Återkommande hältor

Bukefalos 30 år!

Claraclara

Trådstartare
Hej!
Har sedan december 24 haft problem med min snart 9 åriga valack. Han är 175 hög om de är av relevans.
Han började visa tecken på obehag kort efter köpet. Dålig bjudning, tråkig attityd etc.
Flera besök med utredningar, röntgen, ultraljud, kortison och till slut MRI senare blev de konstaterat att han har en inflammation på ena gaffelbandet, ena hovleden, båda kotlederna fram samt knäled hb. Han blev behandlad och jag blev flera tusentals kronor fattigare, men, han friskförklarades. Under större tiden han gått med sina inflammationer har veterinär rekommenderat att hålla igång honom i skritt eftersom att han är något av en rygghäst. Han har inte KS, men han är lite tätare än han bör vara L1-L3. Jag har då skrittat främst för hand större delen upp till de sista 2 veckorna innan han friskförklarades, då skrittade jag även lite uppsuttet. Samma dag som han friskförklaras råder veterinär mig att trava och galoppera honom i 2-3 minuters intervaller per pass. Alltså fortfarande väldigt lugnt. Jag håller mig till bara trav för att vara på den säkra sidan. Det går 2 veckor i runda slängar. Ovillig, ofräsch= halt igen. Lyckligtvis har vi tid hos sjukgymnast dagen efter jag märker detta och hon, precis som jag, är enig om att hästen är halt igen. Denna gången i vb konstaterar veterinär som kallas dit på plats. Dom misstänker knäled och att de är de gamla inflammationerna som behöver ”någon annanstans att ta vägen” nu när han blivit behandlad i ALLA andra ben. Kruxet med vb är att han har en reservation på försäkringen där. Så nu går allting rakt ur min egen ficka. Vi ska in till en veterinär igen på Tisdag.

Min tanke är ”och sen vad?”
Hur länge kan de hålla på och återkomma och hur kan de vara SÅ mycket?

Har någon varit med om något liknande?

Sjukgymnast menar på att hela hästen är typ ”felbyggd.” Lite som i en nerförsbacke. Hans core tar inte emot honom och därav belastar han direkt på benen istället. Han är ju både stor och tung (650 kg)
Men han är 8 snart 9 år gammal, hur tufft är de att bygga om en hel häst som precis vuxit färdigt?
Sjukgymnast menar på att detta inte är något jag gjort utan de har pågått under lång tid innan.
Hur många gånger kan detta komma tillbaka? Är de kroniskt? Artros? Kommer jag behöva döma ut honom?
Vill ha andras erfarenheter.
Håll en god ton, tack. Har det tråkigt nog med detta.

Senast ändrad:
Eftersom han haft problem i alla benen (?) skulle jag tro att ni inte hittat grundproblemet. Fram tills att man hittat grundproblemet kommer diverse följdskador uppstå.

Jag har haft min i snart två år, och känner med dig. In och ut på klinik många gånger, bytte sedan klinik där pålagringar på SI-leden konstaterades samt KS. Försäkringsbolaget gav reservation på ryggsjukdomar med komplikationer vilket betyder att de inte ersatte besöket där dessa fel hittades (17k) samt ska jag fortsätta behandla på klinik får jag stå för det själv.

Jag tog beslutet, i samråd med veterinären, att inte slänga ut mer pengar på hästen och fortsätta rehaba hemma för att se om det kan bli bättre. Hästen är född 2018 så ingen ålder direkt. Men jag kommer inte orka hur länge som helst, och det spelar också in i din resa.

Eftersom han haft problem i alla benen (?) skulle jag tro att ni inte hittat grundproblemet. Fram tills att man hittat grundproblemet kommer diverse följdskador uppstå.

Jag har haft min i snart två år, och känner med dig. In och ut på klinik många gånger, bytte sedan klinik där pålagringar på SI-leden konstaterades samt KS. Försäkringsbolaget gav reservation på ryggsjukdomar med komplikationer vilket betyder att de inte ersatte besöket där dessa fel hittades (17k) samt ska jag fortsätta behandla på klinik får jag stå för det själv.

Jag tog beslutet, i samråd med veterinären, att inte slänga ut mer pengar på hästen och fortsätta rehaba hemma för att se om det kan bli bättre. Hästen är född 2018 så ingen ålder direkt. Men jag kommer inte orka hur länge som helst, och det spelar också in i din resa.
Jag känner verkligen med dig, fy så tråkigt!
Även om det inte är mycket till tips så känns de alltid skönt att veta att man inte är ensam iallafall. Önskar dig all lycka till.

Det börjar ju ändå bli mer och mer känt med gynsammare träning för hästar med förutsättningarna just nu emot sig. 6 månader utan någon direkt rehab vad jag förstår (?) känns inte långt för mig i sammanhanget när ni behövt fokusera så mycket på utredningarna. Men jag tycker ju också att det är helt sjukt intressant!

Är hästen felbyggd, och dessutom så stor, så kan det ju vara så att ni kommer behöva träna uppbyggande och förebyggande hela hästens liv. Det kanske inte går att träna enbart som vanligt. Och det kanske finns någon underliggande skada, den hade ju reservation av någon anledning och det kan vara något annat. Men är exteriören ofördelaktig för hästens huvudsakliga ändamål/generella existens så måste ni nog arbeta väldigt medvetet för att få det att funka. Kanske håller den inte alls för högre nivåer, vet inte vad ni har för inriktning. Du kan läsa på om akademisk/klassisk dressyr, där finns mycket vettigt. Där man kan genom träning omfördela hur hästen belastar, och på så sätt få den att hålla. Funkar inte på allt men tror inte att det, vettigt utfört, är skadligt på något.

Även vattenträning kan vara väldigt användbart, men inte lika tillgängligt och går nog inte igenom hela hästen så som akademisk träning.

Det går absolut att träna upp. Det är inte så svårt när man väl kan. Problemet är att hitta någon som kan hjälpa dig, en som verkligen kan och kan lära dig. Man måste tyvärr ha väldigt stor kunskap själv för att avgöra om den som hjälper, stjälper eller bygger upp hästen!

Min första häst, svenskt halvblod på 170 cm, 670 kg och lång rygg, visade sig ha ks. När vi släppte i ryggen (kortison, tömkörning och promenader) rök framkotorna en efter en. Efter det gick båda bakknäna och till slut fick han även cancer som opererades två gånger. Inflammationerna kom och gick, han blev sprutad många gånger.

Han var mitt livs kärlek! Jag köpte honom som 7-åring för att träna/tävla dressyr men det fick jag lägga på hyllan. Veterinären sa att han aldrig skulle bli äldre än 10 år, när han var 19,5 fick han ringkota och där sa han ifrån att nu får det vara nog.
Han kostade mig enorma pengar (slutade räkna när vi kom upp i 300 000 efter ett par år) och jag la all min tid och energi på honom. Jag har aldrig träffat en häst med så mycket livsglädje och arbetslust som min Opal och jag saknar honom innerligt.

Därmed sagt, jag kommer aldrig någonsin göra om samma resa igen. Jag var skuldsatt många år efter han tagits bort och i 12,5 år gav jag mitt allt efersom han inte fick vila mer än 2-4 dagar i rad och krävde rätt träning både från mark och uppsuttet för att bibehålla muskler och rörlighet. Han var värd det där och då men det kostar både i pengar och ork.

Hur ser hästens vardag ut? Något som en kan göra där som kan påverka honom positivt?
Mer rörelse i hagen? Hur ser hovarna ut?

Det börjar ju ändå bli mer och mer känt med gynsammare träning för hästar med förutsättningarna just nu emot sig. 6 månader utan någon direkt rehab vad jag förstår (?) känns inte långt för mig i sammanhanget när ni behövt fokusera så mycket på utredningarna. Men jag tycker ju också att det är helt sjukt intressant!
Det stämmer, vi var inne för första riktiga rehabsessionen hos en riktig hästsjukgymnast när den sista hältan upptäcktes här nu.

Det går absolut att träna upp. Det är inte så svårt när man väl kan. Problemet är att hitta någon som kan hjälpa dig, en som verkligen kan och kan lära dig. Man måste tyvärr ha väldigt stor kunskap själv för att avgöra om den som hjälper, stjälper eller bygger upp hästen!
Han ska tränas upp i nära samarbete med leg. Hästsjukgymnast!

Han ska tränas upp i närd
Min första häst, svenskt halvblod på 170 cm, 670 kg och lång rygg, visade sig ha ks. När vi släppte i ryggen (kortison, tömkörning och promenader) rök framkotorna en efter en. Efter det gick båda bakknäna och till slut fick han även cancer som opererades två gånger. Inflammationerna kom och gick, han blev sprutad många gånger.

Han var mitt livs kärlek! Jag köpte honom som 7-åring för att träna/tävla dressyr men det fick jag lägga på hyllan. Veterinären sa att han aldrig skulle bli äldre än 10 år, när han var 19,5 fick han ringkota och där sa han ifrån att nu får det vara nog.
Han kostade mig enorma pengar (slutade räkna när vi kom upp i 300 000 efter ett par år) och jag la all min tid och energi på honom. Jag har aldrig träffat en häst med så mycket livsglädje och arbetslust som min Opal och jag saknar honom innerligt.

Därmed sagt, jag kommer aldrig någonsin göra om samma resa igen. Jag var skuldsatt många år efter han tagits bort och i 12,5 år gav jag mitt allt efersom han inte fick vila mer än 2-4 dagar i rad och krävde rätt träning både från mark och uppsuttet för att bibehålla muskler och rörlighet. Han var värd det där och då men det kostar både

Därmed sagt, jag kommer aldrig någonsin göra om samma resa igen. Jag var skuldsatt många år efter han tagits bort och i 12,5 år gav jag mitt allt efersom han inte fick vila mer än 2-4 dagar i rad och krävde rätt träning både från mark och uppsuttet för att bibehålla muskler och rörlighet. Han var värd det där och då men det kostar både i pengar och ork.
Så himla sorgligt!
Jag varken har eller kommer lägga dom pengarna. Psyket sviker nästan redan, är så himla ledsen.

Hur ser hästens vardag ut? Något som en kan göra där som kan påverka honom positivt?
Mer rörelse i hagen? Hur ser hovarna ut?
Inte mycket just nu utan någon riktig plan. Vi var ju som sagt inne för att träffa hästsjukgymnast när den senaste hältan upptäcktes för att lägga upp en behandlings-och rehabplan framåt. Han går tyvärr bara i en hage och skräpar just nu.

Hans hovar är ok. ”Sommartorra” bara.
Skodd runt om.

Det stämmer, vi var inne för första riktiga rehabsessionen hos en riktig hästsjukgymnast när den sista hältan upptäcktes här nu.

Jag tycker jag fått bra idéer och hjälp från en belöningsbaserat tränare hos mig vilket även fysion på vår klinik tipsade om. Gillar också mycket från BTMM och akademiskt markarbete. Finns mycket att utforska i samråd med vet och fysio! Min häst har också blivit mycket mer positivt inställd till rehab sedan jag lärde mig mer Masterson och lymfmassage. Jag tror det är viktigt att hästarna känner sig delaktiga och trygg i att våga utforska nya rörelsemönster. Ju mer autonomi och utforskande man kan få in jämfört med att mer själv göra saker där hästen passivt i bästa fall låter en desto bättre effekt tycker att det gett för mig och min häst.

Inte mycket just nu utan någon riktig plan. Vi var ju som sagt inne för att träffa hästsjukgymnast när den senaste hältan upptäcktes för att lägga upp en behandlings-och rehabplan framåt. Han går tyvärr bara i en hage och skräpar just nu.

Hans hovar är ok. ”Sommartorra” bara.
Skodd runt om.
Är han riden regelbundet hos tidigare ägare? Är ju tyvärr klassiskt att hästen går sönder efter ett tag hos ny ägare. Byte miljö, byte ridning och byte hovslagare är alla recept på hälta tyvärr. Som jag skrev till en tidigare med problem som inte blir bra trots behandling så är ofta hovarna orsaken. Ofta tycker folk att hovarna ser ok ut för att det är så vanligt med sjuka hovar idag, ingen varken hovslagare eller veterinärer verkar ha koll på hur en frisk hov ser ut.. Och då blir det som hästägare jätte svårt!
Jag gillar denna filmen och brukar rek att kolla på den för att få en wakeupp call. Den är jätte lång men så nyttig!!

Är han riden regelbundet hos tidigare ägare? Är ju tyvärr klassiskt att hästen går sönder efter ett tag hos ny ägare. Byte miljö, byte ridning och byte hovslagare är alla recept på hälta tyvärr. Som jag skrev till en tidigare med problem som inte blir bra trots behandling så är ofta hovarna orsaken. Ofta tycker folk att hovarna ser ok ut för att det är så vanligt med sjuka hovar idag, ingen varken hovslagare eller veterinärer verkar ha koll på hur en frisk hov ser ut.. Och då blir det som hästägare jätte svårt!
Jag gillar denna filmen och brukar rek att kolla på den för att få en wakeupp call. Den är jätte lång men så nyttig!!

Tänkte samma. Det är en sak att ha långa tår och andra obalanser när man bara rids lätt, eller av väldigt lätt ryttare, eller bara går i hagen.

Men det blir helt andra krafter i högre farter, andra underlag, tyngre vikt på ryggen... Och stressen av en flytt kan göra att de spänner sig extra, och så börjar allt rasa.

Min ordinarie veterinär är bortrest, så en annan kollade honom idag när vi var inne. Det tog honom 3 timmar att lösa ett problem som varat i ett halvårs tid. Alltihopa. Hästen har spatt i båda bakbenen, rättså kraftigt hb.
Han kommer att få galoppera vidare till de evigt gröna så fort allt är genomgått med försäkringsbolaget.😞 Tack för alla svar!🩷

Min ordinarie veterinär är bortrest, så en annan kollade honom idag när vi var inne. Det tog honom 3 timmar att lösa ett problem som varat i ett halvårs tid. Alltihopa. Hästen har spatt i båda bakbenen, rättså kraftigt hb.
Han kommer att få galoppera vidare till de evigt gröna så fort allt är genomgått med försäkringsbolaget.😞 Tack för alla svar!🩷
Tråkigt! Men skönt ändå att ni hittade problemet❤️

Men åh. Tur i oturen att ni ändå hittade det ❤️

Så tråkigt att läsa. Men skönt att äntligen hitta problemet, för er bådas skull ❤️‍🩹 .

Liknande trådar

• Bukig importerad unghäst (ej mask)???
  • Svullen has
  • Träning & tillskott vid SI-leds problematik
  • Rörelsemönster

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat