Atros i knä

Trissa

Trådstartare
Min sambo har artros och förmodligen meniskskada i ena knät. Han har fått tid för operation, men det kommer förstås att dröja ett tag. Under tiden försöker han göra vad han kan för att träna knät, och jag undrar nu över era tips på hjälpmedel? Jag tänker på sådant som glukosamin eller andra tillskott, knäskydd osv.
 
Min sambo har artros och förmodligen meniskskada i ena knät. Han har fått tid för operation, men det kommer förstås att dröja ett tag. Under tiden försöker han göra vad han kan för att träna knät, och jag undrar nu över era tips på hjälpmedel? Jag tänker på sådant som glukosamin eller andra tillskott, knäskydd osv.
Rätt träning är det viktiga.
Resten är i stort sett b.s.
Även om försäljarna säger något annat.
 
Min sambo har artros och förmodligen meniskskada i ena knät. Han har fått tid för operation, men det kommer förstås att dröja ett tag. Under tiden försöker han göra vad han kan för att träna knät, och jag undrar nu över era tips på hjälpmedel? Jag tänker på sådant som glukosamin eller andra tillskott, knäskydd osv.

Jag vet inte om det är placebo eller ej. Men jag vet fler som haft diverse problematik som tagit sin hästs Hyaluronsyra och upplevt väldigt stor bättring. Bla en tjej som väntande på full knäledsplastik i ena benet iom inget brosk kvar etc efter olycka. Hon kunde inte gå utan hasade fram på kryckor.
Hon snodde hästen hyaluronsyra och kunde sen rida. Hon red tom hopplektion etc några ggr.
De som jag vet upplevt bättring har tagit hyaluronsyra som är gelatinerad för att skydda mot magsyran och 2 miljoner Dalton i molekylvikt, dvs den med högst molekylvikt i Sverige.
 
Antiinflammatoriska värktabletter är väl en bra början. Det finns flera olika receptfria varianter, t.ex Ipren,
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Receptfria-lakemedel-mot-vark/

Såvitt jag har förstått, inkluderat information från apotekare på artrosskolan jag gått, har varken glukosamin, nypon, gurkmeja, djävulsklo eller hyaluronsyra någon bevisad effekt mot artros.
Den effekt som finns är väl att räkna till placebo. Och då kan du likagärna lägga bakpulver i en burk och skriva "artrosmedicin" på lappen, för att få samma effekt.
Jag vet inte om det är placebo eller ej. Men jag vet fler som haft diverse problematik som tagit sin hästs Hyaluronsyra och upplevt väldigt stor bättring.
Hyaluronsyra har inte alls samma effekt på människan som på hästar, inte ens vid ledinjektion - tyvärr.
 
Jag vet inte om det är placebo eller ej. Men jag vet fler som haft diverse problematik som tagit sin hästs Hyaluronsyra och upplevt väldigt stor bättring. Bla en tjej som väntande på full knäledsplastik i ena benet iom inget brosk kvar etc efter olycka. Hon kunde inte gå utan hasade fram på kryckor.
Hon snodde hästen hyaluronsyra och kunde sen rida. Hon red tom hopplektion etc några ggr.
De som jag vet upplevt bättring har tagit hyaluronsyra som är gelatinerad för att skydda mot magsyran och 2 miljoner Dalton i molekylvikt, dvs den med högst molekylvikt i Sverige.
Oftast är det ju när man är som sämst som man provar lite "vadsomhelst" och blir bättre, eftersom man i princip alltid blir bättre på några dagar/veckor oavsett än vad man är när man är som sämst när det gäller artros.

Till TS; rätt träning och ev medicin är det som hjälper, men det hjälper tyvärr inte alltid utan ibland handlar det om att hitta sätt att hantera besvären i väntan på operation. Knäskydd kan absolut kännas bättre att ha om man har en känsla av instabilitet i leden eller svårt att få musklerna att skydda leden på ett bra sätt. Då anser jag att det är bättre att ha knäskydd och kunna röra sig bättre än att plåga sig utan. Men det räcker gott med enklaste varianten du kan köpa på apotek för de allra flesta då det ger tillräcklig input för att hjälpa leden lite på traven.

För vissa med väldigt isolerade skador (där tex ena delen av leden är skadad medan den andra är i princip fullt frisk) kan mer avancerade skydd funka bra, men det är ett fåtal och då borde det ha kommit på tal via sjukgymnast eller ortoped.
 
Antiinflammatoriska värktabletter är väl en bra början. Det finns flera olika receptfria varianter, t.ex Ipren,
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Receptfria-lakemedel-mot-vark/

Såvitt jag har förstått, inkluderat information från apotekare på artrosskolan jag gått, har varken glukosamin, nypon, gurkmeja, djävulsklo eller hyaluronsyra någon bevisad effekt mot artros.
Den effekt som finns är väl att räkna till placebo. Och då kan du likagärna lägga bakpulver i en burk och skriva "artrosmedicin" på lappen, för att få samma effekt.

Hyaluronsyra har inte alls samma effekt på människan som på hästar, inte ens vid ledinjektion - tyvärr.
Tyvärr kan han inte äta nsaid, dvs Ipren mfl.
 
Det kan så vara, men placebo är inte att underskatta. :)
Det enda som hjälpte min allvarliga knäskada litegrann förutom ett par års sjukgymnastik (och operation såklart), var akupunktur. Om din sambo länge har haft väldigt ont i knäet, kan det vara värt att testa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 920
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp