🙂
 

Bifogade filer

  • IMG_5162.jpeg
    IMG_5162.jpeg
    452,7 KB · Visningar: 73
Nu har jag sprayat medel 3 dagar nu står hästen i hagen och stampar med ett bakben då hon äter, kliar nog ännu i alla fall.
 
Klipp hästen, löss ser man med blotta ögat (sitter även ofta i mankammen så där kan man bena håret och samtidigt lysa med ficklampa för att se dem) men så klart svårt om hästen ser ut som en grizzlybjörn, däremot måste den vara bra utsatt om det ser ut så där, vi har haft hästar som varit utsatta för både löss och pälsätare men de har inte sett ut sådär. Vi hade en ponny på tillridning som kliade sig precis sådär dock, han hade fullt med springmask (ungponny), så pass att man såg masken i träcken, han kliade bara rumpan då så kliar sig din på andra ställen är det ju inte det. Annars tänker jag svampsjukdom eller någon form av skabb, men jag tycker nog en veterinär ska titta på det där ändå.
 
Jag har letat i manen och överallt men kan inte hitta något löss kanske borde prova förstoringsglas. Hästen har alltid kliat sig mycket men då runt juvret aldrig på det här sättet så hon blir hårlös överallt. Ska se om det medel hon fått på sig hjälper eller om det blir veterinär annars är det ju snart dax också för avmaskning brukar ju bli i maj. För övrigt har hon kanske inte världens bästa päls mycket mjäll har hon.
 
Jag har letat i manen och överallt men kan inte hitta något löss kanske borde prova förstoringsglas. Hästen har alltid kliat sig mycket men då runt juvret aldrig på det här sättet så hon blir hårlös överallt. Ska se om det medel hon fått på sig hjälper eller om det blir veterinär annars är det ju snart dax också för avmaskning brukar ju bli i maj. För övrigt har hon kanske inte världens bästa päls mycket mjäll har hon.
Så du tänker att hästen ska gå med klåda ändå till maj? Har du ens ringt och pratat med veterinären?
 
Nu har jag sprayat medel 3 dagar nu står hästen i hagen och stampar med ett bakben då hon äter, kliar nog ännu i alla fall.
Dags att ringa veterinär då!

Min allergiska kliar sig även på exakt samma ställe på bakdelen som din. Ser dock inte lika illa ut pga kortare päls.
 
Dags att ringa veterinär då!

Min allergiska kliar sig även på exakt samma ställe på bakdelen som din. Ser dock inte lika illa ut pga kortare päls.
Min gissning är nog ändå att den har någon form av kryp i pälsen skulle den i vuxen ålder få någon form av allergi, äter bara hö eller få eksem när det inte finns varken sol eller flugor. Kan ju höra med veterinär nästa vecka. Ikväll kliade hon sig dock inget.
 
Min gissning är nog ändå att den har någon form av kryp i pälsen skulle den i vuxen ålder få någon form av allergi, äter bara hö eller få eksem när det inte finns varken sol eller flugor. Kan ju höra med veterinär nästa vecka. Ikväll kliade hon sig dock inget.
Det är inte svårt att se lössen och/eller ägg, hittar du inget är det troligtvis någon annan orsak.
 
Min gissning är nog ändå att den har någon form av kryp i pälsen skulle den i vuxen ålder få någon form av allergi, äter bara hö eller få eksem när det inte finns varken sol eller flugor. Kan ju höra med veterinär nästa vecka. Ikväll kliade hon sig dock inget.
Fast löss syns. Pälsätare kan vara svårare att se.

Jag säger inte din häst har allergi, utan att det finns annat än löss som kan göra att de kliar. Dvs det är läge för veterinär. Tyvärr kan allergi komma när som helst, och hela miljön är full med allergener. De kan vara allergisk mot både hö, strö, kvalster, damm, pollen (det är trädpollen nu) osv. Så det går inte att utesluta t ex allergi bara pga av vad djuret äter eller hur gammalt det är

Men själva grejen är inte att påstå si eller så är felet på din häst utan förklara att det är dags för veterinär för att få reda på varför den kliar så den kan få hjälp. Det är plågsamt för en häst att klia sig så den blir pälslös och man behöver agera fort.

Jättebra den inte kliat idag vad du sett, tyvärr kan de klia ganska illa när man inte ser med. Och du skrev väl den slutat klia sig redan när du startade tråden, kliade den sig igen sen - dvs det går lite upp och ner?
 
Oj, vilka stora fläckar! Det där kan inte ha kommit över en natt. Har du inte haft kontakt med veterinär innan om detta? Det måste ju ha hållit på ett tag?

För ca 25 år sedan var det en riktigt gammal ponny i dåligt skick som stod i boxen bredvid min 2-åring som såg ut sådär. Den kliade sig ständigt, men ägaren ville inte kontakta veterinär. Efter några månader smittades min unghäst och veterinären konstaterade ringorm. Jag fick medel utskrivet av veterinär och behandlade unghästen. Påtalade detta för ponnyägaren, som hävdade att ponnyn ABSOLUT INTE hade ringorm! När ägaren till ponnyn inte såg behandlade jag även ponnyn och tvättade och sanerade ponnyns box. (Det var så dåligt ljus i stallet så ägaren märkte inte att det blev renare på kliställena.) Det märktes en snabb förbättring på ponnyn när den fick behandling. Ponnyns fläckar försvann och den slutade klia sig, men det krävdes några behandlingar eftersom det gått så långt. Så småningom växte pälsen ut på ponnyn igen. Ägaren var nöjd över att det försvann av sig själv, och noterade nöjt att det minsann inte var något som behövde veterinärvård. :angel:
 
Jag kan ju berätta att det är inte alla veterinärer som klarar att ställa rätt diagnos heller men mycket pengar ska dom minsann ha kanske därför man prövar om det går att själv behandla mindre akuta problem.
 
Enligt veterinären har hästen inte löss om det inte kommit en ny häst till stallet eller liknande. Hon sa den troligen har svamp och ska tvättas med hexocil 2 gånger med 3-4 dagars mellanrum. Om det inte hjälper skulle hon komma och skriva ut nåt starkare. Men nu kom jag på en sån sak är det farligt att tvätta hästen med händerna då jag sprayade ultrashield för nån dag sen, man skulle ju inte få den på händerna? Jag har ingen vattenslang eller nåt utan måste bära vatten inifrån.
 
Enligt veterinären har hästen inte löss om det inte kommit en ny häst till stallet eller liknande. Hon sa den troligen har svamp och ska tvättas med hexocil 2 gånger med 3-4 dagars mellanrum. Om det inte hjälper skulle hon komma och skriva ut nåt starkare. Men nu kom jag på en sån sak är det farligt att tvätta hästen med händerna då jag sprayade ultrashield för nån dag sen, man skulle ju inte få den på händerna? Jag har ingen vattenslang eller nåt utan måste bära vatten inifrån.
Jag skulle konsultera en annan veterinär om det var svaret du fick..

Men nej det är inte farligt att tvätta med händerna :)

Har du inget rinnande vatten skulle jag starkt rekommendera att klippa hästen innan. Hexocil ska löddras in så det kommer ner på huden, verka 10 minuter och sen sköljas av. Och med så mycket päls kommer det gå åt massor med hinkar att få bort allt schampoo
 
Enligt veterinären har hästen inte löss om det inte kommit en ny häst till stallet eller liknande. Hon sa den troligen har svamp och ska tvättas med hexocil 2 gånger med 3-4 dagars mellanrum. Om det inte hjälper skulle hon komma och skriva ut nåt starkare. Men nu kom jag på en sån sak är det farligt att tvätta hästen med händerna då jag sprayade ultrashield för nån dag sen, man skulle ju inte få den på händerna? Jag har ingen vattenslang eller nåt utan måste bära vatten inifrån.
Har veterinären sett hästen?
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Livi
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 505
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp