Bukefalos 28 år!

Aspbark maskdödande?

Puppan

Trådstartare
Har bara för mig att jag läst någonstans att aspbark skulle fungera som naturligt avmaskningsmedel.
Har jag drömt eller stämmer det?
Och OM det stämmer, är det någon som konstaterat att deras hästar fått mindre mask i magen när de haft aspar i hagen som de gnagt barken på?
 
Sv: Aspbark maskdödande?

Det stämmer så bra så. Vet ett stort ponnystuteri som aldrig har avmaskat sina utan bara gett dom asp och vitlök och dom har ingen mask.
 
Sv: Aspbark maskdödande?

Det stämmer så bra så. Vet ett stort ponnystuteri som aldrig har avmaskat sina utan bara gett dom asp och vitlök och dom har ingen mask.

Det kan inte vara så att de har rena marker = ingen smitta, och därför ingen mask... Jag vet stall där de inte avmaskar, inte har någon mask (bevisat med regelbundna träckprov) där hästarna INTE äter asp. Dessutom, VILKA maskar påverkar aspen?

Jag tycker: ge gärna asp som förebyggande, men lita inte på det som avmaskande om man har smitta. Kolla med träckprov om avmaskning behövs.
 
Sv: Aspbark maskdödande?

Apropå det, någonstans har jag sett en länk eller annons till ett företag som säljer örter i parasitförebyggande syfte.
 
Sv: Aspbark maskdödande?

Forskning på Wångens hästar visade att aspbark och vitlök INTE hade någon effekt på mask trots att stora mängder gavs.
 
Sv: Aspbark maskdödande?

Jag ska förtydliga hannas svar litegrann, då jag var på samma föreläsning som hon....

En hippolog gjorde en studie av just detta som fördjupningssarbete. De använde sig av Wångens hästar som alla finns i samma miljö. Träckprov gjordes på alla som var med i försöket innan de började. De fodrade med stora mängder aspbark till en grupp och vitlök till en annan grupp, eftersom de som säljer detta påstått att det skulle ha effekt mot inälvsparasiter. Det fanns också en kontrollgrupp med hästar som inte fick något alls.
Efter en viss tid (ett par veckor, vill jag minnas) så togs nya träckprov på samtliga de hästar som var med i studien. Och i alla tre grupperna (dvs både de som fått vitlök, aspbark och inget alls) hade äggförekomsten i träcken ÖKAT!
Efter försöket avmaskades hästarna med Equimax och träckprov efter DET visade på nära NOLL i äggförekomst!

Av detta försök kan man dra slutsatsen att varken aspbark eller vitlök har någon som helst effekt på inälvsparasiter hos hästar!

(letade på hippocampus, men kunde inte hitta detta arbete här. det redovisades för deltagarna på hippocampusdagarna, som var denna veckan!)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 382
Senast: aglaonema
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: hundtant
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
175
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 359
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp