Slarvar med maten

Jag tror inte jag helt förstod, men mjölk till frukost, mackor till lunch och Dafgårds till middag?
Mjölken har jag druckit på morgonen, sen borsta tänderna dra till jobbet.
Sen mackor till frukost på jobbet, mackor på lunchen och sista mackan på eftermiddagen.
Kommer hem slänger in Dafsgård i micron (eller annat), äter gör en kopp te.

Idag blev det juice med crunchy och mjölk, blir någon köttfärs till middag, sen blir det nog rostat bröd. Vet inte om det blir något fika på föreläsningen jag ska på ikväll.

Imorgon på jobbet, är tanken att äta frukost hemma juice, fil och crunchy, mackor till frukost på jobbet, lunch soppa, eftermiddag macka, kommer även ha med mig morötter, sen på kvällen blir det dafsgårds och te om det inte blir köttfärs kvar från idag vill säga.

Tänker jag börjar där, för att se om jag kommer få i mig allt, Rom byggdes inte på en dag, men känns ändå bra att va ett steg i rätt riktning, kan alltid bli bättre.

Frukter har jag funderat på mycket, jag gillar frukt. Hittills av alla frukter/grönsaker som jag tyckt varit smidigt att äta på jobbet har varit banan och morötter.
Av någon anledning när jag äter apelsin/clementin/äpplen blir jag så kladdig om händer och mun, så har bara ätit det när jag haft tillgång att tvätta mig efteråt. Annars är det väldigt gott. :)
 
Mjölken har jag druckit på morgonen, sen borsta tänderna dra till jobbet.
Sen mackor till frukost på jobbet, mackor på lunchen och sista mackan på eftermiddagen.
Kommer hem slänger in Dafsgård i micron (eller annat), äter gör en kopp te.

Idag blev det juice med crunchy och mjölk, blir någon köttfärs till middag, sen blir det nog rostat bröd. Vet inte om det blir något fika på föreläsningen jag ska på ikväll.

Imorgon på jobbet, är tanken att äta frukost hemma juice, fil och crunchy, mackor till frukost på jobbet, lunch soppa, eftermiddag macka, kommer även ha med mig morötter, sen på kvällen blir det dafsgårds och te om det inte blir köttfärs kvar från idag vill säga.

Tänker jag börjar där, för att se om jag kommer få i mig allt, Rom byggdes inte på en dag, men känns ändå bra att va ett steg i rätt riktning, kan alltid bli bättre.

Frukter har jag funderat på mycket, jag gillar frukt. Hittills av alla frukter/grönsaker som jag tyckt varit smidigt att äta på jobbet har varit banan och morötter.
Av någon anledning när jag äter apelsin/clementin/äpplen blir jag så kladdig om händer och mun, så har bara ätit det när jag haft tillgång att tvätta mig efteråt. Annars är det väldigt gott. :)
Det låter ju bra!

Brukar klyfta äpplena till sonen, det kanske är lättare då? Men lite kladdig kanske man blir ändå.

Vindruvor? (ibland på rea) Jordgubbar såhär års.

När det gäller pirogerna brukar jag göra en jättesats och frysa in och bara ta två ur frysen om jag ska någonstans. Men det är ju drygt som varje dags grej, mer som omväxling.
 
Kokt potatis klarar sig hyfsat om man häller på lite vinäger. Kan bli rätt gott med lite olja med.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det låter ju bra!

Brukar klyfta äpplena till sonen, det kanske är lättare då? Men lite kladdig kanske man blir ändå.

Vindruvor? (ibland på rea) Jordgubbar såhär års.

När det gäller pirogerna brukar jag göra en jättesats och frysa in och bara ta två ur frysen om jag ska någonstans. Men det är ju drygt som varje dags grej, mer som omväxling.

Kan du inte lägga ut recept på pirogerna? :)
 
Mjölken har jag druckit på morgonen, sen borsta tänderna dra till jobbet.
Sen mackor till frukost på jobbet, mackor på lunchen och sista mackan på eftermiddagen.
Kommer hem slänger in Dafsgård i micron (eller annat), äter gör en kopp te.

Idag blev det juice med crunchy och mjölk, blir någon köttfärs till middag, sen blir det nog rostat bröd. Vet inte om det blir något fika på föreläsningen jag ska på ikväll.

Imorgon på jobbet, är tanken att äta frukost hemma juice, fil och crunchy, mackor till frukost på jobbet, lunch soppa, eftermiddag macka, kommer även ha med mig morötter, sen på kvällen blir det dafsgårds och te om det inte blir köttfärs kvar från idag vill säga.

Tänker jag börjar där, för att se om jag kommer få i mig allt, Rom byggdes inte på en dag, men känns ändå bra att va ett steg i rätt riktning, kan alltid bli bättre.

Frukter har jag funderat på mycket, jag gillar frukt. Hittills av alla frukter/grönsaker som jag tyckt varit smidigt att äta på jobbet har varit banan och morötter.
Av någon anledning när jag äter apelsin/clementin/äpplen blir jag så kladdig om händer och mun, så har bara ätit det när jag haft tillgång att tvätta mig efteråt. Annars är det väldigt gott. :)
Det låter som bra framsteg! 👍

Tips vid kladd - ha ett paket våtservetter i lastbilen som du kan tvätta av dig med 😊
 
Kan du inte lägga ut recept på pirogerna? :)
Oj hm, använder nog lite det recept jag hittar, men detta som jag gjorde senast var absolut bäst. Dock måste jag säga att köttfärssåsen jag använde var över efter att min man lagat och låg i kylen sedan dagen innan. Det är bra också för då är den stel och ligger bra i en matsked och rinner inte runt när man ska lägga den i pirogerna. Slängde i ngn tärning feta också, men det är ju helt valfritt...

https://zeinaskitchen.se/kottfarspiroger/

Så jag använde degen från det här receptet och hade vanlig köttfärssås från spagetti köttfärssås till. Degen var ovanligt bra, det blev väldigt lyckat. Men hon har miljoner pirogrecept. Det ena är nog bättre än det andra.

Någon annan gång har jag bara kört bröddeg eller gjort pizzadeg och gjort små runda piroger i muffinsformar.

Jag spekulerar lite ivrigt i om man kanske rent av kan köpa färdig pizzadeg på rulle och bara skära i fyrkanter och göra piroger av hela rullen.

Viktigast är att inte ha för mycket fyllning för då rymmer den.

Titta på det här tex!

https://zeinaskitchen.se/khachapuri/

ostbröd, så sugen på att testa.

Alla pirogrecept
https://zeinaskitchen.se/category/piroger/

Tycker alltid Hemmets kokbok eller ICA har de bästa recepten som lyckas lätt. Men när det gäller piroger blir det ofta torrt och trist och dessa verkar helt äga.
 
Har inte läst alla svar men du ska absolut inte känna dig misslyckad över att du inte orkar/vill laga mat.

Jag gör det för att överleva. Jag måste utan ordentlig mat så strular min diabetes och jag orkar verkligen ingenting.

Min räddning blev matmuffins/pizzabullar. Jag orkar aldrig äta något på morgonen men med mitt jobb nu tar vi en gemensam frukost vid 9. Äter sällan smörgåsar men en matmuffins som man lätt slänger i micron eller äter kall fungerar utmärkt.

Storkok är räddningen. Lasagne som man kan frysa in och har flera maträtter framöver t.ex. Fördelen med att laga egen mat är att är man kräsen gör man sådant man gillar. Kolla efter maträtter som är enkla och snabba att göra.

Kompisen på mitt förra jobb brukade alltid byta lunchlådor någon gång i veckan med någon på jobbet bara för att få lite mer inspiration till att göra något och som hen sa att man ville ju göra en bra lunchlåda åt någon annan :D
 
Det låter ju bra!

Brukar klyfta äpplena till sonen, det kanske är lättare då? Men lite kladdig kanske man blir ändå.

Vindruvor? (ibland på rea) Jordgubbar såhär års.

När det gäller pirogerna brukar jag göra en jättesats och frysa in och bara ta två ur frysen om jag ska någonstans. Men det är ju drygt som varje dags grej, mer som omväxling.
Klyfta kanske inte blir lika kladdigt förvisso, enda nackdelen är att de blir bruna så fort eller finns det något fiffigt husmorsknep så de inte blir bruna fort? 🤔

Vindruvor äter jag bara de gröna kärnfria och väldigt få åt gången, jordgubbar är ingen storfavorit. Äter jag jordgubbar ska de vara klyftade, grädde och socker, mumma.
Däremot Hallon kan jag äta hur många som helst rätt upp å ner, kanske dock inte lika lätt att få tag på som jordgubbar förvisso. :p

Piroger får jag kolla närmare på, var någon annan som tipsade om det också. :)
 
Det låter som bra framsteg! 👍

Tips vid kladd - ha ett paket våtservetter i lastbilen som du kan tvätta av dig med 😊
Får man gräva ner sig någonstans? 🙈 Jag känner mig så dum, jag har våtservetter i den ena väskan (hade faktiskt glömt bort att de finns där :o ). Förvisso va tanken med dom ifall nöden nr 2 kallade längs vägen, fasen då kunde ja köpt äpplen när ja handlade. Äh, får väl göra det nästa gång jag handlar, lär få handla igen förr eller senare ändå. :p
 
Klyfta kanske inte blir lika kladdigt förvisso, enda nackdelen är att de blir bruna så fort eller finns det något fiffigt husmorsknep så de inte blir bruna fort? 🤔

Vindruvor äter jag bara de gröna kärnfria och väldigt få åt gången, jordgubbar är ingen storfavorit. Äter jag jordgubbar ska de vara klyftade, grädde och socker, mumma.
Däremot Hallon kan jag äta hur många som helst rätt upp å ner, kanske dock inte lika lätt att få tag på som jordgubbar förvisso. :p

Piroger får jag kolla närmare på, var någon annan som tipsade om det också. :)
Njae jag är inte så nogräknad på bruna äpplen. Iofs är sonen faktiskt det och han brukar inte klaga. Jag klyftar dem, tar ut kärnhuset och sedan lägger jag ihop dem igen till ett helt "äpple" och ned i en påse.

Jag återanvänder gärna de påsar man köper frukt i och om de inte är kladdiga kan jag ta samma fler gånger.
 
Får man gräva ner sig någonstans? 🙈 Jag känner mig så dum, jag har våtservetter i den ena väskan (hade faktiskt glömt bort att de finns där :o ). Förvisso va tanken med dom ifall nöden nr 2 kallade längs vägen, fasen då kunde ja köpt äpplen när ja handlade. Äh, får väl göra det nästa gång jag handlar, lär få handla igen förr eller senare ändå. :p
Mm jag har ett jättepack i bilen sedan en kollega tipsade, men iofs inte för händer utan för städ (efter en liten olycka med ett barn). Men det ska finnas jättepack med öppning för fingrar också, bara man slänger dem i brännbart.
 
Njae jag är inte så nogräknad på bruna äpplen. Iofs är sonen faktiskt det och han brukar inte klaga. Jag klyftar dem, tar ut kärnhuset och sedan lägger jag ihop dem igen till ett helt "äpple" och ned i en påse.

Jag återanvänder gärna de påsar man köper frukt i och om de inte är kladdiga kan jag ta samma fler gånger.
I och för sig försvinner väl inte smaken när de blir bruna, hmmm.. det där med att göra ett helt "äpple" igen lät inte som någon dum idé.

Försöker också återanvända det som går, t ex när brödet är slut brukar brödpåsarna få agera påsar till mackorna. Försöker hitta vad mer jag kan återanvända av det jag har hemma, känns bättre än att bidra till sopberget. :)
 
I och för sig försvinner väl inte smaken när de blir bruna, hmmm.. det där med att göra ett helt "äpple" igen lät inte som någon dum idé.

Försöker också återanvända det som går, t ex när brödet är slut brukar brödpåsarna få agera påsar till mackorna. Försöker hitta vad mer jag kan återanvända av det jag har hemma, känns bättre än att bidra till sopberget. :)
Nej jag tror att det liksom ligger syra mot syra och inte blir brunt, men jag kan ha fel. Det är ju inte jag som äter dem. Men jag har fått höra att de var bruna ngn gång och inte ätna så rent teoretiskt sett kan det vara så att de inte blir jättebruna. Det bruna ska ju inte vara farligt på minsta vis, bara inte fint.

Smaken försvinner om man sköljer klyftorna tycker jag, det blir inte så gott. Husmorsknepet när man gör paj är ju citronvatten, men vem vill ha en påse citronvatten i bilen. 🤣
 
Nej jag tror att det liksom ligger syra mot syra och inte blir brunt, men jag kan ha fel. Det är ju inte jag som äter dem. Men jag har fått höra att de var bruna ngn gång och inte ätna så rent teoretiskt sett kan det vara så att de inte blir jättebruna. Det bruna ska ju inte vara farligt på minsta vis, bara inte fint.

Smaken försvinner om man sköljer klyftorna tycker jag, det blir inte så gott. Husmorsknepet när man gör paj är ju citronvatten, men vem vill ha en påse citronvatten i bilen. 🤣
Jag undrar om jag inte sett ett "life hack" om det där med äpplen, fast det kanske var annan frukt, kanske till och med var citron. Värt å testa i alla fall. :up:
 
Annars kan du göra någon egen variat av trail mix (https://en.wikipedia.org/wiki/Trail_mix) av torkade frukter/nötter/annat som du äter under dagen för att få i dig extra näring. Blandar man i rostade sojabönor (risenta och gogreen har det i sitt sortiment) så får man även upp proteinhalten och det kan i princip bli som en "måltid".
 
Klyfta kanske inte blir lika kladdigt förvisso, enda nackdelen är att de blir bruna så fort eller finns det något fiffigt husmorsknep så de inte blir bruna fort? 🤔
Jag undrar om jag inte sett ett "life hack" om det där med äpplen, fast det kanske var annan frukt, kanske till och med var citron. Värt å testa i alla fall. :up:

Husmorsknepet är vinäger eller surt vadsom. Kanske går med rönnbär med, men det sa visst räven nåt om.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 359
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp