Åsikter om denna skoning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Åsikter om denna skoning

Hade någon av mina kunder lagt ut bilder på´en av mina skoningar utan att först tillfråga mig om det är ok så hade det varit lika med tack å godbye..

Som sagt,, det är mera regel än undantag att dom viktigasta informationerna aldrig redovisas i startinlägget utan man får succesivt dra dom ur TS genom att ställa "rätt" frågor för att det sedan ska framkomma "rätt" svar.

Vi har även dom ex. där man gärna bara delget det man själv känner sig bekväm med att delge,, undanhåller många ggr information som ett vant öga lätt kan avslöja men som ett ovant öga mkt lätt går att manipulera.

Appropå ingenting,,, När får vi se en tråd med bilder på forumets skoexpert Axel:s hästar skoningar?? :D
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Hade någon av mina kunder lagt ut bilder på´en av mina skoningar utan att först tillfråga mig om det är ok så hade det varit lika med tack å godbye.. :D

Varför det? Är du inte nöjd med ditt hantverk? Antingen får din kund kommentarer att skoningen är bra och då kan du ju bara glädja dig eller så får du kommentarer som du kanske kan ta till dig. Det är lätt att bli hemmablind.

För övrigt har jag för avsikt att byta hovslagare.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Varför det? Är du inte nöjd med ditt hantverk? Antingen får din kund kommentarer att skoningen är bra och då kan du ju bara glädja dig eller så får du kommentarer som du kanske kan ta till dig. Det är lätt att bli hemmablind.

För övrigt har jag för avsikt att byta hovslagare.

Förstår inte heller riktigt grejjen med det?? Det är ju liksom min häst och jag har väl rätt att lägga ut vilka bilder jag vill på den. Sen står ju inte direkt hovslagarens signatur på varje hov så någon annan vet vem som gjort det. Hovisarna måste ju bli rädd att bli dissade, eller ännu värre rädd för att råka dissa sin egen skoning utan att de vet om att det är deras eget hantverk de spyr galla över :devil::angel:
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Tror du att du har copyright på andras bilder o andras hästar:rofl:

Som att folk inte får fota sina hus tillverkade av en viss firma;)

Jag trodde att du hade så pass mkt yrkesstolthet att du kan visa bilder på ANDRAS hästar för att lära oss... idioter.

Du gör dig inte mer seriös genom att påstå att jag anser mig vara en "skoexpert". Vad nu det är för ngt:confused:

Hade mina hästar inte haft problem genom åren hade jag troligen inte behövt engagera mig så- så som många andra oxå gör:bow:.

Vi som hästägare måste ju ha en del kunskap då det är vi som är ansvariga för våra hästar. eller är det inte det du brukar proklamera?
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Förstår inte heller riktigt grejjen med det?? Det är ju liksom min häst och jag har väl rätt att lägga ut vilka bilder jag vill på den. Sen står ju inte direkt hovslagarens signatur på varje hov så någon annan vet vem som gjort det. Hovisarna måste ju bli rädd att bli dissade, eller ännu värre rädd för att råka dissa sin egen skoning utan att de vet om att det är deras eget hantverk de spyr galla över :devil::angel:

Det är klart att det är din häst och du gör naturligtvis som du vill men jag arbetar under sekretess och förväntar mig att mina kunder oxå uppvisar en viss respekt och sekretess.

Det vore väl mindre snyggt om veterinärer och kliniker hästägare varit och behandlat sina hästar på glatt satt här och skrev ut alla journaler..

Det har inte med att bli dissad att göra,, det är alltid bra att få andras synsett på sitt yrkesutövande men då ska det ske på på bådas samtycke och främst,,,,

Historik och före efter bilder ska ingå redan i startinlägget för att det inte ska saknas information som senare leder till massa misskrediteringar..

Det är inte frågan om att vara rädd för att bli dissad,, det är många gånger bara pinsamt att notera hur vissa amatörer spyr galla över ett yrkesutövande som man inte har en aning om varesig när, var, hur.

Notera gärna att dom som är mest engagerade att uppvisa sin förträfflighet även lyser med sin frånvaro att visa upp bilder på sina egna "alster"...

Där kan du snacka om att fega ut med risk för att bli dissade..

Många gånger får man en känsla av att denna typ av trådar inte är en ärligt menad undran utan enbart startad i rent provoccerande syfte.

Jag tror inte att någon hästägare skulle tycka det skulle vara sådär jättekul om en hovis la ut bilder på en nyskodd häst i fysiologisk balance för att sex veckor senare lägga ut nya bilder där den gått helt urbalance med frågan om hur fasen illa rider denna hästägare denna häst när den går så här off balance.. Hänger ryttaren till höger eller vänster,, i framvikt eller i bakvikt eller är svaret bara så enkelt att ryttaren är så tjock att benen viker sig under hästen??

Men anser du att allt tål att granskas så får man nog tålas att oxå bli granskad.

Jag har inga problem med att bli granskad däremot så noterar jag att dom som är mest kritiska i sin granskning är oxå dom som sist vill bli granskade.
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om denna skoning

Vissa förutsättningar för skoningen i detta fall är olyckligtvis utelämnade.

Hästen i fråga har gått barfota sedan 3/7 på bete(?)

VF är sakta men säkert på väg att växa ner med ny vägg efter ett par riktigt rejäla avtrampningar under våren/försommaren. Under de två senaste skoperioderna innan avskoningen plastades vf både medialt och lateralt för att uht kunna sömma.

HF är rejält utfluten samt understucken MEN den växer nada samt påvisar sulömhet vid 'tumtryck' INNAN verkning. Två rasptag var vad verkning det tålde i stort sett.

De gånger HF skoddes med understöd i trakt slets skon av och det var minst en om inte inte två skoperioder under hösten då hf måste plastas för att kunna fästa en sko.

Storleksmässigt är VF en 0 medan HF 2, efter katatroftappskorna på vf är hästen skodd med 1:or

Hästen är extremt intåad.

Hästägaren var inte närvarande vid skoningen. Hon har heller ALDRIG under det år jag skott hästen vare sig kommenterat, ifrågasatt eller på något sätt sökt en dialog ang. hästens skoning. Jag har hela tiden varit väldigt noga med att förklara vad jag har gjort, varför jag gjort det och hästägaren har i mina varit helt med på detta.

Som kuriosa kan nämnas att denna tråd är den första kritik jag fått från denna hästägaren någonsin, vad jag kan minnas. Vidare har jag följt med henne på klinik, närvarat vid klinikhovis skoning på obetald arbetstid, kört ut ca 4 mil på helger/kvällar och slagit på tappskor och plastat hovar.

Dock skall erkännas, i måndags skulle Sigge skos kl 12:00...jag stod med en häst som i princip inte hade några väggar alls, plastning runtom, en misstänkt hovböld på en blockhalt 5 mil bort på 'vänt'. Jag ringde Sigges matte och sa som det var och bad att få ändra tiden till onsdag....'Ja men jag står här och väntar jag ska ju rida...' Ok, jag kan sko Sigge ikväll svarade jag....jag var hemma vid nio, så det blev bara en 14 timmars arbetsdag, men det har ju hänt förr ;-)

Tack för denna tiden, Ziglo, och för din skull hoppas jag matte hittar en ny hovis...

Sigges fd hovis
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Utifrån bilderna så tycker jag inte det är några större fel på skoningen och känns hästen ok så är det väl inga problem.
Jag tycker inte om uthängningar av hovslagare där okunniga kan kommentera hur de skulle skott annorlunda, de flesta här skor väl inte själva vad jag vet?

Har själv tex skott bråkiga hästar där man i princip har fått slå på skor under en brottningsmatch, och nej - man blir sällan nöjd med hur det ser ut efter en sådan skoning men glad att man åtminstonde lyckats få på skorna. Hade en sådan hästägare hängt ut min skoning på nätet för bedömning hade jag blivit minst sagt besviken.

Många förståsigpåare har en bild av hur en hov ska se ut och har ingen förståelse för att det finns många olika former som man måste anpassa sig efter. Det går inte att verka ner hovar eller korta tår hursomhelst, man måste utgå från hovens och hästens förutsättningar!
Man har utifrån dina bilder ingen vetskap om de omständigheter som rådde under skoningen, hur hovarna såg ut före/efter verkning innan skorna slogs på osv.


Är du osäker så skicka bilderna till din klinik med ev frågor ist för att okunniga övertalar dig att byta hovis.

Tack Norpan, det känns skönt att veta att det finns några här som är sansade

/Sigges fd hovis
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Varför det? Är du inte nöjd med ditt hantverk? Antingen får din kund kommentarer att skoningen är bra och då kan du ju bara glädja dig eller så får du kommentarer som du kanske kan ta till dig. Det är lätt att bli hemmablind.

Nja, det känns lite kymigt att som hovis, inte ha blivit tillfrågad/konsulterad ang den aktuella skoningen alls utan man får se den på buke i all sin glans. Du kunde ju snackat om den när jag slog på tappskon på ponnyn, eller OS var viktigare än att diskutera Sigges hovar?

För övrigt har jag för avsikt att byta hovslagare.

Det tackar vi alldeles extra för, gäller det bara dig, eller jag är persona non grata i stallet?

Sigges fd hovis
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Det är klart att det är din häst och du gör naturligtvis som du vill men jag arbetar under sekretess och förväntar mig att mina kunder oxå uppvisar en viss respekt och sekretess.

Det vore väl mindre snyggt om veterinärer och kliniker hästägare varit och behandlat sina hästar på glatt satt här och skrev ut alla journaler..

Det har inte med att bli dissad att göra,, det är alltid bra att få andras synsett på sitt yrkesutövande men då ska det ske på på bådas samtycke och främst,,,,

Historik och före efter bilder ska ingå redan i startinlägget för att det inte ska saknas information som senare leder till massa misskrediteringar..

Det är inte frågan om att vara rädd för att bli dissad,, det är många gånger bara pinsamt att notera hur vissa amatörer spyr galla över ett yrkesutövande som man inte har en aning om varesig när, var, hur.

Notera gärna att dom som är mest engagerade att uppvisa sin förträfflighet även lyser med sin frånvaro att visa upp bilder på sina egna "alster"...

Där kan du snacka om att fega ut med risk för att bli dissade..

Många gånger får man en känsla av att denna typ av trådar inte är en ärligt menad undran utan enbart startad i rent provoccerande syfte.

Jag tror inte att någon hästägare skulle tycka det skulle vara sådär jättekul om en hovis la ut bilder på en nyskodd häst i fysiologisk balance för att sex veckor senare lägga ut nya bilder där den gått helt urbalance med frågan om hur fasen illa rider denna hästägare denna häst när den går så här off balance.. Hänger ryttaren till höger eller vänster,, i framvikt eller i bakvikt eller är svaret bara så enkelt att ryttaren är så tjock att benen viker sig under hästen??

Men anser du att allt tål att granskas så får man nog tålas att oxå bli granskad.

Jag har inga problem med att bli granskad däremot så noterar jag att dom som är mest kritiska i sin granskning är oxå dom som sist vill bli granskade.

Ibland tycker jag du är en dryg j-l, Coari, men du har dina ljusa stunder. Jag skriver under på ovanstående, så ska det vara, ömsesidigt förtroende och ge vederbörande en chans att förklara/försvara sitt arbete INNAN man engagerar bukes hjärntrust

Sigges fd hovis
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Känns nästan som att vi har samma hovis. Dubbla bakkappor runt om och utflutna hovar...

Isåfall vet jag, det finns bara en häst till jag skor med sidokappor runt om, fast jag tror nog inte det...den ägaren vet att det heter sidokappor och inte bakkappor :o
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Isåfall vet jag, det finns bara en häst till jag skor med sidokappor runt om, fast jag tror nog inte det...den ägaren vet att det heter sidokappor och inte bakkappor :o

Nu råkar jag ju veta att vi inte har samma hovis, och vet även att det heter sidokappor, men skrev visst fel.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Ibland tycker jag du är en dryg j-l, Coari,
Sigges fd hovis

Jag tar det,, det t.o.m. känns hedrande bara mitt budskap går fram och ruskar om så det börjar aktiveras lite egen hjärnverksamhet..

Om du bara visste hur ensamt det känns när man loggar in på bukefalos och tar del av massa :eek:

Då känns det som en :love: när man noterar att det i alla finns några som verkligen tänker först,, och sedan skriver sin personliga åsikt om mig personligt..

Jag gillar det,, det uppvisar bara att verkligen har läst igenom mina inlägg,, gång på gång för att vara helt säker på att du inte bara skummat igenom och sedan kastat ut ngt euhhhh,, rakt ut i luften som för dagen verkar vara ett tecken på socialt internetbeteende.

Allvarligt,, det är förstra gången som någon kallat mig för en dryg jävel och jag verkligen respekterat innebörden i ordet och känner respekt för att det inte är på "bolibompa nivå"
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Hästen är extremt intåad.

Hästägaren var inte närvarande vid skoningen. Hon har heller ALDRIG under det år jag skott hästen vare sig kommenterat, ifrågasatt eller på något sätt sökt en dialog ang. hästens skoning. Jag har hela tiden varit väldigt noga med att förklara vad jag har gjort, varför jag gjort det och hästägaren har i mina varit helt med på detta.

Som kuriosa kan nämnas att denna tråd är den första kritik jag fått från denna hästägaren någonsin, vad jag kan minnas. Vidare har jag följt med henne på klinik, närvarat vid klinikhovis skoning på obetald arbetstid, kört ut ca 4 mil på helger/kvällar och slagit på tappskor och plastat hovar.

Dock skall erkännas, i måndags skulle Sigge skos kl 12:00...jag stod med en häst som i princip inte hade några väggar alls, plastning runtom, en misstänkt hovböld på en blockhalt 5 mil bort på 'vänt'. Jag ringde Sigges matte och sa som det var och bad att få ändra tiden till onsdag....'Ja men jag står här och väntar jag ska ju rida...' Ok, jag kan sko Sigge ikväll svarade jag....jag var hemma vid nio, så det blev bara en 14 timmars arbetsdag, men det har ju hänt förr ;-)

Tack för denna tiden, Ziglo, och för din skull hoppas jag matte hittar en ny hovis...

Sigges fd hovis

Hästen heter Siglo med S.

Han är inte extremt inåttåad. Inåttåad javisst, men inte extremt som syns på filmen,.

Innan hästen släpptes på bete kommenterade du själv att han hade understuckna trakter på höger fram.

I måndags, 6/8 var tid bokad 12.00. Kl 12.20 messade jag och frågade om du snart var hos oss. Därefter ringde du och sa att, var det inte på onsdag? Jag svarade att 6/8 stod väl också i din almanacka och då fick jag till svar att du stod och plastade en hov och hade en akut hälta och det var inte ditt fel att hästar blev halta. Nej, men att höra av sig hade varit bra....

Ja, vi stod och väntade i stallet, med hästarna inne för att du skulle komma, vi har alla andra saker att göra i livet än att vänta på hovslagaren. Att du kom samma dag borde vara självklart, det var du som missat. Vi andra fick ändra våra planer....

Det är visserligen inte detta som får mig att byta hovslagare, och att jag ville se OS när du kom och slog på en tappsko på en av mina inackordering är också min ensak, då var min häst redan skodd enligt fotona.

Jag kan nämna att jag vid tidigare tillfälle bett dig att lägga ut skorna mer vilket du inte gjort samt att du valt att ej sko med aluminium bak vilket var rekommenderat. Hade du kommit enligt inbokat tid i måndags hade jag diskuterat skoningen med dig men jag även jag har annat att göra vid andra tidpunkter på dygnet och kunde ej närvara när du dök upp på kvällen.

Vad de andra i stallet väljer att göra är deras ensak.

Jag har fått svar på mina frågor och inte hängt ut dig som hovslagare, att du ger dig till känna är upp till dig. Nu lägger jag ner min aktivitet i denna tråden,.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Hästen heter Siglo med S.

Sorry, my mistake...

Han är inte extremt inåttåad. Inåttåad javisst, men inte extremt som syns på filmen,.

Ok, inåttåad...fast jag jag kan tydligt minnas att vi båda stått och tittat på hans fötter och mer eller mindre gapat...

Innan hästen släpptes på bete kommenterade du själv att han hade understuckna trakter på höger fram.

Japp, det har han haft sedan jag började faktiskt, som jag skrev, i detta fallet prioriterade jag en hel hov efter allt plastelände

I måndags, 6/8 var tid bokad 12.00. Kl 12.20 messade jag och frågade om du snart var hos oss. Därefter ringde du och sa att, var det inte på onsdag? Jag svarade att 6/8 stod väl också i din almanacka och då fick jag till svar att du stod och plastade en hov och hade en akut hälta och det var inte ditt fel att hästar blev halta. Nej, men att höra av sig hade varit bra....

Jag hade INTE bokat fel...det fanns komplikationer som jag inte rådde över, glömde klockan i stressen. När jag såg ditt mess kontaktade jag dig omg, och frågade om jag kunde flytta din tid till onsdag. Anledningen var helt enkelt att jag prioriterade hästar med smärta, vilket jag även har gjort med Sigge vid minst ett tillfälle, dvs låtit annat vänta och kört till dig asap

Ja, vi stod och väntade i stallet, med hästarna inne för att du skulle komma, vi har alla andra saker att göra i livet än att vänta på hovslagaren. Att du kom samma dag borde vara självklart, det var du som missat. Vi andra fick ändra våra planer....

Ja, och det var jag uppriktigt ledsen för. Jag bad dig om ursäkt redan på telefon. Jag fick också ändra mina planer för kvällen...

Det är visserligen inte detta som får mig att byta hovslagare, och att jag ville se OS när du kom och slog på en tappsko på en av mina inackordering är också min ensak, då var min häst redan skodd enligt fotona.

Jo, visst är det så. Jag är bara så ledsen/besviken/arg över att jag aldrig blivit öht tillfrågad om skoningen innan den basuneras ut på nätet. Om du nu var kritisk och/eller undrade om nåt var det ett utmärkt tillfälle att ta upp saken, men du sa inte ett pip om det...

Jag kan nämna att jag vid tidigare tillfälle bett dig att lägga ut skorna mer vilket du inte gjort samt att du valt att ej sko med aluminium bak vilket var rekommenderat.

Har du kvar alu skorna som satt på efter klinikskoningen? Kommer du ihåg vad jag sa om kraschade trakter och tunn alu sko? I övrigt så är min uppfattning att det var framfötterna i första hand klinikhovis var bekymrad över för tunga beslag.
Vad det gäller utläggen, vilken hov då? Enligt någon av mina belackare här var den utflutna skodd med utlägg, då skulle det vara bockhoven då. Jodå men det fick lov att vänta lite tills det finns lite vägg. Bad call kanske. Jag skulle kanske skurit rent fullständigt och plastat hela igen...men jag bedömde den skulle klara sig bättre utan plast och risken att plasta in röta

Jag har fått svar på mina frågor och inte hängt ut dig som hovslagare, att du ger dig till känna är upp till dig. Nu lägger jag ner min aktivitet i denna tråden,.

Nej, du har inte hängt ut mig, jag valde själv att stå för mitt arbete, precis som jag gjort om du hade tagit upp det med mig direkt. Jag hoppas verkligen inte att jag som yrkesman/person ger intryck att jag inte kan/vill motivera/diskutera det jag gör.
Jag har lärt mig en läxa, hädanefter blir det att tydligt klargöra hur vi ska ha kund/hovis relationen bland mina kunder


/Sigges fd hovis - något kantstött, trött och ledsen, som hoppas det kanske finns någon häst som uppskattar det han gör
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·
Övr. Djur Coo-coo! Ett utav de allra äldsta domesticerade husdjuren och ett mera passande husdjur än de populära exotiska fåglarna som svämmar...
84 85 86
Svar
1 707
· Visningar
88 886
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 286
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp