Att använda sitt privata Facebook-konto till marknadsföring

Idas

Trådstartare
Vissa av mina vänner på Facebook har under senare tid börjat använda sitt privata konto till marknadsföring för företaget de jobbar på. Det delas erbjudanden företaget har just nu, lediga jobb-annonser och skrivs marknadsförande inlägg som att företaget själv skulle skrivit det, fast i dessa personers namn. Jag förstår att man är stolt över företaget man jobbar på, men det blir så märkligt när detta blandas med privata semesterbilder och inlägg.

Varför vill man göra så?

Vissa av mina vänner på Facebook har under senare tid börjat använda sitt privata konto till marknadsföring för företaget de jobbar på. Det delas erbjudanden företaget har just nu, lediga jobb-annonser och skrivs marknadsförande inlägg som att företaget själv skulle skrivit det, fast i dessa personers namn. Jag förstår att man är stolt över företaget man jobbar på, men det blir så märkligt när detta blandas med privata semesterbilder och inlägg.

Varför vill man göra så?

Varför vill man inte göra så?

Jag har inga större problem med det! Alla är vi olika. Vissa lägger upp sjuttifjorton bilder på sina barn. Eller hundar. Andra lägger upp "visdomsord" typ Carpe diem på löpande band. Andra tycker att man ska dela diverse statusuppdateringar om man är "emot cancer". Personligen tycker jag ovanstående är jobbigare än att ngn delar ett inlägg från jobbet.

MEN alla är ju olika! Och det är väl det som är lite själva grejen med Facebook tänker jag? Och det är ju lätt att avfölja någon om det blir så pass att man stör sig :)

Det ser jag inget konstigt med. Jag delar inlägg både från föreningen jag är aktiv i och från företaget jag jobbar på. Det är ju då inlägg som jag tror min vänkrets kan vara intresserade av (jobb, erbjudanden) eller för att jag vill att informationen från föreningen ska nå ut.

Jag tycker det är värre med de som säljer smink, ljus eller whatever och konstant söker folk via fb att sälja till.
Det är sin sak att skapa en profil där Anna Andersson Sminkkonsult säljer grejer eller göra ett evenemang då och då, men att sko sig på sina fb-vänner tycker jag är sådär...

Håller med om att delningar såklart är lite annorlunda, det kan ju användas för att sprida informationen. Men läste just ett privat skrivet inlägg där personen avslutade med "Mvh ***-crew". Det kändes märkligt. Som att man förutsätter att företaget vill stå för allt man skriver.

Men självklart är det upp till var och en hur man vill använda sitt konto och nu fick jag lite bättre insikt i det tack vare er!

Mitt FB-flöde är nog mycket mera mitt jobb och mitt eget företag än det är mina semesterbilder eller bilder av lunchen.

I mitt flöde blandas jobb rätt mkt ihop med fritid. I min bransch går inte folk till jobbet 8-17 och fritiden är inte så tydligt åtskiljt från jobbet.
Många ser Facebook och sociala medier som ett nätverk för att kommunicera både privat såväl som att bygga kontakter även på andra plan. Det är viktigt vem du känner, du håller koll på Facebook, instagram, Twitter etc. Mycket av jobbet sker på sociala medier, utan det finns liksom ingen plattform. Därför tror jag att det är nästintill omöjligt att hålla det helt "privat".
Jag har dock officiella personer på min FB som valt att lägga till "privat" bakom sitt namn samt begränsa vänlistan. Detta troligen för att inte media ska ha fri lejd till tex privata semesterbilder osv.

Senast ändrad av en moderator:
Håller med om att delningar såklart är lite annorlunda, det kan ju användas för att sprida informationen. Men läste just ett privat skrivet inlägg där personen avslutade med "Mvh ***-crew". Det kändes märkligt. Som att man förutsätter att företaget vill stå för allt man skriver.

Men självklart är det upp till var och en hur man vill använda sitt konto och nu fick jag lite bättre insikt i det tack vare er!

Kan bara ge ett exempel jag skrev häromdagen på FB.
"De som ska gå på ELLE-galan och fortfarande inte vet vad de ska ha på sig. För plagg från xxxx (modedesigner), kontakta mig via PM"

Jag har naturligtvis via min jobbmail hört av mig till ett antal offentliga personer men vet att det finns ett större antal på min vän-lista som förmodligen ska dit och har klädpanik. Jag kan inte maila alla dessa tänkbara i direktmeddelanden.

I mitt flöde blandas jobb rätt mkt ihop med fritid. I min bransch går inte folk till jobbet 8-17 och fritiden är inte så tydligt åtskiljt från jobbet.

Nej det är samma här. Jag jobbar lite närsom och det samma gäller företagandet. Dessutom ser jag fördelar med att ha allt sammanlänkat, jag jobbar med opinionsbildning och mitt företag är beroende av sina kunder. Så nätverkande är ju liksom ledordet i mitt liv.

Jag tycker det är mycket konstigare att ifrågasätta varför folk gör si eller så i sociala medier... de blir ju vad man gör dem till, det är exakt det som är grejen enligt mig.

Varför vill man göra så?
Jag delar jobbannonser odyl på min facebook. Jag har ju många vänner som jobbar i samma branch och det är alltid någon som känner någon.

Hur har du tänkt att man ska använda facebook? Om du kollar noggrant i användaravtalet för facebook ser du att man bara får ha ett personligt konto och om du har flera kan du riskera att alla stängs av. Representerar man ett företag etc ska man ha en sida som man administrerar med sitt privata konto.
Jag har ett konto jag använder både till jobb och privat, det kontot delar både hundbilder och administrerar testservrar på jobbet.

Jag delar jobbannonser odyl på min facebook. Jag har ju många vänner som jobbar i samma branch och det är alltid någon som känner någon.

Hur har du tänkt att man ska använda facebook? Om du kollar noggrant i användaravtalet för facebook ser du att man bara får ha ett personligt konto och om du har flera kan du riskera att alla stängs av. Representerar man ett företag etc ska man ha en sida som man administrerar med sitt privata konto.
Jag har ett konto jag använder både till jobb och privat, det kontot delar både hundbilder och administrerar testservrar på jobbet.
Det är många som har flera konton ändå, fb upptäcker inte det där.

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till... 2
Svar
21
· Visningar
3 291
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 838
Senast: alazzi
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett... 2
Svar
23
· Visningar
8 957
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 660
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025