Att banta häst...

H

Happy

En "bekant" till mig har ett russ på 5 år, valack men som var hingst länge. Han rids knappt (hennes barn vågar inte, och jag förstår henne), men går mycket i hage. Han är grymt tjock, och revbenen kan man inte känna, hur mycket man än försöker. Hästen äter 2 kg hö om dagen (oanalyserat, men hon säger att det är bra hö.. :confused:), lite betfor, och fri tillgång på halm. Vi "diskuterade", och hade helt olika "syn på det hela"... Hjälp!! Vad tycker ni?? Vad ska man tänka på när man bantar häst?? All hjälp är bra hjälp!!
 
D man ska täka på är att ge hästen redigt med grovfoder, lite kraftfoder och motionera massor!
Hästen ska inte gå ner i vikt av att den får för lite mat, utan för att den gör av med mer energi än vad som kommer in!
Att matbanta hästar är djurplågeri!!
 
Läste massor om detta förut då min häst är otroligt lättfödd och bara måste ner i vikt. Tyvärr blev jag tvungen att dra ner även på hö och ersätta med halm - samt öka kraftfodret! Annars blev han för slö för att bränna något. Jättesvårt!!! Att hitta balans i detta. Om detta russ inte rids heller så är det nog nästan omöjligt. Kan dom inte hitta någon som vill köra? mvh/T_B
 
Ta bort halmen, ge den mängd hö som behövs och balansera upp med ev. proteinfoder.
 
Jo, med grovfoder antar jag att du menar hö, eftersom halm bara är energi..? För du såg väl att jag skrev fri tillgång på halm? :confused: Alltså äter hästen inte bara 2 kg hö!
Det jag ville ha fram synpunkter på var hur man skulle göra en foderstat åt en sån häst. Tror inte själv på att massor av halm gör att hästen går ner i vikt... Motioneringen är en svår fråga eftersom han är jättesvår att rida för ägaren, gör precis som han vill! :(
 
Jag tror inte domhar någon som vill köra, han är inte inkörd heller... Hur löste du det på din häst?? Några tips?
 
Mina hästar blir ialla fall fetare på halm än på hö...
Har man för bra värden på höt får man köpa h med sämre värden så man kan ge hästen stora mängder, halm tror jag inte ett dugg på... Men d är juh upp till var och en.
Så länge man inte svälter krakarna så... Hästar ska inte gå ner i vikt pga. grovfoderminskning!
 
Varför är det så viktigt att ha en slimmad häst om den varken rids eller körs? Å varför ge kraft till en häst som inte motioneras?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
697
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 559
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 105
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp