Åsikter om min ensamma häst ?

H

Hallon

Hejsan :-)

Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20 år (fd. travare) och vill gärna höra era åsikter då jag bara hört åsikter på folk som känner hästen sedan innan.

Min häst har bott i samma stall i 19 år (förutom någon snabbvisit hos travtränare, månadsvis) och ALDRIG funkat med andra hästar. Han fick under sina första år stå själv i hagen med andra hästar i hagar bredvid och det funkade sådär då han fortfarande var riktigt jäkla sur mot dem i stallet. Jag började sköta om honom för 9 år sedan (då vi båda var 11) och då stod han själv. En gång försökte de ha honom med en annan häst men fick lov att springa in i hagen och hejda honom då han högg mot strupen gång på gång på gång..

När jag fick ta över honom 2008 (på grund av att han tydde sig till mig så mycket) så kom samtidigt ett varmblod till stallet som inte klarade av att vara ensam, sommaren 2009 släppte vi ihop dem första gången utan problem. MEN, så fort varmblodet kom mer än 5 m ifrån honom så blev hans ögon svarta, han kunde jaga henne runt runt runt i hagen tills någon kom och stoppade det. Flera gånger har jag kommit till stallet och mötts av en sprängd hage (rejält trästaket med två "plankor" + aluminiumförstärkning) då han helt henne jagat henne genom hagen. Flera gånger har jag sett honom jaga henne tills hon gick omkull och man fick rusa dit för att få honom att sluta. Ska dock tillägga att det OFTAST gick bra, bara hon inte kom mer än 5 m ifrån och bara hon inte åt när han gjorde det.

I möten med andra hästar, både från gården och från andra ställen, olika raser osv har han ALLTID huggit dem och försökt sparka dem om han kommer åt, både när han varit i hagen, under sadel, i grimskaft.

Sedan våren 2011 fick han återigen stå ensam i hagen och blev mycket, mycket nöjdare och gladare. I oktober 2011 flyttade jag 2 mil bort och tog med mig hästen. Eftersom att han varit så aggressiv mot andra hästar tänkte jag att jag skulle TESTA ha honom ensam (med 20 kastrerade tjurar i ahgen bredvid) och vilken SKILLNAD det är!

Han är väldigt harmonisk, inte alls lika skvättig och rusar aldrig runt i hagen, han brukar busa nu, springa runt med sin gran i munnen, kommer alltid när man ropar och har blivit en dröm att rida. Han tydde sig otorligt mycket till mig förr men nu låter han andra, tex. min pojkvän, min pappa och min pojkväns pappa hålla på med honom vilket han avskydde på förra stället.

Han var världens snällaste (mot människor) men är nu ännu snällare, glad och positiv, bråkar aldrig när man ska sadla och koncentrerar sig när man rider/tränar från marken. Han älskar de kastrerade tjurarna och kalvarna, han älskar att ha katten hos sig i stallet och verkar njuta av livet på ett helt annat sätt. Han rör inte en min när andra i byn kör snabbjobb med sina hästar eller när man rider förbi andra hästar som gnäggar åt honom.

OM jag skulle misstänke ens litegrann att han inte trivs eller att han är i behov av en hästkompis så skulle jag givetvis skaffa det då jag både har tid och pengar man anser att det är mer djurplågeri att låta en stackars ponny bli jagad tills den faller omkull, bli biten och sparkad i princip varje dag.

Vill gärna veta vad ni tänker om detta :):) (ursäktar om stavfel kan förekomma)
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Jag tycker det är helt rätt att ha honom enskild, om han är såpass aggressiv. Men att han saknar sällskap och vill få utlopp för lite socialt beteende verkar tydligt, iom att han tytt sig till dig såpass, och andra djur? Låter som en häst som behövt gå i flock från början, inte stå i egen hage bredvid.
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

(är ny här så jag hoppas jag svarar rätt) jag håller absolut med om att han skulle fått gå i en flock från början men han ansågs var "för värdefull" (tyvärr hade många seriöst satsande tränare denna uppfattning för tjugo år sedan). Helst vill jag ha honom på lösdrift med massor med andra hästar men nu är situationen som den är :-/ :-)

Han har inte blivit jobbig på något sätt eller bökig, fortfarande väluppfostrad men är snällare mot fler människor (som sagt, förr var det ett fåtal som fick vara i närheten av honom) och ang. De kastrerade tjurarna så brukar han busa när de busar, äta när de äter osv men han blir aldrig orolig när han inte ser dem och sådär:-)
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Hur funkar han att ha i en hage intill en annan häst? Tänker att det kanske är ett alternativ att ha två hästar men ha dem i separata hagar?
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Har ni testat att ha honom ihop med tjurarna? Finns en del som har det och det kanske kan ge honom lite möjlighet till socialt umgänge?
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Det låter helt klart som en häst som inte lärt sig hur man umgås med andra hästar från början. Han vet nog varken vad kroppsspråk eller ledarskap innebär. Fungerar han på samma vis med större hästar och små ponnier? Kanske kan du ta en äldre shettis på foder och se hur det fungerar. Ha hästarna i separata hagar till en början. Jag tror inte att det är någon mening med att ta en yngre häst, OM du nu ska ta in någon häst öht (då det gått så långt och han är så pass gammal) men en äldre, tryggare och lugnare ponny kan fungera.
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Kl

Om han verkar nöjd skulle jag inte ha dåligt samvete med tanke på hur han beter sig mot andra hästar och jag hade absolut INTE släppt in en ensam stackare till honom!

Däremot skulle det va intressant att veta hur han hade reagerat om man hade släppt in honom i en större befintlig hästflock i en stor hage? Tänker lite att då hade det blivit "alla mot en" och då hade det kanske inte varit så aktuellt för honom att attackera...? Kanske :)
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Låter som det bästa är att ha honom själv. Dock så tycker jag även som att det låter som att det är något som inte står helt rätt till hos hästen :( Men ja, bättre att han går själv än att han riskerar att skada sig själv eller andra hästar.
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Jag skulle också prova att ge sällskap i form av andra djurarter till honom. Mammas ardennerhästar går ihop med kalvar och får, beroende på årstid såklart då det ska lösa sig med ligghallar osv men i sommar lär de gå tillsammans hela bunten. Funkar kalasbra, fåren har insett sin plats i flocken (undantaget är den lite trögare baggen som lever i sin egen värld och älskar när hästarna biter på honom för det kliar så skönt) och flyttar sig när hästarna ber dem. Kalvarna har jag sämre koll på hur det går med.

Om han verkar glad åt kalvarna skulle jag ha valt att prova med ett ihopsläpp om möjlighet fanns.
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Det låter som om han helt enkelt trivs alldeles utmärkt att gå själv! Vet 2 häromkring som hade sina hästar helt ensam på sina egna gårdar. Den ena en godkänd arabhingst som blev 20 år gammal och fick tas bort pga kolik, superfin och jättehärlig häst, mådde alldeles utmärkt och ägaren umgicks med hästen minst 2 gånger per dag.

Den endra var en antingen kbl travarmärr eller nsvbrukssto som gick med en hel skock får. Gick alldeles utmärkt och hon mådde prima liv!

En annan kompis hade sin valack med en hel hög med kvigor och det gick fint. Han fick senare ett varmblodssto som kompis men hon avskydde kvigorna och sparkade av käken på en så den fick avlivas så det kanske inte heller är ett alternativ att släppa ihop dom.

På jobbet har vi just försökt släppt ihop en valack som blev kastrerad i höst, fungerade dock inte då han inte tog någon kontakt alls och stod utanför och såg inte alls lycklig ut. Hade 2 andra valackkompisar men nä, han ville inte. Nu står han ensam igen där han kan se andra hästar ibland, mycket nöjd häst :)
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Jag hade ju min märr ensam, hon var jättesnäll mot alla andra hästar men tröttnade snabbt på dom och hoppade ur hagen efter några dar. Staketet i hagen hon gick i när hon blev själv gick henne knappt till knäna och saknade el men aldrig att hon klev över det, lämnade jag grinden öppen så gick hon och skrotade nånstans i närheten eller också gick hon in i stallet och lyssnade på radion. :D
Stallet hade hon tillgång till dygnet runt och hon skötte sig själv när hon inte var med mig nånstans. Hon blev 25.

På höstarna när bonden tröskat så hände det att hon kutade över till grannen och retades med hennes hästar, svansen i vädret och baken nära staketet och sen ett dussin bocksprång när hon kåtat upp dom tillräckligt och sen som en kanonkula hem igen, skiiiitnöjd. :devil:
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Jag skulle inte trixa o testa en massa mer saker med den hästen , du känner ju hästen och ser att han mår bra , det är det viktiga.
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Tycker det låter som du hittat en bra lösning för din häst. Min ena har dålig koll på det där med flockliv och andra hästar. Hon är mest rädd för dem... Hon få nu gå med en häst som hon tycker om och det funkar kalas. I flock går hon undan och håller sig för sig själv. Det tycks helt enkelt stressa henne när de blir för många i hagen. Så ibland funkar inte drömmen om en häst i flock. (Min andra går i flock och trivs som fisken :) )
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Jag skulle aldrig släppa ihop honom med andra hästar nu. Han låter såpass aggressiv, att det känns som en stor risk för den andra hästens del. Hade han gått med andra hästar från början, hade det nog kunnat fungera, men nu är han 20år och beteendet är antagligen väl befäst. Trivs hästen som det är, finns ingen anledning att stressa honom genom att börja experimentera.
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Håller helt med ovanstående.

Det är mycket viktigare att lägga energi på att se till att hästar inte blir på detta sätt... (genom att de får umgås med andra hästar när de är små).
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Min hästapålle går ensam just nu.. I stallet där jag hade honom innan gick han i en trång lerig hage som bestod av stor del av berg, tillsammans med en hingstig valack som hela tiden trampade honom på fötterna. Så när vi flyttade hem min pojk nu för ett tag sedan så märkte man verkligen att han tyckte att det var skönt att vara ensam :) men självklart behöver han ha hästsällskap så det letar vi nu.

Men med det här så vill jag säga att vissa hästar kanske trivs att vara ensamma ibland, vissa behöver vara ensamma alltid, men i längden mår nog de mesta hästarna nog bäst av att ha sällskap av andra hästar :)
 
Sv: Åsikter om min ensamma häst ?

Din häst verkar ju må bäst själv så låt den vara själv med gott samvete. Den är så pass gammal och har sina egna vanor vid det här laget så den vet nog hur den vill ha det. Och om den blivit mera harmonisk så här så är det väl så den vill ha det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 420
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 422
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp