Åsikter och erfarenheter av PIAB sadlar önskas!!!

MalinM

Trådstartare
Har hittat en dressyrsadel av märket PIAB som jag ska åka och kika på i morgon. Jag har aldrig hört talas om dessa sadlarna förut så jag vet inget om hur de är i kvalite. Så är det kanske någon här inne som vet om de är raka el svängda i bommen så berätta gärna!!

Sv: Åsikter och erfarenheter av PIAB sadlar önskas!!!

Hej!

Det absolut skönaste sadeln jag nånsin ridit i var en PIAB. Hade jag hittat en sån som passade min hade jag köpt den på en gång.

Nu var det typ 15 år sen jag red i en senast, men den jag red i då passade "allt" från dartmoorponny och arab till stort halvblod på 180 cm. Men det var på den tiden man inte tittade på så mycket mer än att sadeln inte gick i manken. Jag hade heller ingen aning om hur sadlar skulle ligga, men mina tränare ansåg att den passade.

/Lavinia, drömmer fortfarande om sin sadel...

Se där:p Av det jag läst så verkar de väldigt sköna att rida i men jag har svårt att avgöra hur de är i bommen för när jag googlar så få jag upp sadlar som är MEGA svängda men även sadlar som är mer raka..

Nån mer som har/ har haft en PIAB??

Var medryttare på en tinker för 6-7 år sedan och den hade en PIAB dressyrsadel. Underbar att rida i! Den tinkern hade svängd rygg.

Jag lånade en PIAB-dressyrsadel till min häst förut. Hon har svängd rygg.

Tyvärr var den för trång så jag köpte en annan sadel :cry:

Men PIAB-sadeln var så skön att rida i! :D Saknar den lite ibland, även om nuvarande sadeln är ok med...

Den jag träffat på har varit permanentstoppad (tunna bossor) med rundbossor och passat svängd rygg.

Den jag ska titta på har också rundbossor men är mer rak:D Ska bli intressant och se ifall den kan ligga bra på min fbl grabb...

Jag har två PIAB sadlar, en allround/hopp och en hopp, mina passar en svängd rygg :) . Hoppsadeln går även att ändra bommen lite på.

En nackdel är att de är permanentstoppade och att kanalen inte är lika bred som dagens sadlar.

Min hoppsadel är en piab redline flatback, och jag har haft den i snart 20 år och lädret är i toppskick, trots nästan daglig användning. Fantastiskt. Mycket skön att rida i. Nackdel skulle kunna vara som ovan sagts att kanalen är smalare än vissa andra sadlar, samt att stoppningen plattat till sig lite genom åren. Men jag tycker det har varit en extremt prisvärd sadel. Och det har varit den sadel som legat perfekt på min sadelkrångelmärr. Synd att de inte görs längre, tycker jag.

Jag hade en dressyrsadel av det märket i början av 90-talet. Min första egna sadel. :love: Den var helt fantastiskt skön och lädret var i väldigt god kvalitet. Den överlevde saltvattensbad (!), hällregn, tokgalopp i skogen och att bli runtsläpad i ett smutsigt bagageutrymme hur länge som helst. Den ser fortfarande nästan ny ut - 20 år senare! Jag är glad att jag aldrig sålde den - får väl ta med den när jag skall leta häst nästa gång och köpa den hästen som passar i sadeln. :angel:

Har faktiskt köpt PIAB sadeln idag:D Är asnöjd!!

Åh! Snälla visa bilder! Min ligger på vinden i Sverige och jag saknar den! :D

På beställning :D

bloggOrPage_085919916_18527.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
339
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260
Övr. Hund Lugn allihop - jag är absolut inte intresserad av att skaffa något sådant! Sambon kom hem och berättade att en till honom ytlig bekant... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 093
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023