Åsikter om Prestige Paris!

Fashionistan

Trådstartare
Jag testade min stallkompis sadel idag och den låg så bra, är helt kär!
Sadeln är en Prestige Paris och hade den varit svart hade jag bett om att få köpa den, vet inte vilken vidd det var på den, vart står det?
Tror att det är en 17 tum men jag skulle väl egentligen behöva 17 ½ tror jag, har långa ben!

Tänkte väl först och främst leta efter en begagnad, men hittar jag inte det får det bli en ny, för den var verkligen underbar! :love:

Ni som äger eller har haft en, vad är era åsikter?

Sv: Åsikter om Prestige Paris!

Finns många beg. Prestige tillverkar inte halvstorlekar.
Jag vill ha mer close contact o mera stöd, men det är ju individuellt. Skulle passa mig för att ta en D, deras kalvskinn är ganska uselt tyvärr.

Fast jag upplever att jag fick jättemycket stöd och kom väldigt nära hästen! Okej, jag tänkte börja med en vanlig Paris.

Det där med sadlar är så olika från ryttare till ryttare och från häst till häst!

Jag är nästan säker på att sadeln är en 17 tum och jag satt jättebra i den, men jag har väldigt långa ben och blev lite osäker på om jag kanske borde ha en 18 istället? (Om dom nu inte gör halvstorlekar)

Sadeln är ju så nätt och lätt :love: att en storlek större kanske inte gör något för säkerhets skull, men vill ej heller att den blir för stor med tanke på att jag satt kanon i denna.

Vad tror du? (Jag är 175 cm lång)

Fast egentligen ska du inte behöva gå upp i sätesstorlek för att få kåpor som passar. Prestige gör väl sadlar med (extra) långa kåpor om det behövs? Har iaf sett många sådana i begagnatannonser.

Ja ha! :idea:

Att jag inte tänkte på det, smarta jag! ;)

För rumpan passade perfekt i sadeln :p:p:p men ibland kände jag nästan att knäna ville ut ur knästöden som förövrigt var fantastiska, placerade mig helt rätt över hästen! :love:
Men kan det bli fel med längre kåpor? Typ att dom blir för långa så att jag inte får stödet för knäna...?

(Förlåt men jag är så kär, helt manisk! :D)

Hur menar du med att kalvskinnet är uselt?

Jag har en Versailles i kalvskinn och jag är inte det minsta bekymrad över hur vida kalvskinnet kommer "stå distansen".
Har haft den i ett halvår så kan förstås inte uttala mig om den ur ett längre tidsperspektiv, men den ser som ny ut.
Rider en till två hästar om dagen med den och kan säga att den är ruskigt bekväm.

Sen kommer den ju garanterat se fulare ut med tiden än en i "vanligt" läder, men den sadelutprovare jag pratat med hävdar med bestämdhet att det inte är nåt fel på kalvskinn om man begriper hur man ska sköta det. Detta gällde Prestigesadlarna så väl som dyrare märken.

Du kan få vilka kåpor som helst om du köper en ny. Jag har normalkåpa på min 17" och bytte sadel för jag fick inte plats med mina ben. Jag tror att +2-kåpa (hur framskuren den är) är standard.

Jag har sett många av Prestiges D-sadlar som ser ut som riktiga vrak. Kanske har de blivit bättre. Versaillen är så pass ny på marknaden att det är svårt att säga nåt om den än tycker jag.

Hmm okej, för jag skulle vilja ha dom precis som dom är nu, men 5 cm till om man säger så! ;):D

Ps. Jag rider numer i en Antares istället som jag gillar ännu mer men Parisen hänger kvar den med.

Okej okej! För jag vill absolut inte att dom blir förstora, då klarar jag mig med standard som det är på den här sadeln! :laugh:

Hon gjorde en riktigt stor glädjebock idag och jag satt som gjuten, det var underbart! :love:

Tack så hemskt mycket för bra svar! :laugh:

Hur menar du med att kalvskinnet är uselt?

Kalvskinn är så himla mjuk att det slits betydligt fortare. Är samma med Amerigos kalvskinnssadlar-de slits mycket fortare. Men det märks egentligen mest när man har många hästar att rida och använder sadeln flitigt, har man bara en häst att rida kan man nog vara helt lugn och nöjd med en mjuk och fin sadel:).

Jag gissar att det är +2-kåpor på den du provat, det är vanligast. Jag har alltså mindre än så på min.

Ja ha ja, men dåså! :D

Nu är denna röd/brun och ägs av min stallkompis så den kan jag ändå inte ha men jag får låna den ett tag, och nu är jag på jakt efter en egen i svart! :love:

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 757
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Maoam
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en ny sadel efter sommaren och vet inte vilken jag vill ha. Ingen aning alls egentligen... Jag vet i alla fall...
Svar
6
· Visningar
1 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Bergsyra