Att bestämma sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett alternativ som jag funderat på är att gå någon utbildning. Jag har hittat en sådan som går på 50% över vinterhalvåret. Undrar om jag pallar att plugga? Och med tanke på att 6 utbildningsdagar måste jag vara på plats i antingen Hjo eller Tidaholm, så blir det kostnader för övernattning då jag inte åker t.o.r. samma dag. Sen är det ju utbildningsmaterial som ska köpas in. Och CSN är ju inte fett direkt plus att jag sen behöver betala tillbaka nästan 600 kronor i månaden efter utbildningen. Jag tycker det är läskigt att dra på mig lån.

Utbildningen är om småskalig grönsaksproduktion för försäljning. Så utbildningen leder knappast till några stora inkomster heller. Ska jag själv dra igång en grönsaksodling i lite större format, så kommer jag ju behöva göra investeringar också. Och jag lär knappast kunna leva på det helt och hållet.

Sen finns det en del olika intressanta kurser i Skåne också, men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med boende. Köpa husvagn och bo i och hyra ut huset här under tiden?

Hur som helst så är det ingen utbildning som kommer att leda till bra inkomst efteråt. Men vad har jag för alternativ? Ett tråkigt låglönejobb? De kurser jag hittat är i alla fall sådant som ligger mig varmt om hjärtat även om jag inte blir rik på dessa. Men jag tycker det är svårt att komma till beslut om dessa.

-
I förra veckan provred jag kompisens fullblod som hon nyligen köpt. Hon vill ju ha en medryttare på den så småningom. Än så länge är den inte riktigt fullt igång och är lite muskelfattig. Provridningen gick helt okej, men det var ingen stor ridbana att rida på. Sen har det ju varit lite problem för kompisen att rida ut på den, så jag är väl inte 100% pepp, då jag eventuellt kan komma att tröttna om det bara finns en pytteliten ridbana att använda och det inte går att rida ut. Jag hoppas att det löser sig.

katten.jpg

-
 

Jag borde med andra ord testa att smaksätta med timjan. Jag odlade timjan förut, men har inte det i den här trädgården. Det är dock väldigt lättodlat.
Jag vet inte hur det smakar när man tillsätter efteråt, i den grekiska honungen kommer ju timjansmaken med bina. Men testa, smakerna passar verkligen ihop.
 
Jag vet inte hur det smakar när man tillsätter efteråt, i den grekiska honungen kommer ju timjansmaken med bina. Men testa, smakerna passar verkligen ihop.
Ah, ja är det sorthonung där bina dragit på timjan så är det nog lite annorlunda mot att smaksätta med timjan.
 
Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett alternativ som jag funderat på är att gå någon utbildning. Jag har hittat en sådan som går på 50% över vinterhalvåret. Undrar om jag pallar att plugga? Och med tanke på att 6 utbildningsdagar måste jag vara på plats i antingen Hjo eller Tidaholm, så blir det kostnader för övernattning då jag inte åker t.o.r. samma dag. Sen är det ju utbildningsmaterial som ska köpas in. Och CSN är ju inte fett direkt plus att jag sen behöver betala tillbaka nästan 600 kronor i månaden efter utbildningen. Jag tycker det är läskigt att dra på mig lån.

Utbildningen är om småskalig grönsaksproduktion för försäljning. Så utbildningen leder knappast till några stora inkomster heller. Ska jag själv dra igång en grönsaksodling i lite större format, så kommer jag ju behöva göra investeringar också. Och jag lär knappast kunna leva på det helt och hållet.

Sen finns det en del olika intressanta kurser i Skåne också, men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med boende. Köpa husvagn och bo i och hyra ut huset här under tiden?

Hur som helst så är det ingen utbildning som kommer att leda till bra inkomst efteråt. Men vad har jag för alternativ? Ett tråkigt låglönejobb? De kurser jag hittat är i alla fall sådant som ligger mig varmt om hjärtat även om jag inte blir rik på dessa. Men jag tycker det är svårt att komma till beslut om dessa.

-
I förra veckan provred jag kompisens fullblod som hon nyligen köpt. Hon vill ju ha en medryttare på den så småningom. Än så länge är den inte riktigt fullt igång och är lite muskelfattig. Provridningen gick helt okej, men det var ingen stor ridbana att rida på. Sen har det ju varit lite problem för kompisen att rida ut på den, så jag är väl inte 100% pepp, då jag eventuellt kan komma att tröttna om det bara finns en pytteliten ridbana att använda och det inte går att rida ut. Jag hoppas att det löser sig.

Visa bifogad fil 35703
-
Möjligheten finns ju att din sjukskrivning blir förlängd? Att sjukskrivningen är tidssatt är ju bara att en ny bedömning ska göras med jämna mellanrum. Det betyder inte nödvändigtvis att sjukskrivningen tar slut.
 
Möjligheten finns ju att din sjukskrivning blir förlängd? Att sjukskrivningen är tidssatt är ju bara att en ny bedömning ska göras med jämna mellanrum. Det betyder inte nödvändigtvis att sjukskrivningen tar slut.
Jo, jag vet men jag lever ju i ovisshet när jag inte vet hur det blir. Jag antar också att resultatet av NP-utredningen har betydelse för hur fortsättningen blir.
 
Menar du med förhinder funktionsnedsättning..? Eller vad? Och varför ska man passa sig noga för det?

Precis som Magiana skrev förlorar man si. SGI om man kodas som arbetssökande med förhinder. Och nej menar inte med funktionsnedsättning. Utan förhinder att ta arbete, för att man är sjuk. Just för att man måste skriva in sig på AF om man får avslag på sjukpenning så innebär det att personer som är sjuka skrivs in på AF. Om AF vet att man pga sjukdom inte kan söka jobb kodas man som förhindrad att söka arbete. Låter fint och snällt, slippa pressen jaga jobb. Men.. Den kodningen innebär att du inte är aktivt arbetssökande. Och då ryker SGI. Och då sitter man i en skitsits.

Ja det är ett idiotiskt system rent praktiskt. Men det är så det ser ut. Tanken bakom är god men blir fel.
 
@Magiana kan det inte vara idé sen när måendet är bättre och sjukskrivningen minskat att tala med din ag om anpassningar som kan hjälpa dig lite? Skärm, ljus, stol mm.
Jag får börja med att ta upp det med arbetsterapeuten i så fall då jag inte har någon aning om vad som behöver förändras och det vet ju inte AG heller.
 
Jo, jag vet men jag lever ju i ovisshet när jag inte vet hur det blir. Jag antar också att resultatet av NP-utredningen har betydelse för hur fortsättningen blir.
Jag förstår din oro, min var likartad i samma situation samtidigt är det förödande att grubbla på det där så mycket som du gör. Ju mer du försöker lösa den praktiska situationen ju sämre mår du. På något sätt tror jag att man får acceptera ovissheten medan man är sjukskriven för att annars blir det svårare att tillfriskna.
 
Jag får börja med att ta upp det med arbetsterapeuten i så fall då jag inte har någon aning om vad som behöver förändras och det vet ju inte AG heller.

Låter som en plan. Och är ju inget som är aktuellt nu. Men sen framåt i tiden när det är dags att minska sjukskrivningsgraden. Att det kan vara värt ta upp frågan och om omöjligt prova om det gör skillnad för orken vid datorn. Så slipper du nu känna stressen över att ev behöva byta jobb osv. Just nu behöver du inte mer än spara tanken.
 
Jag har varit det, sålt honung, stöpt vaxljus, kokat bisalva osv och haft gårdsbutik så jag behöver inte killgissa ens en smula för att säga att det är väldigt svårt att få någon större åretruntlönsamhet på sådan verksamhet. Speciellt om den enbart ska kretsa kring biodlingen.

Ja precis - verkligen ! Och utifrån @Magiana s läge dessutom blir det ju rent absurt som råd stt satsa på som det framställts att det går att lätt göra så, lite snyggt förpackat, sälja deluxe osv. @Luff
 
Senast ändrad:
Ja precis - verkligen ! Och utifrån @Magiana s läge dessutom blir det ju rent absurt som råd stt satsa på som det framställts att det går att lätt göra så, lite snyggt förpackat, sälja deluxe osv. @Luff
Magiana är väl insatt i affärsmöjligheterna runt biodling. Hon tror inte att det är enkelt. Ett av alternativen var att gå en ettårig kurs i grönsaksodling....vilket kräver rejält med investeringar. Biodling går att bygga upp sakta och kostnadseffektivt.
 
Magiana är väl insatt i affärsmöjligheterna runt biodling. Hon tror inte att det är enkelt. Ett av alternativen var att gå en ettårig kurs i grönsaksodling....vilket kräver rejält med investeringar. Biodling går att bygga upp sakta och kostnadseffektivt.
Min biodling har hittills kostat mig närmare 10 000 kronor och jag har fått minimalt med honung (under 10 liter). Bara samhällena kostade 1500 kronor styck och slungan kostade 3000 kronor. Jag räknar med att det kommer att dröja innan jag går plus på verksamheten.

Vilka investeringar jag skulle behöva göra för att odla grönsaker vet jag inte då jag inte gått någon utbildning på vad som behövs, men jag lär inte kunna sköta sådana odlingar med enbart handkraft.
 
Du kan inte få tjänstledigt för att vara arbetslös.

Jodå. Lag (2008:565) om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete.

Sen om Magiana uppfyller villkoren vet jag inte. Men lagen skapades för att just lösa problemet som blev när sjuka personer med anställning bedöms klara annat på arbetsmarknaden förekommande arbete, och behövde kunna söka och prova ett sådant

Tillägg det finns även en undantagsregel som gör att man på det viset även kan få alt behålla sin a-kassa.

Dvs exakt det Magiana pratar om. Vara tjänstledig, skriva in sig på AF, vara aktivt arbetssökande och uppbär a-kassa. Ett av typexemplen hur man löser att FK anser man kan ta ett annat jobb än det man har och nekar sjukpenning. Efter 3 månader så blir man dessutom bedömd som från dag ett I sjukperioden av FK om man söker sjukpenning igen.

Om Magiana uppfyller alla krav vet jag dock inte som sagt dvs om det är aktuellt för just henne.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Min biodling har hittills kostat mig närmare 10 000 kronor och jag har fått minimalt med honung (under 10 liter). Bara samhällena kostade 1500 kronor styck och slungan kostade 3000 kronor. Jag räknar med att det kommer att dröja innan jag går plus på verksamheten.

Vilka investeringar jag skulle behöva göra för att odla grönsaker vet jag inte då jag inte gått någon utbildning på vad som behövs, men jag lär inte kunna sköta sådana odlingar med enbart handkraft.
Nä en vettig traktor kostar ju en redig slant även om den är av mindre modell.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 350
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 235
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 734
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp