Återköp utav häst?

K

kolema

Sålde för 3 veckor sen en häst som både enligt mig och en fullständig vetbes var fullständigt frisk. Nu vill den nya ägaren att köpet skall upphävas pga hästen har fått eksem i manen, något hon aldrig under de nästan 2 åren som jag hade henne haft. Den nya ägarens vet säger detta att hästen har eksem och knottallergi trots inga skrapprov eller dylikt har gjorts. Min fråga är vad hade ni gjort? Köpt tillbaka hästen för fullpris? Köpt tillbaka henne med reducerad kostnad då nu hästen har extrem klåda och måste ha behandlig? Vägrat och tagit risken att gå till domstol? Hade jag vetat detta så hade jag ju självklart underättat de nya ägarna om problemet eller så hade jag inte sålt henne. Väldigt deprimerande i alla fall... :(
 
Peter är inne på ett ganska viktigt spår. Om du bor i ett område med inget/lågt insektstryck och köpare bor i ett område med hårt insektstryck så kan ett eksem ha blossat upp pga det.

Vad du ska göra.. i grund och botten tycker jag att det hara tt göra med vad du VILL göra? Vill du köpa tillbaka hästen? Eller vill du inte att köpet ska hävas?
 
de nya ägarna bor bara 2 timmar i från mig

Har du någon aning om hur insektstrycket är där?

Som jmf så där jag bor är det ett ganska hårt insektstryck. Åker jag en timme söderut till kompisen så hamnar jag på Uppsalaslätten och insektstrycker är i princip obefintligt (det blåser ju hela tiden). Åker jag 45 minuter norrut till pappa så är det ett HYSTERISKT hårt insektstryck och icke-eksemhästar går inbyltade i exsemtäcken och minst nättäcken för att övht ha det drägligt.

Så tiden säger inte allt om hur insektstrycket är.
 
Jag måste säga att jag är väldigt kluven till allting. Jag både vill och inte vill ha hem henne och då tänker jag trist nog ekonomiskt plus att jag, barnsligt nog kanske, inte gillar konflikter. Hästen tycker jag väldigt mkt om.
 
Det lät som en konstig anledning att vilja lämna tillbaka en häst. :confused:

Om det var en dyr häst som de tänkt avla på osv kanske jag kan ha lite förståelse. De har inte försökt pruta på hästen då? En tanke kan ju vara att de behåller hästen men får tillbaka lite pengar?! Men att måsta köpa tillbaka den?!

Jag har svårt att tro att de kommer att låta dig köpa tillbaka hästen för billigare peng= att de går med förlust om de är så "kinkiga" som det verkar. Vill du undvika konflikt köp tillbaka hästen för den summan den är såld.

Säger deras "vet" att eksemen funnits vid köpet?

iofs så har hästen inte haft detta problem hos dig dvs det har uppkommit hos de nya ägarna..... o hästen behöver behndling..... du kan nog försöka kräva att de står för behandligen om du köper tillbaka hästen ...

Lycka till!
 
Jag var med och lämnade hästen på plats hos de nya ägarna och jag uppfattade inte det som om insektstrycket var större där snarare tvärtom. Här hemma hos oss kan hästarna var väldigt hårt ansatta av bla bromsar, flugor och mygg då jag bla har en å som går igenom betet. Hästen har ej visat några som helst tecken på att ha klåda eller dylikt. Jag är lite rädd att klådan istället ska visa sig vara någon form av ohyra....
 
Ändrar, såg nu att det redan fanns svar på min fråga..

JAG skulle, om det var min häst INTE acceptera en hävning av köpet i det här läget.

Jag skulle -eftersom det faktiskt fanns en UA vetbesiktning och insektssäsongen är igång sen ett bra tag - kräva att de utredde VAD det egentligen är för fel. Det kan ju t ex vara en stressreaktion på flytten (mitt sto kliade sig kal på manken av en dylik sådan), eller att hästen reagerar på foderbytet eller någon förändring i fodret etc.

Jag skulle inte acceptera 'den har eksem' när den gått igenom UA och inte visat symptom innan utan kräva att de kopplade in veterinär och en hävning övht ska diskuteras.
 
Nej de vill inte pruta på hästen så att de får ha den kvar utan de vill bara bli av med henne för de tycker det är för mkt problem med en eksemhäst. Visserligen hade de köpt henne för att förutom att kunna rida henne även kunna avla.
Jag tycker allt verkar konstigt och fruktansvärt tråkigt för det sätter ju mig och mitt lilla ställe i dålig dager.
 
För att fortsätta det här med insekter så är det inte flugor myggor o knott som anses vara orsaken till eksem utan de små knottarterna "svidknotten". Förutsättningarna för att mygg resp knott skall trivas är helt annorlunda.
PL
 
Om hästen är besiktigad innan köp så skulle jag definitivt inte låta häva köpet direkt.

Jag skulle, som Alexandra_W också skriver, kräva av köparna att de gör en ordentlig utredning vad klådan/eksemet beror på och få ta del av veterinärens utlåtande. Det kan ju bero på ohyra eller gud vet vad och då är det ju bara för köparna att behandla det och så är det bra sen. Man måste ju inte förutsätta det värsta som köpare.
Jag tycker att det är märkliga köpare som vill häva köpet utan att kolla upp ordentligt vad hästens problem beror på först. :crazy:
 
Juridiskt sett har det betydelse om...

...du är näringsidkare eller inte. Underförutsättning att allt du skriver stämmer förstås.
Det är konsumentköplagen som gäller vid en eventuell rättslig process.

När det gäller hästens klåda så se till att få den ordentligt undersökt innan du bestämmer vad du ska göra. Klådan kan ju komma av annat är insekter. Kan vara som någon var inne på insektsmedelet som man har användt eller växter i betet. Likaså kan det vara solen speciellt om det är en ljusare häst, du har kanske haft mer skugga i dina hagar än vad köparen har.

När orsaken till klådan är riktigt fastställd så är det lättare att ge något råd om vad du ska göra. Skulle det vara så att du är näringsidkare och köparen privatperson behöver du inte ta tillbaka hästen om du kan "bota" klådan. Blir en form av garantireparation kan man säga.
 
Det lät som en konstig anledning att vilja lämna tillbaka en häst. :confused:


Konstig anledning? En eksemhäst behöver daglig vård under ca halva året och kostar många sköna tusenlappar i täcke och diverse smörjor och dessutom har man alltid en gnagande oro i bakhuvudet om hur hästen mår, i synnerehet om man överlåter vården till någon annan några dagar.Man vill ju inte att ens vän ska lida eller ha en tokkliande man.
 
Re: Juridiskt sett har det betydelse om...

Jag har erbjudit mig att betala eventuell vet men det är kalla handen. Hästen ska tillbaka. Har funderat lite och jag tror att jag har bestämt mig.. jag köper tillbaka henne men de får en faktura på eventuell behandling som jag nu får göra på henne när hon kommer. Hon var faktiskt ua när hon åkte från mig. Kan tänka mig att det blir liv när jag säger det men så blir det nog.
 
Re: Juridiskt sett har det betydelse om...

jag skulle inte köppt tillbaka utan vetrinärens utlåtande!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 200
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 814
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp