Asfaltsläggarna

Hur ska man "veta" vem som åker till Sverige för att begå brott, menar du?
Åker alla asfaltsläggare alltid till Sverige för att begå brott?
Är det bara asfaltsläggare man ska stoppa vid gränsen?
Vem ska fråga om de är asfaltsläggare eller turister eller något annat?

Ja, jag tror ingen av asfaltsläggarna åker till Sverige för att vara ärliga. Mig veterligen har dom inte ens tillstånd att jobba här? När en grupp återkommer och beter sig likadant varje år så borde man kunna göra något.
 
Finns det ingen möjlighet att stoppa dom redan vid gränsen? Dom kommer ju hit för att begå brott, måste vi acceptera sånt bara för att det är EU?
Den fria rörligheten över gränser fungerar inte, hur fin tanken än är är den krassa verkligheten att det utnyttjas i stor skala av kriminella element.
 
Den fria rörligheten över gränser fungerar inte, hur fin tanken än är är den krassa verkligheten att det utnyttjas i stor skala av kriminella element.
Det var vi många som sa innan Sverige gick med men det skulle ju bli SÅÅÅ bra, ja det blev ju skitbra. :grin:
Dags att backa bandet och göra om, och göra rätt!
 
Mig veterligen har dom inte ens tillstånd att jobba här? När en grupp återkommer och beter sig likadant varje år så borde man kunna göra något.
Vad för slags tillstånd menar du att de skulle behöva? :confused:

Jag tror inte att det vore så lyckat ur rättssäkerhetssynpunkt (till att börja med) om man började se dem som "en grupp" och begränsa eller bestraffa kollektivt.
 
Vad för slags tillstånd menar du att de skulle behöva? :confused:

Jag tror inte att det vore så lyckat ur rättssäkerhetssynpunkt (till att börja med) om man började se dem som "en grupp" och begränsa eller bestraffa kollektivt.

Krävs inte t.ex F-skattesedel osv?
Nej, klart det är viktigare att dom får komma hit och förstöra!
 
Screenshot_2016-05-20-13-47-36_zpsakci6uld.png


Sen undrar jag, om dom nu är här på ett ärligt sätt (vilket typ inget tyder på men ändå) varför bor dom då olagligt på privat mark och inte på vanliga campingar?
 
Det är ju sällan en nations armé behöver gå in och säkerställa ordningen. Det sköts normalt sett av polis och andra myndigheter. Men efter att de har sina Knuckles etc så har det under mina 8 år på Irland hänt flera gånger att de fått gå in. En gång fick de till och med gå in i Ballinasloe Fair (typ Kiviks Marknad) för att rensa upp när klanerna bråkade med varandra.

Alltså, slut döm innan du vet vad du pratar om. Du har uppenbarligen ingen aning om hur det är ställt. Det finns bra travellers - absolut, men det finns tyvärr alltför många som inte är det. Googla runt lite och kolla gärna på de dokumentärerna som finns. Det är sorgligt att se. :(
Jag har inte uttalat mig om de berörda människornas person. Du skrev att inavel ledde till aggressivitet och bråk:
Tyvärr är många av dem väldigt inavlade så tyvärr är det mycket aggresivitet och annat som gäller. Bara under min tid på Irland fick militären sättas in när klaner bråkade med varandra om de mest triviala sakerna.
Vilket är otroligt spekulativt och nedvärderande. Jag säger alltså inte emot att den här gruppen har problem på olika sätt utan jag säger emot din rasistiska beskrivning av dem som du inte har belägg för.

Självmord skulle väl iofs kunna vara det, jag kan tänka mig att risken för psykiska sjukdomar är större vid närmare släktskap.
Teoretiskt skulle anlag för vissa psykiska sjukdomar kunna koncentreras genom nära släktskap men det är, återigen, spekulationer. Självmord är mycket vanligare inom samhällsgrupper som är utsatta, oavsett gener och släktskap. Därför kan jag tänka mig att genetiken knappast är första änden att undersöka när det gäller det här problemet. Sidan som jag länkade till nämner ingenting om den teorin heller.
 
Krävs inte t.ex F-skattesedel osv?
Nej, klart det är viktigare att dom får komma hit och förstöra!
Utländska företag (inom EU/EES) som bedriver verksamhet i Sverige utan något fast driftställe behöver i normalfallet inte någon svensk skatteregistrering - på samma sätt som svenska företag kan verka utomlands utan att vara skattskyldiga eller registrerade där. Det är en av de största poängerna med hela EU-konceptet.

Däremot skulle en samordning mellan svenska och, i det här fallet, brittiska myndigheter kunna visa om företagen betalar skatt i sitt hemland eller inte - så eventuella försummelser kan beivras. Men i praktiken tror jag inte det finns mycket av konkret myndighetsutövning att göra på det planet heller. Inget som har någon verkan iaf.
 
Det finns väl ingen camping som släpper in dem.
Jodå! Här bodde de på två olika campingar. Till att börja med på den mest centrala, men därifrån blev de vräkta pga nedskräpning/skadegörelse. Flyttade då till en ett par mil från stan, dock hade polisen ögonen på dem och besökte dem för att fotografera legitimationer och kolla upp bilarna.
Dan därpå hade de flyttat.....
 
Utländska företag (inom EU/EES) som bedriver verksamhet i Sverige utan något fast driftställe behöver i normalfallet inte någon svensk skatteregistrering - på samma sätt som svenska företag kan verka utomlands utan att vara skattskyldiga eller registrerade där. Det är en av de största poängerna med hela EU-konceptet.

Däremot skulle en samordning mellan svenska och, i det här fallet, brittiska myndigheter kunna visa om företagen betalar skatt i sitt hemland eller inte - så eventuella försummelser kan beivras. Men i praktiken tror jag inte det finns mycket av konkret myndighetsutövning att göra på det planet heller. Inget som har någon verkan iaf.

Det knöliga i det sammanhanget är att de må prata engelska och vara från Irland, men företaget kan lika gärna vara registrerat i Bulgarien.
 
Vet några som haft problem med "irländarna", verkar knappt som polisen kan göra något heller
http://www.expressen.se/nyheter/hundratals-personer-forstorde-anders-gard/

på Hölö tog bönderna saken i egna händer och gödslade åkern irländarna hade tagit i besittning

hade de bara följt dom regler vi har i Sverige, när det gäller camping, nerskärpning osv, så tror jag inte alls att så många människor som stör sig på dom hade stört sig på dom, bästa hade såklart varit om de slutat med oärligt hantverk, de av dom som pysslar med sådant.
 
Den fria rörligheten över gränser fungerar inte, hur fin tanken än är är den krassa verkligheten att det utnyttjas i stor skala av kriminella element.

Den fungerar alldeles utmärkt på många sätt genom de 20 senaste åren. Och att det inte går att gömma extrem fattigdom är liksom inte problemet.

När det gäller asfaltsläggare, enkelt som tusan, kräv skattesedel och referenser på hantverkare. Marknad borta. Just den brottsligheten borta.

Problemet är att det finns en marknad där kriminella lurar andra kriminella. De ena kallas asfaltsläggare, bedragare och de andra kallas skattefuskare. Inte direkt världens största problem, i meningen att vi ska anstränga oss att skydda den ena gruppen kriminella.
 
Den fungerar alldeles utmärkt på många sätt genom de 20 senaste åren. Och att det inte går att gömma extrem fattigdom är liksom inte problemet.

När det gäller asfaltsläggare, enkelt som tusan, kräv skattesedel och referenser på hantverkare. Marknad borta. Just den brottsligheten borta.

Problemet är att det finns en marknad där kriminella lurar andra kriminella. De ena kallas asfaltsläggare, bedragare och de andra kallas skattefuskare. Inte direkt världens största problem, i meningen att vi ska anstränga oss att skydda den ena gruppen kriminella.
Du är fel på det, möjligen märks inte problemet i samma utsträckning i mellansverige som i södra delarna av landet. Larm med kamerabevakning är numera i princip ett måste här på en gård och det räcker ändå inte till alla gånger, i jämförelse med innan EU-inträdet är skillnaden som natt och dag och det finns inget som tyder på att det minskar, tvärtom skulle jag vilja säga.

Om det vore så enkelt att komma tillrätta med problemet som du tror varför har det då inte gjorts? Sen är svartarbete knappast lönsamt för en privatperson med rotavdraget eller för en näringsidkare som drar av kostnaden, för jag antar att det var det du syftade på?
 
Vet några som haft problem med "irländarna", verkar knappt som polisen kan göra något heller
http://www.expressen.se/nyheter/hundratals-personer-forstorde-anders-gard/

på Hölö tog bönderna saken i egna händer och gödslade åkern irländarna hade tagit i besittning

hade de bara följt dom regler vi har i Sverige, när det gäller camping, nerskärpning osv, så tror jag inte alls att så många människor som stör sig på dom hade stört sig på dom, bästa hade såklart varit om de slutat med oärligt hantverk, de av dom som pysslar med sådant.
Där fick dom så dom teg och det blev en jävla fart på dom :laugh:
 

Liknande trådar

L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 266
Senast: gulakatten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 496
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 324
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 359
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp