inte bara ord mot ord här.
Fast en svårighet är väl att det är några av de elever som varit utsatta för saker som nu faktiskt är dömda för misshandel. (Obs att jag verkligen inte tror att skulden ligger bara på ena parten, och egentligen är det inte skuldfrågan som intresserar mig så mycket som den här reflexen att gå ut och försvara skolan som institution.)

Fast rasistiska uttalanden förekommer ju även i miljöer som är helt etniskt homogena?

Just de här uttalandena var dels rasistiska i allmänhet åt lite olika håll, dels antisemitiska.
Ja men anser de att det är rasism om ingen är direkt mottagare av eländet?
Jag vet inte utan spekulerar utifrån min vetskap om människans kreativitet när det gäller att bortförklara saker.
Sen är det ju tyvärr så att rasism numera är helt rumsrent vilket för många gör det till en ickefråga då det är helt normalt både med åsikten och att ösa ur sig den offentligt.

Ja men anser de att det är rasism om ingen är direkt mottagare av eländet?
Jag vet inte utan spekulerar utifrån min vetskap om människans kreativitet när det gäller att bortförklara saker.
Sen är det ju tyvärr så att rasism numera är helt rumsrent vilket för många gör det till en ickefråga då det är helt normalt både med åsikten och att ösa ur sig den offentligt.

I första avsnittet visades videoklipp där sånger spelats in med helt vidriga rasistiska sånger. Till en av sångerna var det en inspelad video som var inspelat på sonen på hans rum på Lundsberg. Videoklippen har spridits på nätet.

Så att sonen är mottagare av det är ju helt solklart. I den andra videon med en rasistisk sång som spridits på nätet är det kort på sonen tillsamnan med sången. Även sångerna i sig anspelar på sonen, tilltalet är du ska ut ur Sverige och liknande.

Senast ändrad:
Fast en svårighet är väl att det är några av de elever som varit utsatta för saker som nu faktiskt är dömda för misshandel. (Obs att jag verkligen inte tror att skulden ligger bara på ena parten, och egentligen är det inte skuldfrågan som intresserar mig så mycket som den här reflexen att gå ut och försvara skolan som institution.)
Nja jag tänker att det är delvis två separata frågor egentligen, 1, existerar det problem med grov rasism på skolan och 2, ska man köpa allt föräldrarna säger rakt av i exempelvis skuldfrågan gällande misshandeln, där fråga 1 inte alls påverkas av misshandelsdomen.

Det är väl också det som gör det lite extra märkligt att gå i skolans försvar och i princip hävda att ett dokumenterat problem minsann inte är ett problem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka