Jag skulle säga, med det sagt inte att jag har ”rätt”, gör eller säg ingenting särskilt. Var som du är bara - du är ju uppenbarligen eftertänksam i och med att du skriver det här inlägget, så jag tror inte att du behöver bekymra dig över rätt/fel. Det är ändå så individuellt.
Tänker att det som är viktigt för alla rent generellt är att få visat/berättat om någon bryr sig om en, och tycker om en helt förutsättningslöst, typ.
Jag har i olika perioder haft anorexi, bulimi och har nu sedan ett antal år sk selektiv ätstörning vilket för mig innebär att jag har svårt att bli hungrig och ännu svårare att hitta mat jag ”kan” få i mig - vilket kan variera mycket på kort tid. Jag är mycket tacksam om jag slipper höra massa åsikter om mat; vad man ska/borde äta, när, hur mycket, hur ofta, vad som är onyttigt osv.
När det pratas mycket om mat och jag blir ”påtvingad” att äta/äta mer än vad jag kan/vill så känner jag mig bara så himla
avvikande. Fel och dålig. Sjuk. För mig är det en hemsk känsla. Det bästa jag vet är personer som har en avslappnad inställning till mat/hälsa, gör som de själva vill kring vad de äter/hur mycket, odramatiskt erbjuder men aldrig prackar på.
Att inte prata om att äta goda saker som att man ”unnar sig” dvs egentligen inte ”borde” äta, och inte fokusera så på nyttigt och onyttigt tycker jag kan vara bra att tänka på. Men det tycker jag typ alla borde för vem blir egentligen lycklig av sånt snack ändå
Eftersom personen går i behandling så är man ofta ganska ”nöjd”/ev trött på den typen av samtal .. men visar du att du verkligen bryr dig om personen så kommer den över tid förmodligen också känna att den kan prata med dig om den vill/behöver.