Bukefalos 28 år!

Åsikter om upplägg!

T

Thundra

Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt emellan direkt från banan och skolad som gör att jag blir tveksam till hur jag ska lägga upp det.

Ägaren har bara varit intresserad av att hästen ska kunna galoppera i stort sett, och just detta sto är den enda hästen hon brytt sig i att lära flytt för skänkel. Hästen har "travartrav" och galoppen går i 120, så hon behöver definitivt få ridmuskler. F.ö så är hon väldigt hetsig och nervig, och kan bli förbannad när hon inte får som hon vill. Hon har blivit riden i några år ute i skogen (bara grusvägar) i alla gångarter, men ja, bara flängridning.

Sen något år tillbaka så har ägaren leasat ut hästen till en tjej som då ridit henne i skogen. Det har inte varit flängridning som med ägaren, men det har inte heller varit tal om att arbeta utan dom har mest haft kul ute i skogen tillsammans. Nu har tjejen inte riktigt tid för hästen och här kom då jag in i bilden. Hästen har definitivt kapacitet känner jag och hon som leasar vill väldigt gärna börja utbilda hästen så också hon kan få ut mer av sin ridning. Vi ska flytta till ett stall med ridhus nu till jul men just nu finns det bara tillgång till grusvägar.

(Nu blev det lång bakgrundshistoria här känner jag)

Jag hade tänkt lägga upp det i perioder. Och varje period ska sitta bra innan vi börjar på nästa.

I period 1 ska vi mest skritta och på ganska långa tyglar, öva rakriktning, halter och att skritta avspänt (inte trippa).
Hon ska också förstå ledande tygeltag och lyssna åtminstone någorlunda till vikthjälper.

Förutom det ska vi rida mycket off road så hon får lyfta på fötterna och söka sig nedåt framåt på ett naturligt sätt. Tror också det kommer hjälpa henne att förstå att man faktiskt inte alltid kan älga på hursomhelst.

När hon är lyhörd för hjälperna och skritten sitter så börjar vi med period 2.

Nu ska vi börja med traven och fattningar. Hon ska trava vid drivning från sätet och lätt tryck för skänkeln (INTE för att jag lättar 1 gram i sadeln).

Jag tänkte skritt till trav, trava några steg i nedsittning (skump skump) för att sedan minska stegen successivt till hon kan bryta av till en bra skritt. Eller tror ni det blir för jobbigt att minska steget?

När fattningarna är bra så kan vi trava lite mer och försöka få bra tempo och takt. När också det är bra så börjar vi med övergångar till skritt, till att börja med så skrittar vi också några steg sen, så länge det behövs tills hon lugnar ner sig. Målet är att vi ska kunna göra en övergång till skritt, inte övergång till grisepass-studsboll-skrittaktigt.

Hon ska även i trav ridas off road så hon får se sig för och inte springer iväg.
När hon också är lyhörd i traven tänkte jag gå vidare, även om hon kanske inte fått till traven. Det kommer ju ändå efterhand med musklerna.

Vi ska också göra lite ledarskapsövningar så hon kan lita på mig och se mig som hennes ledare. Hon är lite speciell och ganska bestämd så det är viktigt tycker jag.

I period 3 (vet dock inte om vi kanske gör den innan period 2 eller kanske efter period 4, det beror på hur det känns då) så ska vi börja med skänkelvikningar eller något liknande åtminstone. Så hon verkligen flyttar sig för sidförande skänkel och förstår vad jag menar.

I period 4 så börjar vi med galoppen.
Då tänkte jag först lära in "galopp" ute så hon förknippar "galopp" med att hon ska galoppera. Sen göra det där hon inte är van att galoppera.
När hon fattar vinken lägger jag till galoppskänkeln så även den förknippas med galopp. I början gör det såklart inget om den är stötig eller går fort. Men om hon förstår galoppskänkeln ordentligt kan man fixa det sen.

Och tja.. Självklart finns det massor av mer, men detta känns som grunderna. Och när detta sitter, när traven är fin och hon arbetar i korrekt form eller åtminstone är på väg kan vi börja med annat. Men ja, det är "min" första ridtravare. Så alla experter där ute, ge jättemycket konstruktiv kritik, tips på övningar och åsikter om hur jag lagt upp det så det blir så bra som möjligt :)
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Jag skulle inte gå från skritt till trav och sedan upp i galopp förrän.

1. Hästen jobbar i bra (om än inte helt korrekt) form i skritt.
2. Hästen lyssnar på sidoförande hjälper i skritten.

Jag fick hem en vallack 5 år som också var flängriden. Han kom till mig i april. I början skritta och trava jag endel för att känna på honom så att säga. När jag gjort det 3-4 ggr så började jag skolningen mer ordentligt och då i skritt.

Innan jag ens började öva övergång skritt till trav så kunde han i skritten. Sidförande, flytta rumpan eller framdelen beroende på vad jag ville. Han höll åtmisntone 95% av ridtiden en lång och låg form.

När jag lade in traven så hade jag jobbat på formen i trav från backen först via tömkörning på volt. Sedan börja vi med övergångar och då i princip bara övergångarna så inga långa travsträckor. Efter hand som han gick bättre ökade vi på travsträckorna. Nu efter ett drygt halvår har vi kommit till att börja på galopperna. Jobbar mest från marken med den biten fortfarande eftersom han blir så otroligt lång i galoppen.

Nu har min häst varit väldigt lättlärd och fattat vad jag vill bara efter ett par försök så därför har vi kunnat gå så här fort fram.
Min gamla travarvallack honom hade jag i drygt 1 år innan vi ens började tänka på att galoppera.

Så mitt råd är väl att ta det lungt och ge hästen tid. Lyssna av hästen och backa om du märker att hästen inte fattar, orkar eller något sådant
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Att utbilda en fd travare är inte helt lätt. Hästen ska ju bygga om sin kropp och lära sig bära upp sin ryttare istället för att enbart skjuta på. Låt det ta tid. Gå inte vidare förrän du är säker på att hästen förstår och rörelsemönstret är befäst. Det är oftast väldigt lätt att de faller tillbaka till att använda kroppen som en körhäst. (för det rörelsemönstret är ju befäst sedan länge) Jobba mycket i skritt så hästen förstår hur den ska använda sin kropp. Innan den kan använda kroppen rätt i skritt är det ingen ide att börja med traven. Ta det bit för bit. Jobba i korta sekvenser så att hästen inte blir trött i huvudet. Det är alltid svårare för hästen att lära om än att lära helt nytt. Var lyhörd för hästen. Ta helst hjälp av tränare.
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Tack! Det jag tycker är lite svårt är att veta vad som man inte behöver öva så mycket på och vad som är viktigt att det verkligen sitter när hästen förstår lite av ditt och datt. Men jag antar att det kommer man väl känna.

Hon har ju delvis ridmuskler eftersom hon blivit riden flera år, men det är liksom blandat bär och dragmuskler.

Så jag hade rätt i att även börja med skänkelvikning innan traven?

Självklart ska vi ta hjälp av tränare, men jag tänkte börja redan nu ute i skogen. Dit vi ska flytta finns en kvinna som har jättemycket erfarenhet och sånt av ridtravare så det ser jag fram emot :)

Sen, hon tuffar gärna iväg när hon fått upp ångan. Har ni några tips förutom att rida off-road så hon fattar att allt inte behöver gå i 120?
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Det blir bättre när du tränat mera. När signalerna mellan dig och hästen går fram kommer ni att kommunicera bättre och då blir det lättare för dig att säga att ni ska ta det lite lugnare.
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Okej :)
Jag tänkte också på nu när jag börjat "utbilda" henne, ska man hålla sig till att öva i skritt 20-30 min och sen avbryta eller kan man jobba och sen kravlöst rejsa lite i skogen, för det är något hon tycker är väldigt kul.
Bryter det ner det man bygger upp eller får det henne att förknippa jobb med att sedan få ha lite kul?
 
Sv: Åsikter om upplägg!


Jag rider en ridtravare nu som jag hjälpt till med i ca 4 månader. Han kunde inte heller speciellt mycket i början.. han hade mest varit ute och luffsat i skogen till å från i några år efter tiden. mest i skritt å trav, nån galopp ibland.

När jag började rida han var han tjock och hade inte så bra kondis. Jag red i början mest i skogen och lite senare började jag rida på en ridbana 1 gång i veckan kanske. Det jag fokuserade på från början var att han skulle lyssna på förhållningar och gå i det tempo som jag vill han låg på ganska mycket i både skritt och trav. Jag skrittade mycket i början, men travade även en del oxo då han var riden lite innan. Jag tycker att det viktigaste med en häst som ligger på och är het är att den ska lyssna på förhållningar och framåtdrivande hjälper, sen kan man börja tänka på formen.

efter ett tag när han förstod vad jag menad så visade jag honom vägen ner till en låg och avslappnande form. Han trivdes bra i den och nu har han inga problem med att vara låg och avslappnad. Kan rida han i högre form i några steg ibland, man känner att han blir starkare och starkare hela tiden...:)
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Okej :)
Jag tänkte också på nu när jag börjat "utbilda" henne, ska man hålla sig till att öva i skritt 20-30 min och sen avbryta eller kan man jobba och sen kravlöst rejsa lite i skogen, för det är något hon tycker är väldigt kul.
Bryter det ner det man bygger upp eller får det henne att förknippa jobb med att sedan få ha lite kul?

Jag personligen skulle inte låta hästen rejsa kravlöst i skogen om hon redan är allt för hetsig, vad jag har förståt så vill du att hon ska bli lugnare och inte rusa fram i ful fart? Ta det när hon väl lyssnar på dina förhållningar och du vet att hon inte blir allt för upp jagad.

I början skulle jag tycka att max 30 min räker du vill inte tråka ut henne och glöm inte att variera så du inte sliter på samma saker hela tiden då kommer hon tröttna.

Med galoppen sen när du väl ska börja, ha inte för brotom, få henne att gå i form i trav och när du känner att hon slappnar av och lyssnar på dig gör du galoppskänkel och rusar hon bara fram så börjar du om från början, till sist kommer hon förstå vad du vill och nöj dig bara med ett par steg i taget och beröm mkt!
Denna metod lärde jag mig av en jätte bra dressyr ryttare och det har gjort jätte mkt för min travare när det gäller galoppen, han rusar inte bara in i galoppen utan kan ta den stillastående.

Hoppas det kommer gå bra för er :bump:
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Det går faktiskt jättebra! Mycket av hennes hetsiga och nippriga sätt har fallit bort sen vi flyttade henne och hon är mycket lättare att arbeta! Ägaren är ute ofta i skogen men jag brukar longera, låta henne springa lös i ridhuset, öva lite cavaletti och lydnad :)
 
Sv: Åsikter om upplägg!

det låter ju jätte bra...:) Själv har man inte kunnat rida på ett tag då det är mycket i skolan smat trasiga bilar.... suck... det är så roligt att just jobba med ridtravare tycker jag, man får så mycket glädje över alla framsteg de gör...:)
 
Sv: Åsikter om upplägg!

Ja samma här, har inte haft lust eller ork helt enkelt.
Skolan tar upp större delen av all ledig tid, och jag får inget dagsljus alls.

Men jag släpade mig dit i måndags och höll lektion för fodervärden och hon bar upp sig verkligen jättefint, hetsade inte alls och anpassade steglängden jättefint över cavalettin och jag vart sååååå stolt :love:

Så nu är jag pepp igen, ska dit på fredag och söndag :)
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 571
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
923
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 544
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp