Slarvar med maten

Det handlar inte om hur billiga de är, jag har ingen möjlighet att skaffa en nu det bara är så. Möjligt att det blir senare, men inte just nu och jag måste lösa maten ändå just nu.

Fast du är ju precis lika anti mot förslagen som innebär fruset vatten i petflaska som tillsammans med matlåda viras in i typ tidningspapper/handduk och stoppas i en vanlig påse.

Till och med med en sån enkel kylningsmetod utökas möjligheterna att ha nån mer riktig mat med sig. Finns ju massor med bra mat som man kan äta kyld, om man helt saknar uppvärmningsmöjligheter.
 
En hel del saker som t.ex. overnight oats eller keso som är kylvaror kan man ju frysa och låta det tina tills man ska äta det och då även låta det ge kyla till annat under tiden. Wraps på tunnbröd/tortillas är lätt att få med sig och kan även fyllas med vad man nu tycker är gott. Mycket av det som finns på tub som skinkost etc håller bra.
 
Fast du är ju precis lika anti mot förslagen som innebär fruset vatten i petflaska som tillsammans med matlåda viras in i typ tidningspapper/handduk och stoppas i en vanlig påse.

Till och med med en sån enkel kylningsmetod utökas möjligheterna att ha nån mer riktig mat med sig. Finns ju massor med bra mat som man kan äta kyld, om man helt saknar uppvärmningsmöjligheter.
Varför ska jag frysa vatten i en pet-flaska när jag redan har kylklampar, som jag redan förklarat varför jag ej kan ha med mig? Ska jag frysa mina vattenflaskor jag har med mig bara så maten håller sig kall och jag inte kan dricka något vatten förräns det tinat? Jag har inte så mycket plats i väskan och det har jag förklarat tidigare.

Jag börjar känna mig som en upphakad skiva när jag gång på gång får förklara varför det ej går i nuläget, därmed inte sagt att det ej kommer ske längre fram.
 
Varför ska jag frysa vatten i en pet-flaska när jag redan har kylklampar, som jag redan förklarat varför jag ej kan ha med mig? Ska jag frysa mina vattenflaskor jag har med mig bara så maten håller sig kall och jag inte kan dricka något vatten förräns det tinat? Jag har inte så mycket plats i väskan och det har jag förklarat tidigare.

Jag börjar känna mig som en upphakad skiva när jag gång på gång får förklara varför det ej går i nuläget, därmed inte sagt att det ej kommer ske längre fram.
När vi inte ser hur det ser ut så är det nog svårt att föreställa sig varför det inte får plats en annan väska eller att den kan placeras på annat sätt. Väskor kommer ju i många storlekar.
 
Det handlar inte om hur billiga de är, jag har ingen möjlighet att skaffa en nu det bara är så. Möjligt att det blir senare, men inte just nu och jag måste lösa maten ändå just nu.
Men du handlar ju mat? Du handlade tom idag. De finns ju i matbutikerna den här tiden på året. Vari ligger omöjligheten?

Jag har svårt för ologiska resonemang som att en petflaska med soppa får plats (gissar 150cl här iom senare inlägg om för stor) men inte en mindre petflaska, 50cl, som kyl och vattenkälla till en matlåda. Det går liksom inte ihop och då undrar jag såklart.
 
Varför ska jag frysa vatten i en pet-flaska när jag redan har kylklampar, som jag redan förklarat varför jag ej kan ha med mig? Ska jag frysa mina vattenflaskor jag har med mig bara så maten håller sig kall och jag inte kan dricka något vatten förräns det tinat? Jag har inte så mycket plats i väskan och det har jag förklarat tidigare.

Jag börjar känna mig som en upphakad skiva när jag gång på gång får förklara varför det ej går i nuläget, därmed inte sagt att det ej kommer ske längre fram.

Du har ju flera gånger skrivit att det är en kostnadsfråga och en utrymmesfråga och såvida du inte har världens minsta hytt, så tar knappast en plastpåse med 1-2 50 cl flaskor och en matlåda upp nån space att tala om och helt gratis är den lösningen också.

Skulle egentligen vilja ha med mig annat till jobbet, men har ingen kylmöjlighet i dagsläget
Jag har funderat på att försöka skaffa en kylväska att ha på jobbet, inte hittat någon lämplig än inom min prisklass och förutsättningar.
Problemet med den modellen på kylväskor är att de måste klara 24 volt. De sticker i väg i pris då
Nämnt tidigare i denna tråd om kylväska, det som gör att jag inte hittat rätt är att det måste va en speciell storlek så den får plats på ett säkert ställe, samt vara lätt att ta med till/från arbete varje dag
I nuläget är ingen kylväska aktuell, har ingen bra lösning för att hantera det smidigt.
Nu var det inte där problemet låg, snarare att de kylklampar jag har är FÖR STORA att ha i dom väskorna jag har att tillgå i nuläget
Jag varken vill eller kan köpa nya väskor/kylklampar i nuläget, det är inte realistiskt i min värld.
Då har det skett ett missförstånd, jag har varken möjlighet eller råd att skaffa en kylväska just nu
 
När vi inte ser hur det ser ut så är det nog svårt att föreställa sig varför det inte får plats en annan väska eller att den kan placeras på annat sätt. Väskor kommer ju i många storlekar.
Möjligt, men jag förstår inte varför det verkar vara så svårt att acceptera att just den lösningen inte fungerar för mig, när jag förklarat varför det inte går just nu. För mig är det rätt ointressant då jag hellre letar tips efter mat som INTE behöver hållas kyld.

Tanken längre fram är att skaffa en annan väska med mer plats och byta ut de två väskor jag har nu, men det är längre fram i tiden och det löser inte problemen jag har just nu. Nu i veckan som kommer, ska jag testa ett tips jag fått via den här tråden, som jag troligen inte hade fått om jag inte hade vågat ställa frågan.

Ska jag vara helt ärlig så känner jag mig väldigt ledsen, jag vet att jag misslyckat totalt med maten och det är första gången jag tagit tjuren vid hornen och ärligt skrivit exakt vad det är jag äter (vilket gör att jag känner mig extremt sårbar med tanke på hur utlämnande och personligt det är) och efterfrågat vad mer jag kan äta som varken behöver kylas eller värmas, dvs komplettera befintlig mat.
 
Möjligt, men jag förstår inte varför det verkar vara så svårt att acceptera att just den lösningen inte fungerar för mig, när jag förklarat varför det inte går just nu.
Grejen är nog att du inte förklarat, och då blir det ganska svårt att förstå det omöjliga i en liten billig kylväska eller bara en kylklamp i en påse. Jag har haft med mig en liten kylväska på tåg, tar liksom ingen plats alls.
 
Jag kan känna igen mig i att inte alltid ha orken att laga mat och hur tråkigt det är att bara laga mat till sig själv, så jag brukar också köra storkok på helgen och fixa matlådor som jag sen äter både på jobbet/skolan/hemma under veckan.

Lasagne, lätt att göra mycket av, kanske inte skitkul att ta med sig till jobbet om man varken kan kyla eller värma, men definitivt funkis att äta hemma när man inte orkar laga mat efter jobbet.

Pastasallad med kyckling (eller vad man nu vill ha), går snabbt att göra mycket, håller ett par dagar i kylen och funkar att ta med till jobbet även om man inte har kylmöjlighet.

Piroger (en av mina favoriter), jag brukar göra 20-30 piroger åt gången, hälften med köttfärs i och hälften med feta och spenat (går förvisso att ha i princip vad som helst i). Släng in i frysen och lägg så många du tänker äta dagen efter i kylen innan du går och lägger dig. Funkar att äta både värmda, kalla och rumstempererade och tar ingen plats. Bara skicka ner i en fryspåse eller motsvarande. Har ofta en påse piroger i bilen när jag vet att jag ska sitta bakom ratten en heldag för att det är så smidigt att äta medan man kör.

Frukt och grönsaker som äpplen, apelsiner, morötter, rädisor, gurka, tomat och liknande är också smidigt att pula ner i en låda eller liten påse och är perfekt att ha som snacks, mellanmål eller tillbehör till lådan

När det kommer till frukost så var det någon i en annan tråd som tipsade om små pajer med havregryn, Kesella och bär som jag gjort ett par ggr. Jag gjorde i små folieformar, smidiga både att äta direkt på morgonen eller ta med sig till jobbet för att äta under dagen.

Sen skulle jag se över prioriteringsordningen på vad som ska med till jobbet eller ner i väskorna. Jag jobbar 11-13h pass och vill därför ha MINST två matlådor med mig och nu när jag pluggar och inte har en fast arbetsplats så måste jag även ta med all utrustning fram och tillbaka (uniform, skyddsväst, utrustningsbälte, extra kläder/kängor och mat). Det får jag ner i en ryggsäck och sadelväskan med en väl avvägd kombination av våld, svordomar och välvilja. Hade jag inte fått med allt jag behövde hade jag antingen fått byta väska eller fimpa något jag inte behöver ta med mig
 
Jag kan känna igen mig i att inte alltid ha orken att laga mat och hur tråkigt det är att bara laga mat till sig själv, så jag brukar också köra storkok på helgen och fixa matlådor som jag sen äter både på jobbet/skolan/hemma under veckan.

Lasagne, lätt att göra mycket av, kanske inte skitkul att ta med sig till jobbet om man varken kan kyla eller värma, men definitivt funkis att äta hemma när man inte orkar laga mat efter jobbet.

Pastasallad med kyckling (eller vad man nu vill ha), går snabbt att göra mycket, håller ett par dagar i kylen och funkar att ta med till jobbet även om man inte har kylmöjlighet.

Piroger (en av mina favoriter), jag brukar göra 20-30 piroger åt gången, hälften med köttfärs i och hälften med feta och spenat (går förvisso att ha i princip vad som helst i). Släng in i frysen och lägg så många du tänker äta dagen efter i kylen innan du går och lägger dig. Funkar att äta både värmda, kalla och rumstempererade och tar ingen plats. Bara skicka ner i en fryspåse eller motsvarande. Har ofta en påse piroger i bilen när jag vet att jag ska sitta bakom ratten en heldag för att det är så smidigt att äta medan man kör.

Frukt och grönsaker som äpplen, apelsiner, morötter, rädisor, gurka, tomat och liknande är också smidigt att pula ner i en låda eller liten påse och är perfekt att ha som snacks, mellanmål eller tillbehör till lådan

När det kommer till frukost så var det någon i en annan tråd som tipsade om små pajer med havregryn, Kesella och bär som jag gjort ett par ggr. Jag gjorde i små folieformar, smidiga både att äta direkt på morgonen eller ta med sig till jobbet för att äta under dagen.

Sen skulle jag se över prioriteringsordningen på vad som ska med till jobbet eller ner i väskorna. Jag jobbar 11-13h pass och vill därför ha MINST två matlådor med mig och nu när jag pluggar och inte har en fast arbetsplats så måste jag även ta med all utrustning fram och tillbaka (uniform, skyddsväst, utrustningsbälte, extra kläder/kängor och mat). Det får jag ner i en ryggsäck och sadelväskan med en väl avvägd kombination av våld, svordomar och välvilja. Hade jag inte fått med allt jag behövde hade jag antingen fått byta väska eller fimpa något jag inte behöver ta med mig
Piroger lät smidigt, dock inte tänkt på att man kan göra egna. De få gånger jag ätit piroger har det varit färdigköpta (Billys tror jag), känns som något jag får kolla upp i alla fall.
Kan va bra med lite alternativ. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vad har du snappat upp hittills som låter intressant och görbart? Om du listar vad som har fångat ditt intresse så kanske folk kan hitta trender/liknande och fylla på mer.
 
Jag tänker att du behöver se till att få i dig så mkt näring som möjligt på lite mängd?
Då tänker jag såhär:
- alltid ordentligt med smör (typ bregott, inget lätta eller liknande) på smörgåsarna
- gärna ost till pålägg
- drick gärna juice, mjölk osv till måltiderna
- se till att du alltid har ordentligt med fett när du tillagar mat och att du alltid använder fullfeta produkter, aldrig light. Vispgrädde till såser osv.
- ha alltid med dig näringsrika mellanmål som nötter, majskakor (finns ju med smak!), smörgåsar, osv.

Hur stora portioner äter du när du äter lagad mat eller färdigmat?
 
Varför ska jag frysa vatten i en pet-flaska när jag redan har kylklampar, som jag redan förklarat varför jag ej kan ha med mig? Ska jag frysa mina vattenflaskor jag har med mig bara så maten håller sig kall och jag inte kan dricka något vatten förräns det tinat? Jag har inte så mycket plats i väskan och det har jag förklarat tidigare.

Jag börjar känna mig som en upphakad skiva när jag gång på gång får förklara varför det ej går i nuläget, därmed inte sagt att det ej kommer ske längre fram.
För att vattnet även är användbart - så kan du rationalisera bort kylklamparna och spara plats. Du börjar med att ta fram en ofryst och en fryst flaska när du kommer till lastbilen. Då har du vatten nu och vatten om ett tag. Sen äter du och dricker av det nu ej längre frysta vattnet. Vi nästa matpaus är nog hela paketet mest bara kylst så då är det nog inga problem.

Testa - det kan ju fungera.
 
Möjligt, men jag förstår inte varför det verkar vara så svårt att acceptera att just den lösningen inte fungerar för mig, när jag förklarat varför det inte går just nu. För mig är det rätt ointressant då jag hellre letar tips efter mat som INTE behöver hållas kyld.

Tanken längre fram är att skaffa en annan väska med mer plats och byta ut de två väskor jag har nu, men det är längre fram i tiden och det löser inte problemen jag har just nu. Nu i veckan som kommer, ska jag testa ett tips jag fått via den här tråden, som jag troligen inte hade fått om jag inte hade vågat ställa frågan.

Ska jag vara helt ärlig så känner jag mig väldigt ledsen, jag vet att jag misslyckat totalt med maten och det är första gången jag tagit tjuren vid hornen och ärligt skrivit exakt vad det är jag äter (vilket gör att jag känner mig extremt sårbar med tanke på hur utlämnande och personligt det är) och efterfrågat vad mer jag kan äta som varken behöver kylas eller värmas, dvs komplettera befintlig mat.
Inte deppa för att det inte fungerar - det som faktiskt fungerar är att du ser att du behöver göra annorlunda. Dit är det många av oss som har en bit kvar.
 
Ska jag vara helt ärlig så känner jag mig väldigt ledsen, jag vet att jag misslyckat totalt med maten och det är första gången jag tagit tjuren vid hornen och ärligt skrivit exakt vad det är jag äter (vilket gör att jag känner mig extremt sårbar med tanke på hur utlämnande och personligt det är) och efterfrågat vad mer jag kan äta som varken behöver kylas eller värmas, dvs komplettera befintlig mat.

Jag tycker inte du ska känna att du har misslyckats med maten.
Det litet väl inte så där jättekul med tre rågkusar och en färdigmat 😅 men du lär varken dö av svält eller få näringsbrist av det.
Många gillar mat, både att äta den och att laga den. Men huvudsaken är ju att du får i dig nog för att funka liksom?
Om du känner att du vill äta bättre/mer men inte orkar ta tag i matlagningen kan du kanske bara bestämma dig för att äta utelunch någon dag i veckan? Och frukt eller grönsak vore ju ett superbra komplement till det du äter. En morot eller paprika, äpple eller apelsin att ta med på jobbet gör ju att du får i dig något fräscht varje dag som inte behöver tillagas eller förvaras svalt?
 
Vad tycker du om? Om du får önska fritt?

Helt utan kylning: Banan, nötter, knäckebröd, morötter, tortillas med hummus. Det finns färdigkokt potatis i glasburk tror jag, den kanske man bara kan skiva upp och blanda ned pesto för en snabb potatissallad? Riskakoe med ngt bredbart pålägg. Äpple.
 
Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara lat och omotiverad att laga mat till mig själv (roligare att laga mat till andra). Har inga problem att äta om det bjuds på mat eller jag äter ute på restaurang osv.

Vad äter jag idag?

När jag jobbar blir det ett glas mjölk till frukost, 3 rågkusar båda halvor (dvs 6 halvor) med något pålägg, när jag ej haft pålägg hemma har det bara blivit bregott. Rågkusarna äter jag på jobbet, sen när jag kommer hem blir det ofta te och någon av Dafsgårds färdigrätter.

Helgerna varierar, ibland har jag lagat riktig mat, oftast blir det fler färdigrätter. Har hänt att jag inte ätit något på hela helgen mer än druckit te, jag har lyckats bättra mig på den fronten och äter nu någon färdigrätt om jag inte orkar laga egen mat, bättre än inget.
Även beställt pizza/kebab någon gång, nu var det ett tag sedan.

Det jag funderar på är hur jag kan få i mig mer, har vid något tillfälle haft med mig morötter på jobbet. Skulle egentligen vilja ha med mig annat till jobbet, men har ingen kylmöjlighet i dagsläget ej heller något att värma med så det begränsar en hel del vad jag kan ha med mig, sen hjälper det inte att jag är extremt kräsen vad jag äter.

Har vid något tillfälle hänt att jag ätit en lite mer utökad frukost med fil och t ex crunchy/flingor, har inte så jättemycket tid på morgonen när jag ska till jobbet. Jag orkar ej heller ställa mig och laga något när jag kommer hem från jobbet, har förvisso hänt att jag startat ugnen och slängt in några "potatisbullar" då det sköter sig självt och går relativt snabbt.

Jag märker på min kropp att den talar om för mig att jag behöver äta mer, men det står helt still i mitt huvud på vad, egentligen borde det inte vara så svårt "bara äta mer av det jag äter idag", men samtidigt känns det som jag behöver lite mer variation och kanske något mer nyttigt. Känns som jag kört fast och inte kommer loss.
Jag tror inte jag helt förstod, men mjölk till frukost, mackor till lunch och Dafgårds till middag?

Om du inte vill ha mackor till lunch så kan du säkert frysa in lunchen och ta med den fryst, då borde den hålla till det är dags och ha tinat.

När jag åkte på dagläger klättring en helg tex tog jag med frysta hemmagjorda köttfärspiroger. Det var jättevarmt och när det var dags för lunch var de precis lagom kylskåpskalla och jag har inget emot kall köttfärs i en pirog. Men det gäller ju att ha ett par stycken så de kyler varandra och ha dem i en väska inte i solen.

Annars om man gör en rätt som inte går ut på för mycket, kött, fisk, räkor eller dyl som kan bli riktigt dåligt kan man ju ta med den som en rund frysklump som tinar (men om det är kött och det ligger på ytan kan det tina och bli dåligt) och senan mikra. Vilket kräver en micro.

Eller om du nu gillar mjölk till frukost, mackor till lunch och dafgårds till middag är det väl inget större fel? Ta med tre frukter, äpplen? De har ju ofta skal och blir inte dåliga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 428
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 343
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp