Jag kan ju berätta att det är inte alla veterinärer som klarar att ställa rätt diagnos heller men mycket pengar ska dom minsann ha kanske därför man prövar om det går att själv behandla mindre akuta problem.
Hexocil är en bra grej att börja med. Klipp hästen först dock så det blir ordentligt gjort. Det är april nu och även om det säkert kan vara en köldtäppa kvar så klarar sig hästen med ett täcke om ni nu inte bor längst upp mot ryssland.

Sedan - jag förstår att veterinär är dyrt och att det tar emot att ta ut den, så är det nog för oss alla, men det är på inget sätt ok att ha häst om man inte ens har råd att ta ut veterinär när hästen behöver det, eller lägga pengar på behandling eller klippa om den behöver det och man inte har klippmaskin själv. Det hoppas jag verkligen vi är överens om, den här hästen behöver troligen både veterinär och därefter en klippning för att bli av med plågan vilket det är när man kliar sig tokig.
 
Jag skulle konsultera en annan veterinär om det var svaret du fick..

Men nej det är inte farligt att tvätta med händerna :)

Har du inget rinnande vatten skulle jag starkt rekommendera att klippa hästen innan. Hexocil ska löddras in så det kommer ner på huden, verka 10 minuter och sen sköljas av. Och med så mycket päls kommer det gå åt massor med hinkar att få bort allt schampoo
Jag har kontaktat veterinär och det duger inte heller uppenbarligen. Vet inte vad mer man kan göra. Veterinären skriver inte ut något innan hästen blivit tvättad ett par gånger var vad hon ju tyckte då jag talade med henne.
 
Bra du har kontaktat veterinär. I vissa fall måste även de gissa

Plasthandskar (diskhandskar finns i alla matvarubutiker) så kommer det inte på händerna.
Håller tummarna att det hjälper!
 
Tycker absolut man kan börja med rakning och hexociltvätt innan veterinärbesök. Det brukar va steg 1 vid hudinfektioner om det inte är ohyra (och tveksamt om det är löss när det bara är på rumpan och du inte har sett några)
Så här års är det inte helt ovanligt att huden blir väl varm o fuktig under pälsen och blir kliig, då är klippning och tvätt bästa behandling.
Är det bara på rumpan så kan det även va springmask, passa på o ta träckprov inkl tejpprov för springmask, det är ju ändå dags nu.
 
Enligt veterinären har hästen inte löss om det inte kommit en ny häst till stallet eller liknande. Hon sa den troligen har svamp och ska tvättas med hexocil 2 gånger med 3-4 dagars mellanrum. Om det inte hjälper skulle hon komma och skriva ut nåt starkare. Men nu kom jag på en sån sak är det farligt att tvätta hästen med händerna då jag sprayade ultrashield för nån dag sen, man skulle ju inte få den på händerna? Jag har ingen vattenslang eller nåt utan måste bära vatten inifrån.
Helt orimligt svar av veterinären gällande att det krävs en ny häst för att få löss.
Det smittar även via utrustning och kläder och kan komma in med en ovetande besökare, hovslagare, lånad utrustning, inköpt begagnad utrustning osv till vilken häst som helst i stallet.
Men Hexocil är bra mot vissa saker, hoppas det hjälper
Håller med andra om att det är mycket lättare att bli av med om man har möjlighet att klippa hästen först.
Men rengör maskinen noga innan den används på annan häst bara.

Det är inte möjligt att få z-itch utskrivet om det inte skulle funka? Det är smidigare än att spraya ultrashield tycker jag.
 
Helt orimligt svar av veterinären gällande att det krävs en ny häst för att få löss.
Det smittar även via utrustning och kläder och kan komma in med en ovetande besökare, hovslagare, lånad utrustning, inköpt begagnad utrustning osv till vilken häst som helst i stallet.
Men Hexocil är bra mot vissa saker, hoppas det hjälper
Håller med andra om att det är mycket lättare att bli av med om man har möjlighet att klippa hästen först.
Men rengör maskinen noga innan den används på annan häst bara.

Det är inte möjligt att få z-itch utskrivet om det inte skulle funka? Det är smidigare än att spraya ultrashield tycker jag.
försökte få ur min veterinär vart sjutton våra isolerade hästar kunde fått det ifrån 😂 3 av 4 födda på gården och den 4e bott där sen det byggdes. Precis som du skriver. Det kommer in andra vägar än nya hästar!

Kl
Huvudsaken är veterinärkontakt! Hoppas ni får rätt hjälp.
 
Jag har kontaktat veterinär och det duger inte heller uppenbarligen. Vet inte vad mer man kan göra. Veterinären skriver inte ut något innan hästen blivit tvättad ett par gånger var vad hon ju tyckte då jag talade med henne.
Det är inget alls fel på rådet. Men det går inte diagnosticera svamp via telefon, samt att det inte är ett krav med ny häst i närtid för löss på vårvinter. Så sa veterinären så är denne inte så insatt och därför skulle jag om tvätt (och rakning) inte hjälper välja en annan veterinär som får komma ut.
 
Det är inget alls fel på rådet. Men det går inte diagnosticera svamp via telefon, samt att det inte är ett krav med ny häst i närtid för löss på vårvinter. Så sa veterinären så är denne inte så insatt och därför skulle jag om tvätt (och rakning) inte hjälper välja en annan veterinär som får komma ut.
Fast vad ska veterinären göra då? Om hon kommer ut och inte hittar några löss. Antar att svampinfektion var en gissning. Min erfarenhet är att distriktsveterinärer alltid har begränsad kunskap och möjlighet att hjälpa djur.
 
Fast vad ska veterinären göra då? Om hon kommer ut och inte hittar några löss. Antar att svampinfektion var en gissning. Min erfarenhet är att distriktsveterinärer alltid har begränsad kunskap och möjlighet att hjälpa djur.
Börja du med hexocil, det är ett bra råd. Klipp hästen så du får ner det i huden bara. Det veterinären gör är givetvis att ta hudprover om det behövs och den inte ser direkt vad det handlar om.
 
Fast vad ska veterinären göra då? Om hon kommer ut och inte hittar några löss. Antar att svampinfektion var en gissning. Min erfarenhet är att distriktsveterinärer alltid har begränsad kunskap och möjlighet att hjälpa djur.
Om inte tvätt och rakning hjälper så kan man ta prover för att få rätsida på vad det är. Man kan ta hudprov, blodprov, skrapprov, träckprov mm.
Men jag håller tummarna att tvätten räcker!

Det kan säkert skilja över landet men har och även där jag bodde förut är Distriktsveterinärerna faktiskt riktigt kunniga på häst :)
 
Om inte tvätt och rakning hjälper så kan man ta prover för att få rätsida på vad det är. Man kan ta hudprov, blodprov, skrapprov, träckprov mm.
Men jag håller tummarna att tvätten räcker!

Det kan säkert skilja över landet men har och även där jag bodde förut är Distriktsveterinärerna faktiskt riktigt kunniga på häst :)
Samma här där jag bor. Finns ett några väldigt duktiga och engagerade inom häst här 😀.

Men det kan säkert variera hur bra de är på en viss djurart beroende storlek på station och vilka djurslag som dominerar inom upptagningsområdet.
 
Om inte tvätt och rakning hjälper så kan man ta prover för att få rätsida på vad det är. Man kan ta hudprov, blodprov, skrapprov, träckprov mm.
Men jag håller tummarna att tvätten räcker!

Det kan säkert skilja över landet men har och även där jag bodde förut är Distriktsveterinärerna faktiskt riktigt kunniga på häst :)
Samma här! Helt fantastiskt duktiga!
 
Efter 2 tvättar med hexocil tycker jag inte hästen kliar sig mot väggar etc. Hon kliar sig nu med tänderna på sidorna, frambenen, mellan frambenen en del så helt bra av hexocil blev det inte tyvärr.
 
Efter 2 tvättar med hexocil tycker jag inte hästen kliar sig mot väggar etc. Hon kliar sig nu med tänderna på sidorna, frambenen, mellan frambenen en del så helt bra av hexocil blev det inte tyvärr.
Vad synd det inte räckte. Men förhoppningsvis kan veterinär efter undersökning skriva ut kortison (lokal eller allmän) så att hon får lindring.
 
Hur ges kortison? Hur är det med kortison och fångrisk? Har en i fetaste laget shetlandsponny som borde banta.
Man kan ge i injektion, via munnen eller utvärtes. Med en tjock ponny och gräs coming up vill man undvika ge oralt eller med spruta på grund av just det du nämner med risk för fång. Men det finns även kortison i sprayform som man kan spraya på där hästen kliar sig. Det är inte alls samma risk med det.

Du skulle även förutom kortison kunna diskutera antihistamin med veterinären. Det hindrar den allergiska reaktionen om det är allergi. Dock så de studier som gjorts på häst har visat olika resultat, och samma sak ute i verkligheten. Vissa hästar fungerar det rent magiskt på, andra inte alls. Det är dock helt riskfritt att prova, och ingen risk för fång eller liknande. Det går att köpa receptfritt men det är enklare få på recept för då kan veterinären skriva ut i 100 pack.

Dock skulle jag inte vilja ge "bara" antihistamin i det läge du beskriver utan bryta klådan först (med tex kortison) och sen förhoppningsvis hindra att den kommer tillbaka om det är pga allergi, genom antihistamin.
 
Hon hade kliat sig så hon blivit knottrig i huden och metacam är ju nån värkmedicin. Det var så att den här kalla vintern kunde ha något att göra med att hästen kliar sig och det fanns inga löss och det vore konstigt också med löss då inga andra hästar kommit till stallet på många år. Forsatt tvätt med hexocil. Man får ju hoppas problemen upphör då vinterpälsen är borta.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Livi
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 506
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp