Återställade av häst?

ainasoja

Trådstartare
Jag har i början av detta år tagit en häst på foder. Något fordervärdsavtal upprättades aldrig och några detaljer ang fodervärdsavtalet togs inte heller upp. Jag anlitade ett transportbolag och tog hem han till mig och det gick på 2000:-

När jag efter ca 3 mån märkte att hästen inte mådde bra i det stall han stod i och att han även inte höll för ridning ringde jag ägaren.

Hon frågade mig då om jag skulle slakta honom eller hitta ny fodervärd åt han.

Hittade ny fodervärd och inget avtal upprättades där heller. På frågan om vad hon ( den nya fodervärden) skulle göra om det hände honom något var svaret att det bara var att skicka han på slakt.

Nu fungerar det inte med den nya fodervärden heller och ägaren till hästen kräver nu att jag ska stå för frakten hem? Jag har väl inget att göra med hästen någomera? Eller?

Snälla hjälp mig :(

Anneli
 
Jag tycker då inte att du ska lägga en krona på en annans häst. Det är upp till nuvarande "fodervärd" och ägare att göra upp. Det verkar alltså inte finnas något juridiskt ( varken skriftligt eller muntligt) avtal om hemfrakt. I och med att du frågade om vad du skulle göra och fick svar

Hon frågade mig då om jag skulle slakta honom eller hitta ny fodervärd åt han.

Du hittade ny fodervärd och därmed ett avslutat kapitel.

Lycka till !!!!!
 
Tack för svaret det visar att jag inte är ute och cyklar.

Har talat med ägaren och denna hävdar att jag och den nuvarande fodervärden ska stå för transporten vilket jag motsäger mig.

Nuvarande fodervärden avsäger sig också att betala hans hemtransport eftersom det aldrig framkommit vid det sk "muntliga" avtalet att det är hon ska betala den.

Ägaren hotar med att gå vidare och jag sa bara att han är välkommen att göra det då jag inte har något ansvar för hästen nu. Hoppas bara att jag har rätt och inte är ute och spriger på svag is.

Anneli
 
Nej men ägaren ringer till mig hela tiden :(

Ska sluta svara hädanefter när han ringer, orkar inte diskutera med någon som inte låter en tala till punkt :D

Anneli
 
då kan du säga att du har diskuterat detta och att du verkligen INTE har ansvar för ngn annans häst när du inte ens lånar den längre.
 
Tur att alla hästägare inte är likadana.

Man kan ju bli gråhårig för mindre. Jag tror inte ens att det jag säger går in i huvudet på ägaren. Tyvärr... ska helt enkelt sluta svara när dom ringer.

Låter som en papegoja när jag talar med ägaren, det enda jag gör är att upprepa mig :mad:

Anneli
 
Jag tycker att det låter som att ditt juridiska ansvar är ett avslutat kapitel. Du har ju inte något ägaransvar, och är inte heller hästhållare för den aktuella hästen.

Ägaren är ju ägare på papper förutsätter jag - men vem står för försäkring? Ägaren eller den nya fodervärden? Vanligtvis brukar ju ägaren ha kvar ansvaret för att hästen är försäkrad när hästen ställs ut på foder. Vad är det för häst och vad är problemet med hans hälsa eftersom han lika gärna kunde gå till slakt?
 
Hästen har ingen försäkring och det är ägaren som valt att inte försäkra hästen. Jag har varit på ägaren när jag hade honom om att giltiga fodervärdspapper måste ordnas så att jag kunde försäkra honom. Samma sak har hänt den som nu har hästen.

Han belastar inte h bakben som han ska och är växelvis halt fram och bak. Går som i åttor med bakbena. Hovslagren trodde att han har spatt på h bak och när jag påpekade detta för ägaren så sa hon att han gått så ända sedan han hade vält med transporten?

Nu har det helt plötsligt också dykt upp en annan som havdar att det är han som är ägaren och inte den som står på papprena? Jag blir inte klok på detta :confused: Men hästen ska åka tillbaka och han ska åka till den som står som ägare på papprena.

Anneli
 
Slinger kallas de symptom du nämner, och brukar kunna vara ett tecken på nervpåverkan av ex ryggmärg.

Det låter som riktig soppa, men jag tror du lugnt kan lägga ansvarskänslor åt sidan när det gäller detta. Synd på hästen att få gå med denna skada, vissa hästägare som denna, borde inte få ha tillstånd att äga djur.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp