Enya
Trådstartare
Sv: Att äta frukost.
Alla tre är med rätt mycket nu när det handlas, lagas mat och planeras mat. Dock är just den här grabben kräsen så hans planering innebär makaroner och köttbullar, korv med bröd, spagetti och köttfärssås och pannkakor typ. Och absolut inte grönsaker eller svamp eller liknande, det kan man dö av
Vi äter självklart allt detta också, men inte bara liksom, några gränser får det vara! Vi andra satt och tittade i en kokbok, men han ville inte för han hade hört att vi pratade om oxjärpar och när han hörde namnet vägrade han äta. Jag skulle ha kantarellsås till och hade planerat att han skulle få annan sås då han inte gillar svamp medan vi andra åt sån sås. Men han vägrade äta något alls för oxjärpar lät som hjärna. Det är lite så det är överlag här hemma. Nu sa jag att jag struntade i om han åt eller inte, han fick gå hungrig. När han insåg att oxjärpar inte är aphjärnor utan typ köttfärsbiffar så var det inget fel på maten alls och han åt det ihop med sin sås utan svamp
.
De två äldsta lagar många gånger mat själv just eftersom jag anser att de ska börja kunna göra sådana saker också. De är 10 och 11,5 år, dottern är 6,5 år bara.
Enligt honom så behöverm an inte gå i skolan eller göra läxor, förresten
Jag ska testa alal förslagen här och se hur det löser sig. Snart dags för skola och sånt igen! Jag börjar jobba kl 7 från nästa vecka men brukaräta frukost vid halv 10 själv. Barnen ska till sin faster den veckan medan jag jobbar så de är ju inte hemma. När skolan börjar ska vi se hur det här går också. För både honom och mig!
Ägg tror jag är ett bra alternativ och jag försökte komma på ytterligare några.
Pannkakor? De kan ätas både kalla och varma och kan dessutom varieras rätt mycket, även i nyttighetsgrad. Kanske funkar crêpes?
Tunnbrödrulle med något gott i, t.ex korv eller någon god röra. (Om pojken äter sådana röror förstås.)
Oavsett så tror jag på att låta honom vara delaktig i matlagandet. Låt honom vara med i affären för att titta på vad som finns. Han är såpass stor att han kan tänkas förstå att det är viktigt att tanka kroppen med energi för att orka med skola och lek och läxor.
Om det verkligen inte går att få honom att äta hemma så tycker jag att han kan få mat med sig att äta antingen precis innan första lektionen eller på frukostrasten. Jag föredrar själv att göra på det viset, särskilt när jag har de jobbtider jag har nu.
Alla tre är med rätt mycket nu när det handlas, lagas mat och planeras mat. Dock är just den här grabben kräsen så hans planering innebär makaroner och köttbullar, korv med bröd, spagetti och köttfärssås och pannkakor typ. Och absolut inte grönsaker eller svamp eller liknande, det kan man dö av
De två äldsta lagar många gånger mat själv just eftersom jag anser att de ska börja kunna göra sådana saker också. De är 10 och 11,5 år, dottern är 6,5 år bara.
Enligt honom så behöverm an inte gå i skolan eller göra läxor, förresten
Jag ska testa alal förslagen här och se hur det löser sig. Snart dags för skola och sånt igen! Jag börjar jobba kl 7 från nästa vecka men brukaräta frukost vid halv 10 själv. Barnen ska till sin faster den veckan medan jag jobbar så de är ju inte hemma. När skolan börjar ska vi se hur det här går också. För både honom och mig!
Senast ändrad: