Att bestämma sig när det känns omöjligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tufft. Men samtidigt, skönt för din häst att få ett fint avslut. Så lång konvalescens låter vidrigt, så jag förstår helt ditt beslut.
 
Jag är väl en sån tråkig människa här som mest går in & läser & sällan skriver något. Har läst om dina hästar genom åren (liksom andras förstås) & kan bara inte fatta att du fått utstå allt detta Så kände nu att jag ville skicka dig en stor kram & att jag tycker det låter som du tar helt rätt beslut. Ingen häst ska behöva stå så länge på box.

Har själv fått ta bort några hästar under alla år med dessa fantastiska varelser, & kan väl trösta med att det finns fler! Aldrig kan den ena ersätta den andra. Men man kan hitta den där speciella hästen igen. Klen tröst nu, jag vet. Men orkar du fortsätta, vilket vi hästmänniskor på något sätt oftast gör så kommer du säkert hitta den där hästen igen som berör så på djupet!

Du har kämpat som få av allt man läst härinne & nu får hästen ha en härlig sista tid! Mer kan man inte begära.

Jo, jag har ju tyvärr tagit bort såpass många att jag vet att det finns fler. Men den här gången har jag inte möjlighet ekonomiskt att skaffa en ny häst, så det blir ingen ny ridhäst helt enkelt. Utan hur det nu gick till så kommer jag stå där med en B-ponny och thats it. En jättefin B-ponny på alla sätt och vis (och jag har många gånger, även innan det här, önskat att han var 2 dm till!) men någon ridhäst/ridponny till matte blir det ju inte riktigt. Nog kan jag rida honom ibland (jag håller ju på och rider in honom nu), men inte i någon större omfattning.

Väldigt konstig känsla, och den är inte så himla trevlig heller, men det är ju som det är med den saken liksom.
 
En mycket lycklig herre. Och nu kan jag inte ändra mig ens om jag skulle vilja det, nu är det förbi point of no return..
10402740_633012576794719_7344400254225009872_n.jpg


10380911_633012453461398_7162716975270011193_n.jpg
 
@Alexandra_W Usch vad jobbigt!! Var ju i lite samma sits med min förra med ligamentskada i hoven och jag tog samma beslut som du. Jag kom till en gräns där det inte är vettigt längre och jag kände mig helt söndersliten av allt kastande mellan hopp och förtvivlan. Tycker du har tagit rätt beslut även om jag förstår att det är jätte jobbigt just nu! Tröstkramar!
 
Men å, ber om ursäkt. Fattar inte riktigt hur man gör för att inte få med tidigare inlägg i svar?!!

Du får ha denna bilden med dig!

Det finns ingen möjlighet att låna häst senare om du skulle vilja & hittar någon du fastnar för?
 
Men å, ber om ursäkt. Fattar inte riktigt hur man gör för att inte få med tidigare inlägg i svar?!!

Du får ha denna bilden med dig!

Det finns ingen möjlighet att låna häst senare om du skulle vilja & hittar någon du fastnar för?

Du klickar bara på svara, så kommer det med citat. Sen skriver du under det. Man behöver alltså inte välja citat eller så, utan bara "svara" på det inlägg man vill citera.

Jodå, visst finns det det. Men jag är "kinkig" så, jag vill det ska vara min egen häst och inte någon annans, så låna/foder är inte aktuellt. (Det kommer, bestämt innan det här, en ponny för inridning och utbildninge, så lite mer ridning än på B-ponnyn får jag. Men det är inte alls samma sak liksom.)
 
Ett och ett halvt år av strikt konvalescens.. Nej. Ett sådant beslut gör alltid ont, men jag hade valt samma sak om jag fått samma premisser på bordet. Nu har du valt, även om det är skit. Styrka till dig!
 
Ett och ett halvt år av strikt konvalescens.. Nej. Ett sådant beslut gör alltid ont, men jag hade valt samma sak om jag fått samma premisser på bordet. Nu har du valt, även om det är skit. Styrka till dig!

Det är ju inte säkert det blivit så långt med konvalescensen, men bara risken för det, och att det då ändå var i scenariot DÄR man slutligen opererade (dvs "det bra" scenariot) kändes tillräckligt för att definitivt avgöra det. Han är värd oändligt mycket bättre än så.
 
Det är ju inte säkert det blivit så långt med konvalescensen, men bara risken för det, och att det då ändå var i scenariot DÄR man slutligen opererade (dvs "det bra" scenariot) kändes tillräckligt för att definitivt avgöra det. Han är värd oändligt mycket bättre än så.
Tråkigt!
Men jag antar att det nu blev lättare att fatta ett beslut. Jag håller helt med dig, någonstans går gränsen och det låter som det enda kloka beslutet i detta läget. Det är kanske också bra att du får hem en ny häst och kanske bra att den inte är din egen (förstod det som så). Jag menar att det tar kanske ett tag att vänja sig vid tanken på att engagera sig i en ny häst. Jag köpte en ny häst ganska snart efter min förra häst som var min första riktigt egen häst. Den häst jag då köpte är den ponny som jag nu har haft i många år. Hon har definitivt blivit Hästen i mitt liv. Du hittar säkert en ny häst så småningom fast det vet du säkert redan.
 
Ja en sådan konvalescens är för tuff mentalt även för mig.

Två år i hage? Inga problem. Men kontrollerad rörelse under så lång tid är too much.
 
Men det är därför det är full senskadekonvalescens, och alla som haft en sån vet både hur lång den är och att det är en "känslig" rehab där man kan sabotera ungefär allt om man har otur och hästen t ex kommer lös och rejsar runt.

Kan du inte garantera en säker rehabilitering och åtgärdar alla tänkbara orsaker till olyckor så finns det heller ingen anledning att skjuta något framför sig som en dag
Jo, jag har ju tyvärr tagit bort såpass många att jag vet att det finns fler. Men den här gången har jag inte möjlighet ekonomiskt att skaffa en ny häst, så det blir ingen ny ridhäst helt enkelt. Utan hur det nu gick till så kommer jag stå där med en B-ponny och thats it. En jättefin B-ponny på alla sätt och vis (och jag har många gånger, även innan det här, önskat att han var 2 dm till!) men någon ridhäst/ridponny till matte blir det ju inte riktigt. Nog kan jag rida honom ibland (jag håller ju på och rider in honom nu), men inte i någon större omfattning.

Väldigt konstig känsla, och den är inte så himla trevlig heller, men det är ju som det är med den saken liksom.

Helt rätt beslut av dig och det finns många yngre som söker en b ponny och dessutom är viktbärande för en så liten häst. Dessutom är det ju för dagen inte så "populärt" med att endast inneha en häst eftersom dom är flockdjur.

Många resor har du verkligen gått igenom och främst förmedlat, inte så himla trevliga heller många gånger,men det är ju som det är med den saken och nu vänder vi blad.
 
@coari B-ponnyn har jag inte planerat att göra mig av med. Men eftersom han är just en B-ponny, så någon ridhäst kommer jag inte att ha.
 
Kan du inte garantera en säker rehabilitering och åtgärdar alla tänkbara orsaker till olyckor så finns det heller ingen anledning att skjuta något framför sig som en dag


Helt rätt beslut av dig och det finns många yngre som söker en b ponny och dessutom är viktbärande för en så liten häst. Dessutom är det ju för dagen inte så "populärt" med att endast inneha en häst eftersom dom är flockdjur.

Många resor har du verkligen gått igenom och främst förmedlat, inte så himla trevliga heller många gånger,men det är ju som det är med den saken och nu vänder vi blad.

Den kommer inte att vara själv. Som du nog kanske förhoppningsvis läste?
 
Tufft, men skönt att du landade i ett beslut. Att vela tar mycket energi. Försök njuta av den sista tiden ihop. Gråt ut hos världens sötaste b-ponny :love:
 
Jag beklagar verkligen @Alexandra_W :cry: Men du tog även i mina ögon rätt beslut. Precis som du skriver så är han värd så himla mycket mer än den oerhört långa konvalescensen.

Tröstkramar i mängder.
 
@Alexandra_W : det är alltid tråkigt och hemskt att behöva ge upp sina djur och ta farväl av dem och vara den som tar beslutet, men jag tycker inte det finns ngn tvekan om att du tagit rätt beslut.
Drygt ang. veterinärernas "backande" i sak på ngt de först kommunicerade som "bra prognos och "lätt" åtgärdat operationsmässigt osv. Du hade ju kunnat spara mycket tid och energi om de klargjort det hela redan från början kan jag tycka, ffa när de verkar ha pressat dig om besked ja eller nej innan de kläckte hela scenariot.
 
Åh så sorgligt Alexandra :cry: men samtidigt en lättnad att ha bestämt sig kan jag tänka.

Tycker du har fattat det bästa beslutet du kunde, en sådan lång konvalescens hade inte varit mänsklig.

Vilka härliga bilder, han ser superlycklig ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 538
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp