Slarvar med maten

Klyfta kanske inte blir lika kladdigt förvisso, enda nackdelen är att de blir bruna så fort eller finns det något fiffigt husmorsknep så de inte blir bruna fort? 🤔

Vindruvor äter jag bara de gröna kärnfria och väldigt få åt gången, jordgubbar är ingen storfavorit. Äter jag jordgubbar ska de vara klyftade, grädde och socker, mumma.
Däremot Hallon kan jag äta hur många som helst rätt upp å ner, kanske dock inte lika lätt att få tag på som jordgubbar förvisso. :p

Piroger får jag kolla närmare på, var någon annan som tipsade om det också. :)
Men inte blir du kladdig av att äta ett äpple? Om du inte klyftar det, då får du väl mer äppelsaft på fingrarna.
 
Får man gräva ner sig någonstans? 🙈 Jag känner mig så dum, jag har våtservetter i den ena väskan (hade faktiskt glömt bort att de finns där :o ). Förvisso va tanken med dom ifall nöden nr 2 kallade längs vägen, fasen då kunde ja köpt äpplen när ja handlade. Äh, får väl göra det nästa gång jag handlar, lär få handla igen förr eller senare ändå. :p
Äsch, det är lätt att glömma eller bara inte tänka på en del saker 😊
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När jag åkte på dagläger klättring en helg tex tog jag med frysta hemmagjorda köttfärspiroger. Det var jättevarmt och när det var dags för lunch var de precis lagom kylskåpskalla och jag har inget emot kall köttfärs i en pirog. Men det gäller ju att ha ett par stycken så de kyler varandra och ha dem i en väska inte i solen.

Vegfärs inbillar jag mig är mindre känsligt, så det har jag i mina piroger när vi ska iväg. Bakar in hela så de går att äta med en hand utan kladd :)
 
Äsch, det är lätt att glömma eller bara inte tänka på en del saker 😊
Jo, det är ju så. Jag blev varse en annan sak jag hade glömt - min IBS. Den gjorde sig påmind när jag åt lite mer, spenderat eftermiddagen på toan med krampade tarmar - inge kul. Så får nog successivt öka matintaget så tarmarna inte får en chock. :/
 
När du nu inte äter så mycket åt gången - försök att äta lite oftare istället. Jag har haft nytta av bakterier köpta på appoteket med, för mig har de i rund vit burk funkat bäst men det kan förståss variera.

"Glömt ihåg" tycker jag är ett bra uttryck till sådant där som man kan tycka man borde kommit ihåg!
 
Oj hm, använder nog lite det recept jag hittar, men detta som jag gjorde senast var absolut bäst. Dock måste jag säga att köttfärssåsen jag använde var över efter att min man lagat och låg i kylen sedan dagen innan. Det är bra också för då är den stel och ligger bra i en matsked och rinner inte runt när man ska lägga den i pirogerna. Slängde i ngn tärning feta också, men det är ju helt valfritt...

https://zeinaskitchen.se/kottfarspiroger/

Så jag använde degen från det här receptet och hade vanlig köttfärssås från spagetti köttfärssås till. Degen var ovanligt bra, det blev väldigt lyckat. Men hon har miljoner pirogrecept. Det ena är nog bättre än det andra.

Någon annan gång har jag bara kört bröddeg eller gjort pizzadeg och gjort små runda piroger i muffinsformar.

Jag spekulerar lite ivrigt i om man kanske rent av kan köpa färdig pizzadeg på rulle och bara skära i fyrkanter och göra piroger av hela rullen.

Viktigast är att inte ha för mycket fyllning för då rymmer den.

Titta på det här tex!

https://zeinaskitchen.se/khachapuri/

ostbröd, så sugen på att testa.

Alla pirogrecept
https://zeinaskitchen.se/category/piroger/

Tycker alltid Hemmets kokbok eller ICA har de bästa recepten som lyckas lätt. Men när det gäller piroger blir det ofta torrt och trist och dessa verkar helt äga.

Åh vad många bra tips! Vi som tänkte laga vego-bolognese i veckan, blir perfekt att göra piroger av resterna då 😃
 
Jo, det är ju så. Jag blev varse en annan sak jag hade glömt - min IBS. Den gjorde sig påmind när jag åt lite mer, spenderat eftermiddagen på toan med krampade tarmar - inge kul. Så får nog successivt öka matintaget så tarmarna inte får en chock. :/
Det är inte crunchen som orsakar det då? Min IBS-mage klarar ofta inte av så grova fibrer.
 
Det är inte crunchen som orsakar det då? Min IBS-mage klarar ofta inte av så grova fibrer.
Näää, jag har ätit crunchy idag utan problem. Däremot blev det nog lite väl mycket av det goda till maten.

Idag åt jag fil och chrunchy, juice till frukost, sen har ja inte ätit något förrän nu. Inte varit hungrig, så nu blir det en macka och så mycket av soppan som möjligt. Hade inte räknat med att jag skulle bli så mätt av frukosten. 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 084
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 827
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp