Bukefalos 28 år!

Att "banta" katten utan att "svälta" den

E

Eeiram

Hej!

I mitt stall bor en stallkatt som jag sköter om. Eftersom hon flyttade dit av sig själv (hon trivdes inte där hon bodde) vet jag inte ålder på henne. Jag kan heller inget om katter eftersom jag aldrig haft någon tidigare.

Mitt problem är att hon har blivit ganska tjock, och jag vet inte vad jag gör för fel. Jag ger henne Euroshopper (Ica's egna märke) torrfoder, ibland Whiskas torrfoder. Ibland får hon även burkmat, tonfisk eller egen fiskad gädda som vi kokar åt henne. Vad skall jag ge henne (och inte ge henne) för mat för att hon skall kunna gå ner lite i vikt utan att behöva känna sig hungrig.

Problem nummer två är att jag inte har hästen uppstallad över sommaren och åker därför inte till stallet mer än cirka varannan dag. Med andra ord kan jag inte ge katten ny mat/vatten varje dag. Jag försöker hinna dit så ofta jag kan men det är svårt då jag jobbar hela sommaren också.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, då jag förstår att det inte är bra för en katt att vara alltför tjock. Jag är mest rädd för att hon skall bli ännu tjockare och få problem med hälsan och sjukdomar!

Mvh Marie
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Har du kollat så hon är kastrerad, annars kan "tjockheten" bero på att hon är med ungar.
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Jodå, hon är steriliserad. Tjockheten är nog mitt fel, tyvärr. jag vill veta hur jag skall ta hand om henne på bästa sätt nu så att hon får lite bättre hälsa och absolut inte lägger på sig mer.

Finns det "låg-kalori-mat" även för katter?

Mvh Marie
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Ja, det finns lightmat för katter, t ex har Royal Canin bra sådan.
Mat av högre kvalitet kan även resultera i att katten slutar frossa.
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Håller med LilleMor, Euroshopper är visserligen billigt men med billigt medföljer också ofta det sämre. :crazy: Alltså: sämre värden i maten. Köp foder av högre kvalité, t.ex. RC, Hill's, Eukanuba, Nutro m.fl.

Några bra hemsidor:

www.nutroproducts.com

där kan du göra ett litet test och se vad din katt ska ha för foder

www.hillspet.com

www.iams.com

har lite bra vägledning

Annars är det ju bara att fråga här om det är någon som har samma problem som du! Eller om någon duktig bukefalist vet hur du ska göra för att få ner kissen i vikt. Lycka till! ;)
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Bäst för överätande katter är egentligen burkmat eller ännu hellre mat av rått kött. Det mättar bättre än torra pellets, som katter gärna äter som ren förströelse. Torrfoder innehåller alltid mer kolhydrater än katter behöver, och katter är i verkligenheten riktiga "atkinsätare"

Eftersom det inte funkar för dig att ge mat som är färskvara föreslår jag att du börjar med ett lightfoder från någon av de "större" tillverkarna: tex RC, Hill's eller min egen favorit James Wellbeloved. Fråga i djuraffären så kan de säkert hjälpa dig. Hjällper inte det så finns det riktiga bantningsfoder hos veterinären. De är effektiva i den bemärkelsen att katten blir smal, men de är ju inte näringsmässigt perfekta för katter egentligen.
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Glömde säga att det är jättebra att du tar hand om övervikten innan den ger allvarliga problem :bow:
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Sassy skrev:
Glömde säga att det är jättebra att du tar hand om övervikten innan den ger allvarliga problem :bow:
Absolut, jag känner mig så dum. Jag vill ta hand om kissen på bästa sätt men jag kan ju absolut ingenting om katter. Blir så glad av all hjälp! :bow:

Är burkmat alltså egentligen bättre mat än torrfoder vad gäller lite tjockare katter? Hur länge står sig egentligen burkmat i "rumstemperatur" innan den blir dålig? Katten bor nämligen i foderladan (utanför stallet), där hon valt att bo själv (på loftet). Där ger jag henne vatten och mat. Det är relativt svalt där då det inte finns några fönster i ladan, men jag vill ju inte ge henne mat som blir dålig om den får stå framme ett tag innan hon äter upp den (en halv/hel burk brukar dock vara uppäten efter ett dygn).

Jag kanske borde tillägga att ingen mat (förutom torrfodret) står uppe i stallet. Jag tar med mig maten hemifrån där jag kan förvara den i kylskåpet fram tills den skall ätas.

Som sagt så ger jag henne ibland fisk - egenfiskad och -tillagad gädda och ibland tonfisk på burk. Är det fet och näringsmässigt dålig mat för henne?

Många frågor blir det, men som sagt, jag vill bara att min älskade katt skall må bra och få bättre hälsa!

Tack än en gång för alla tips, länkar och råd! :bow:

/Marie
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Om det går rent praktiskt så är burkmat bra (min tjockis gick ner!).

Annars, om du hellre ger torrfoder (det ÄR mer praktiskt) så gå till en vet och köp specialbantningsfoder. De som finns i zoobutikerna räcker inte för att katten ska gå ner i vikt och ändå få i sig nödvändiga ämnen. De är snarare förebyggande, som jag har förstått det. Hos vet förklarar de hur du ska ge fodret (det kan vara bra att väga katten!)

Lycka till! :bump:
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Öppnad burkmat ska man väl ha i kylskåpet?
Det har iallafall vi :p
(Vet ingenting om katter heller, men har inte så stort val då morfar inte kan ha honom längre)
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Ja, den håller i kyl ett par dagar. Går inte hela burken åt på den tiden kan man frysa i hälften.
 
Sv: Att "banta" katten utan att "svälta" den

Tänk också på att burkmat blir LÄTT dålig i den här värmen ganska fort. Kom ihåg en gång en katt son började totalvägra att äta sin mat. Jag kollade närmre och det låg MASSOR med äckliga larver däri! Blä! Inte konstigt att kattstackaren inte vill äta... :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
965
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 628
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp