aglaonema

Trådstartare
Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får stora hårlösa fläckar i pälsen. Har läst att löss försvinner till sommaren stämmer detta? Bör hästen behandlas av veterinär och hela stallet saneras? Aldrig varit med om detta förr under alla år jag haft häst.
 
Lössen försvinner inte per automatik till sommaren, om hästen har dem finns de kvar. Av någon anledning är det dock oftast under vinter/vår som de blir symptomatiska.

Ultrashield är verksamt mot löss, behandla hästarna med detta och sanera borstar, täcken och stall så gott det går.
 
vi har haft pälsätare. Behandlade alla hästar i samma hage med Zitch 2gånger med 2v mellanrum och de blev bra direkt.
Hade aldrig väntat till sommaren. De kliar massor, stackarna. Prata med din veterinär! Zitch är receptbelagt.
 
Lössen försvinner inte per automatik till sommaren, om hästen har dem finns de kvar. Av någon anledning är det dock oftast under vinter/vår som de blir symptomatiska.

Ultrashield är verksamt mot löss, behandla hästarna med detta och sanera borstar, täcken och stall så gott det går.
Du menar den svarta sprayflaskan mot insekter? Frågan är väl om man ska ringa veterinären eller försöka behandla själv. Blir ju såklart dyrare med veterinär om dom vill komma och se hästen för att skriva ut något.
 
Du menar den svarta sprayflaskan mot insekter? Frågan är väl om man ska ringa veterinären eller försöka behandla själv. Blir ju såklart dyrare med veterinär om dom vill komma och se hästen för att skriva ut något.
Min granne hämtade hem sin unghingst och upptäckte löss. Hon badade hästen med något schampo och lössen försvann. Jag hade ringt veterinären och rådgjort. De brukar vara hjälpsamma.
 
Du menar den svarta sprayflaskan mot insekter? Frågan är väl om man ska ringa veterinären eller försöka behandla själv. Blir ju såklart dyrare med veterinär om dom vill komma och se hästen för att skriva ut något.
Jag fick löss på en unghäst, vet upptäckte det vid sövd kastration. Vi blev rekommenderade behandling med ultrashield, funkade bra! Sprayade alla hästarna.
 
Jag fick löss på en unghäst, vet upptäckte det vid sövd kastration. Vi blev rekommenderade behandling med ultrashield, funkade bra! Sprayade alla hästarna.
Hur mycket ultrashield kan tänkas behövas för att behandla 3 hästar, 2 shettisar plus 1 stor häst? Räcker 1 flaska, har ganska långt för att åka och köpa? Sanerade ni även utrustning, boxar? Bara 1 av dom små hästarna som har lössen.
 
Hur mycket ultrashield kan tänkas behövas för att behandla 3 hästar, 2 shettisar plus 1 stor häst? Räcker 1 flaska, har ganska långt för att åka och köpa? Sanerade ni även utrustning, boxar? Bara 1 av dom små hästarna som har lössen.
Vi sanerade bara unghästens box med virkon, (inget vet sa något om), han stod i den ensamma box vi har i ena änden av stallet och använder som karantänsboende för nya hästar. Jag skulle tro ni klarar er på en flaska, den räcker rätt långt. (däremot hade jag nog klippt den aktuella hästen om den har mycket päls, vår hade väldigt kort och tunn päls.
 
Ring och rådfråga veterinären de flesta kan ge råd över telefon.

Vi hade förr en ponny som fick löss varje vinter trotts aggressiv idag ej godkänd behandling. Troligtvis fanns det löss kvar någon stans som klarade sommartvätten av stallet, vintern hon bytte box kom de aldrig.
 
Hur mycket ultrashield kan tänkas behövas för att behandla 3 hästar, 2 shettisar plus 1 stor häst? Räcker 1 flaska, har ganska långt för att åka och köpa? Sanerade ni även utrustning, boxar? Bara 1 av dom små hästarna som har lössen.
Ring och rådfråga veterinär istället för att börja behandla själv. Det kan löna sig i längden.
 
Du menar den svarta sprayflaskan mot insekter? Frågan är väl om man ska ringa veterinären eller försöka behandla själv. Blir ju såklart dyrare med veterinär om dom vill komma och se hästen för att skriva ut något.
Ring och rådfråga din veterinär! Ultrashield är också dyrt om du inte blir av med dem.
 
Det är mycket billigare med zitch än ultrashield. Det behöver du dock recept för. Så kontakta veterinär - det finns dessvärre andra anledningar än löss till att de kan klia sig. Har du sett löss eller ägg?
 
Gå in på sva och läs, där finns utförlig information.
Återkommer problemet är det vettigt att kontakta veterinär då bakomliggande sjukdom ökar risken för lusangrepp.
 
Det är mycket billigare med zitch än ultrashield. Det behöver du dock recept för. Så kontakta veterinär - det finns dessvärre andra anledningar än löss till att de kan klia sig. Har du sett löss eller ägg?
Nä har jag inte men hästen får fläckar stora och hårlösa och brukar normalt inte tappa päls pga kliande trots att hon annars kliar sig en del. Har börjat spraya på medel så får se om det hjälper. Hon har mest hårlösa fläckar framme vid bogen och bredvid svansen också en del mitt på kroppen ser för jäkligt ut. Blir veterinär nästa vecka om det inte blir bättre.
 
Nä har jag inte men hästen får fläckar stora och hårlösa och brukar normalt inte tappa päls pga kliande trots att hon annars kliar sig en del. Har börjat spraya på medel så får se om det hjälper. Hon har mest hårlösa fläckar framme vid bogen och bredvid svansen också en del mitt på kroppen ser för jäkligt ut. Blir veterinär nästa vecka om det inte blir bättre.
Jag har en allergisk häst. Som kliar just hårlösa fläckar. Bakom armbågen och mellan frambenen tex. Inte alls hela kroppen eller något.
Bild på ett dagsfärskt exempel

Så har du inte sett ohyra är mitt tips absolut att kontakta vet. Hoppas ni får bukt med det!
PXL_20240403_155659437.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Livi
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 505
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp