kamomillo

Trådstartare
Finns det någon här, som vet något om åsnor :confused:

Alltså, vad ska dom äta, hur mycket?
Har man en vanlig sadel på dom?
Har man bett i munnen, alltså ser åsnans mun ut på samma sätt som hästens?
Kan man köra en åsna?

Det och en massa annat skulle jag vilja ha svar på...
Känner nämligen en familj som har en åsna, och jag har upptäckt att dom inte vet så mycket om sitt husddjur.. :crazy:

Snälla hjälp mej att hjälpa dom!

* Jenny *
 
De ska äta hö + lite, lite havre. Inget annat.
Nja, en s.k stocksaddle är nog det som passar bäst.
Ja, man har bett i munnen.
Ja, man kan köra en åsna.
 
Tack för svaret!
Var får man tag på ett så litet bett som till en åsna?
Denna åsna som jag träffat är inte stor, ca en meter skulle jag tro, finns det så små stocksaddle :confused:

Hur mycket orkar en åsna dra/bära??

Hur kör man in en åsna?
Det klassiska, som man ser i Bamses värld, en morot på en pinne framför ;) * Skämt*
Jag funderar också på vad man använder för utrustning när man kör...

Finns det någon "åsne sida" på nätet??? hemsida eller så??

Tycker lite synd om åsnan, eftersom ingen vet riktigt hur den ska skötas.. men jag tycker inte att det går någon nöd på den, han går med en massa hundar och tror nog att han är hund snart.
Å, mat får han förståss!

tack för hjälpen!

* Jenny *
 
Jag vet inte var man får tag på det, man får väl köpa bett ämnade för shettisar.
Nej, stocksaddles är för stora åsnor. Eftersom det är en liten åsna så passar en sadel i storlek shettis bra.
En liten åsna som du pratar om orkar max 50 kg på ryggen.
Du kör in dem på samma sätt som du kör i hästar och du använder samma utrustning.
En åsna ska självklart gå tillsammans med en annan åsna.
 
Hoppsan! bara 50 kg... då kanske det blev synd om åsnan i allafall... Nä skämt å sido. det är deras barn som ska rida, och dom väger inte ens 50 kg tillsammans.

Åsnan hade en kompis, men den dog bara knall och fall i våras, och ingen kan räkna ut vad som kunde varit felet.
Så nu är han själv, med 40-50 draghundar. :crazy:

Men det klart att han skulle behöva en kompis!!! det har både jag och veterinären sagt massor av gånger...

Tack för hjälpen, nu kanske jag kan tipsa dom om lite utrustning i allafall.

* Jenny *
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 077
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 942
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp